LM 81 / Mermaid 270

De beschutte kuip van de LM 81 achter een vaste ruit en buiskap.

De LM 81 ook wel aangeduidt als Mermaid 270 is een Deens ontwerp van Bent Juul Andersen. Karakteristiek voor de LM-lijn is de ronde achtersteven die doet denken aan de Scandinavische visserij. De romp heeft nauwelijks rechte vlakken, ook de overgang van de romp naar de ogenschijnlijk aangezette kiel en de scheg voor het roer vertonen rondingingen. De forse en lange kiel maakt onderdeel uit van het polyester casco, de ballast is in de kiel ingelaten en aan de binnen- en bovenzijde vlak afgewerkt. Dat geldt overigens voor het gehele schip: strak afgewerkt polyester en een op vlam gebouwde betimmering.

LM 81 / Mermaid 270 met buiskap, kuiptent, Lazy Jack grootzeilhuik en rolfokhoes.
LM 81 / Mermaid 270 met het typische ronde achterschip dat haar Scandinavische komaf toont.

Verbetering van zeileigenschappen

De eerdere ontwerpen uit de LM-lijn waren langkielers en in feite motorsailers met een halfgesloten stuurhuis en een vrije doorloop van de kuip tot aan de voorpiek. Bij de LM 81 / Mermaid 270 zijn de zeileigenschappen verbeterd door het toepassen van een vinkiel en een balansroer aan een scheg. De kuip is voorzien van een brugdek waarmee meer dan de zetborden bij de LM 27 de kajuit wordt beschermd tegen binnenkomend buitenwater. Opmerkelijk is de vaste ruit met de aansluitende sprayhood over de kajuitingang, een lichte verwijzing naar de LM motorsailers.

Meubelmaker wordt jachtbouwer

De Deense LM-werf was van oorsprong een meubelmaker, en dat is te zien aan het interieur. Opmerkelijk veel laden zijn er in het jacht aangebracht, zowel in de kombuis als onder de voorpiek. Waarbij de kopse kanten van het houtwerk zorgvuldig zijn afgewerkt met ronde deklatten.

Voorschip van een LM 81 / Mermaid 270 met drie diepe laden onder de voorkooien.
Kajuitbank aan stuurboord waarvan met gebruik van de rugleuning een tweepersoons slaapplaats gemaakt kan worden.
De kajuitinrichting aan bakboordzijde van de LM 81 / Mermaid 270 met lange legplanken boven de rugleuning en afgesloten zwaluwnesten onder het gangboord om losse spullen zeevast te bergen.

Ruime indeling

LM 81 / Mermaid 270 heeft een ruime accomodatie met een dubbel bed in de voorpiek, een hondenkooi aan bakboord onder de kaartentafel en zit en slaapbanken in de kajuit. Aan stuurboord kan de zitbank omgevormd worden tot een dubbel bed dat ruimer is dan de de dubbele kooi in de voorpiek. De kombuis bevindt zich aan stuurboord onder het schuifluik van de kajuit. Een toilet en een hangkast is er te vinden tussen de voorpiek en de kajuit. In het voorschip zijn er een drietal laden boven elkaar aangebracht die de achterste ruimte onder deze slaapplaatsen opmerkelijk toegankelijk maken. De ruimten het verst in de voorpiek zijn toegankelijk door de kussens weg te nemen. Ook onder de kajuitbanken bevinden zich bergruimten, boven de rugleuningingen in de kajuit zijn legplanken met een opstaande rand, daarboven bevinden zich zwaluwnesten, zes in totaal. Sommige LM eigenaren hebben deze zwaluwnesten voorzien van een afdichtend Luik zoals bij de LM op de foto’s. Het kommaliewant in de kombuis kan zeevast worden opgeborgen in daarvoor gemaakte mokken en bordenhouders, ook onder het gascomfort en de spoelbak bevinden zich vier uitschuifbare laden. Een vuilnisbak is ingebouwd onder een scharnierende trede van de kajuitopbouw, daar bevinden zich ook twee luiken waarachter bergruimten.

Aan stuurboord bij de kajuitingang bevindt zich de kombuis welke toegedekt kan worden met klapluiken waarmee het werkblad wordt vergroot.
Ook achter het gascomfort en de spoelbak bergruimte voor kommaliewant.
Kajuitinrichting van een LM 81 voorzien van veel bergruimte en handgrepen om ook op zee en golvend water goede houvast te vinden.
Grootzeil één maal gereefd.
Achter de buiskap met vaste ruit een beschutte plaats in de kuip.

