LM 81 / Mermaid 270

LM 81 Mermaid 270

Scandinavisch ontwerp

De LM 81 ook wel aangeduidt als Mermaid 270 is een Deens ontwerp van Bent Juul Andersen. Karakteristiek voor de LM-lijn is de ronde achtersteven die doet denken aan de Scandinavische visserij. De romp heeft nauwelijks rechte vlakken, ook de overgang van de romp naar de ogenschijnlijk aangezette kiel en de scheg voor het roer vertonen rondingingen. De forse en lange kiel maakt onderdeel uit van het polyester casco, de ballast is in de kiel ingelaten en aan de binnen- en bovenzijde vlak afgewerkt. Dat geldt overigens voor het gehele schip: strak afgewerkt polyester en een op vlam gebouwde betimmering.

Rond achterschip van de LM 81 Mermaid 270

Polyester en dekindeling

De LM 81 Mermaid 270 is gebouwd van glasvezelversterkt polyester, de romp is enkelschalig gebouwd met een binnenschaal die deels het interieur vormt zoals de kajuitbanken, het dek is dubbelschalig  waardoor er een strakke afwerking zichtbaar is aan het plafonds. Romp en dek zijn rondom op de hoogte van het berghout afgelamineerd waardoor er een stevig waterdicht geheel ontstaat. Het berghout wordt gevormd door een stevige neopreen stoottand. De LM 81 heeft brede gangboorden, rond de kuip is het dek verhoogd tot een gangboord waar de schootlieren op staan en een klein achterdek. In de voordek bevind zich een ankerkluis met dekluik, aan stuurboord naast de kuip onder een deksel een gasbun. Voor de mast bevind zich in de kajuitopbouw een polyester vlucht- en ventilatieluik, het schuifluik van de kajuitingang schuift weg in een garage, de voorzijde van de buiskap wordt gevormd door een vaste ruit van plexiglas. Op het kajuitdak bevinden zich aan stuurboord en bakboord dorades met luchthappers welke ventilerend op of van de wind gezet kunnen worden. Onder de kuipbanken bevinden zich  aan stuurboord en bakboord toegangsluiken naar de ruime bakskisten. Op het voordek en het achterdek bevinden zich zware klampen om de LM 81 af te meren.

Kuip van de LM 81 Mermaid 270 met de valklemmen naast de buiskap. Onder het ronde deksel bevindt zich de gastank.

Tuigage en zeilvoering

De LM 81 Mermaid 270 is uitgerust met een masttoptuigage. Het hoofdwant wordt gevormd door een dubbel stel wanten dat halverwege de mast aangrijpt onder de schuin naar achteren staande zalingen. Het topwant grijpt aan op de top van de mast, evenals de voor- en achterstag. Een dirk of kraanlijn ontbreekt, de giek wordt omhooggehouden door een giekophouder welke de giek met een paar centimeter speling als het ware fixeert in een bepaalde stand. De twist vanher grootzeil wordt geregeld met de grootschoot en de overloop in de kuip. De beschreven LM 81 Mermaid 270  is uitgerust met een Plastimo genuaroller, bedienbaar vanuit de kuip. Ook de vallen en de reeflijnen worden naar de kuip geleid, waarmee het vergroten en het verkleinen van het gevoerde zeiloppervlak volledig vanuit de kuip mogelijk is. Het grootzeil is voorzien van twee reven. Genuarails van het merk Pfeiffer bevinden zich in de gangboorden.

Van meubelmaker naar jachtbouwer

De Deense LM-werf was van oorsprong een meubelmaker, en dat is te zien aan het interieur. Opmerkelijk veel laden zijn er in het jacht aangebracht, zowel in de kombuis als onder de voorpiek. Waarbij de kopse kanten van het houtwerk zorgvuldig zijn afgewerkt met ronde deklatten.

Ruime indeling

LM 81 / Mermaid 270 heeft een ruime accomodatie met een dubbel bed in de voorpiek, een hondenkooi aan bakboord onder de kaartentafel en zit en slaapbanken in de kajuit. Aan stuurboord kan de zitbank omgevormd worden tot een dubbel bed dat ruimer is dan de de dubbele kooi in de voorpiek. De kombuis bevindt zich aan stuurboord onder het schuifluik van de kajuit. Een toilet en een hangkast is er te vinden tussen de voorpiek en de kajuit. In het voorschip zijn er een drietal laden boven elkaar aangebracht die de achterste ruimte onder deze slaapplaatsen opmerkelijk toegankelijk maken. De ruimten het verst in de voorpiek zijn toegankelijk door de kussens weg te nemen. Ook onder de kajuitbanken bevinden zich bergruimten, boven de rugleuningingen in de kajuit zijn legplanken met een opstaande rand, daarboven bevinden zich zwaluwnesten, zes in totaal. Sommige LM eigenaren hebben deze zwaluwnesten voorzien van een afdichtend Luik zoals bij de LM op de foto’s. Het kommaliewant in de kombuis kan zeevast worden opgeborgen in daarvoor gemaakte mokken en bordenhouders, ook onder het gascomfort en de spoelbak bevinden zich vier uitschuifbare laden. Een vuilnisbak is ingebouwd onder een scharnierende trede van de kajuitopbouw, daar bevinden zich ook twee luiken waarachter bergruimten.