Motorinstallatie

De Deense Buck DV20 tweecilinder dieselmotor met saildrive is een veel geziene motor in de LM 81 / Mermaid 270. Maar ook de Zweedse Volvo Penta komt voor, waarmee in hart en nieren de LM haar Scandinavische afkomst niet berloochend. De motorruimte is bereikbaar via de kuipvloer in twee delen. De motor zelf staat opgesteld in een polyester motorkist die de motor geheel omsluit. Dit verklaard waarom het motorgeluid opmerkelijk gering is tijdens het varen, dit beperkt zich tot een sonore brom. Nadeel is dat de motorruimte wat moeilijk bereikbaar is. Dit zal merkbaar zijn bij onderhoud zoals oliepeilcontrole, het vervangen van filters, koelwaterimpellor of bij het vervangen bij het dubbele manchet van de saildrive. Maar tegelijk is de motor met directe koeling netjes maar compact ingebouwd.

De Buck DV20 dieselmotor met Saildrive ingebouwd in een LM 81, in combinatie met een SailDrive. Bij de Saildrive wordt een dubbel manchet toegepast en is er een signalering aangebracht mocht zich waterlekkage voordoen. De motor staat opgesteld onder de kuipvloer van de LM 81 en staat in een polyester omkasting waarvan hier het deksel is weggenomen. Het geluidsniveau bij draaiende motor is opvallend laag.

Buck DV20 vierslag dieselmotor Technische gegevens

Boring 85 mm
Slag 85 mm
Compressieverhouding 21,5:1
Compressiedruk bij 2000 omw/min 48 kg/cm2
Compressiedruk bij 3000 omw/min 65 kg/cm2
Cilindervolume 964 m3
Aantal cilinders: 2

Vermogen versus toerental

50 omw/sec (3000 omw/min) 14,7 kW (20 Pk)
40 omw/sec (2400 omw/min) 12,3 kW (16,4 Pk)
33 omw/msec (2000 omw/min) 9,5 kW (12,8 Pk)
Stationair toerental 900-1200 omw/min

Maximum koppel bij 3000 omw/min 4,77 kGm
Maximum koppel bij 2400 omw/min 5,01 kGm
Maximun koppel bij 2000 omw/min 4,85 kGm

Brandstofverbruik versus toerental

Brandstofverbruik vollast 5,8 Ltr/uur
Brandstofverbruik kruissnelheid 3,3 Ltr/uur
Brandstofverbruik bij 3000 omw/min 250 gr/HPh
Brandstofverbruik bij 2400 omw/min 250 gr/HPh
Brandstofverbruik bij 2000 omw/min 245 gr/HPh

Uitgebreidere informatie Buck DV20

Klik op foto

 

 

Voor handleiding Buck DV10 en DV20 klik op afbeelding.

Buck DV10 en DV20 werkplaatshandboek

Water- en brandstoftanks

De water- en brandstoftanks van elk bijna zeventig liter zijn polyester exemplaren, aan stuurboord en bakbord van de motor ingebouwd, en zijn gezien de afmetingen van de boot van een flink formaat. De tanks worden gevuld vanaf vuldoppen op het achterdek. De tanks liggen laag en centraal in het schip waarmee in combinatie met de plaats van de motor, de accu’s en het kielgewicht dit alles bijdraagd aan een rustig bewegend en stabiel schip.

Technische gegevens

Ontwerper: Bent Juul Andersen
Bouwer: LM Glasfiber (DEN)
Bouwperiode: 1980 – 1984
Aantal gebouwde schepen: 53

Lengte over alles: 8.35 m
Lengte tussen de stevens: 8.10 m
Lengte waterlijn: 6.80 m
Breedte over alles: 2.90 m
Diepgang: 1,35 m
Waterverplaatsing: 3400 kg
Ballastgewicht: 1400 kg
Ballastaandeel: 41 %
zeiloppervlak: 26.6 m2
Zeiloppervlak grootzeil: 13,4 m
Zeiloppervlak genua: 13,2 m
Brandstofcpaciteit: 68 ltr
Drinkwatercapaciteit: 68 ltr

Zeilspecificaties

I:9.30m
J:2.80m
P:8.70m
E:3.00m

Reisverslag LM 81

Klik op foto
Sluit Menu