LM 81 / Mermaid 270 interieur

Voorschip van een LM 81 / Mermaid 270 met drie diepe laden onder de voorkooien.
Kajuitinrichting van een LM 81 voorzien van veel bergruimte en handgrepen om ook op zee en golvend water goede houvast te vinden.
Aan stuurboord bij de kajuitingang bevindt zich de kombuis welke toegedekt kan worden met klapluiken waarmee het werkblad wordt vergroot.
Ook achter het gascomfort en de spoelbak bergruimte voor kommaliewant.
De LM 81 / Mermaid 270 heeft een ruime kaartentafel welke weggeschoven kan worden waarmee de hondekooi toegankelijk wordt als slaapplaats.
Weggeschoven kaartentafel.
De kajuitinrichting aan bakboordzijde van de LM 81 / Mermaid 270 met lange legplanken boven de rugleuning en afgesloten zwaluwnesten onder het gangboord om losse spullen zeevast te bergen.
Kajuitbank aan stuurboord waarvan met gebruik van de rugleuning een tweepersoons slaapplaats gemaakt kan worden.

Zeileigenschappen

De eerdere ontwerpen uit de LM-lijn waren langkielers en in feite motorsailers met een halfgesloten stuurhuis en een vrije doorloop van de kuip tot aan de voorpiek. Bij de LM 81 / Mermaid 270 is de nadruk komen liggen op het zeilen, door het toepassen van een vinkiel en een balansroer aan een scheg. De kuip is voorzien van een brugdek waarmee meer dan de zetborden bij de LM 27 de kajuit wordt beschermd tegen binnenkomend buitenwater. De vaste ruit met de aansluitende sprayhood over de kajuitingang herinnert aan de LM motorsailers.

Het volle maar gestroomlijnde voorschip van de LM 81 Mermaid 270. In de praktijk neemt de LM 81 golvend water gemoedelijk op.
De LM 81 Mermaid 270 heeft een vrij lange aangezette kiel bij een diepgang van 1,25 meter waarmee de LM 81 een stabiel en koersvast schip is.
Het sterk en gestroomlijnd door een scheg ondersteunde balansroer van de LM 81 Mermaid 270. Door het balansdeel wordt de roerdruk gecompenseerd, in de praktijk is de LM 81 een goed manoeuvreerbaar schip waarbij ook onder helling en op golvend water het roer diep onder water blijft.

SW-waarde LM 81 / Mermaid 270: (handicap ratio bij wedstrijden met verschillende  zeiljachten) 112

Vergelijkbare kajuitzeiljachten met een SW-waarde van 112 zijn o.a. Compromis 777 (0,90m), Defender 27, Hallberg Rassy 26, Hurley 800, Kievit 27, Marieholm 26l, Neptun 27, Snapdragon 747, Vancouver 27, Wing 720

Grootzeil één maal gereefd.
Achter de buiskap met vaste ruit een beschutte plaats in de kuip.
Ruime gangboorden van de LM81 / Mermaid 270

Motorinstallatie

De Deense Buck DV20 tweecilinder dieselmotor met saildrive is een veel geziene motor in de LM 81 / Mermaid 270. Maar ook de Zweedse Volvo Penta komt voor, waarmee in hart en nieren de LM haar Scandinavische afkomst niet berloochend. De motorruimte is bereikbaar via de kuipvloer in twee delen. De motor zelf staat opgesteld in een polyester motorkist die de motor geheel omsluit. Dit verklaard waarom het motorgeluid opmerkelijk gering is tijdens het varen, dit beperkt zich tot een sonore brom. Nadeel is dat de motorruimte wat moeilijk bereikbaar is. Dit zal merkbaar zijn bij onderhoud zoals oliepeilcontrole, het vervangen van filters, koelwaterimpellor of bij het vervangen bij het dubbele manchet van de saildrive. Maar tegelijk is de motor met directe koeling netjes maar compact ingebouwd.

De Buck DV20 dieselmotor met Saildrive ingebouwd in een LM 81, in combinatie met een SailDrive. Bij de Saildrive wordt een dubbel manchet toegepast en is er een signalering aangebracht mocht zich waterlekkage voordoen. De motor staat opgesteld onder de kuipvloer van de LM 81 en staat in een polyester omkasting waarvan hier het deksel is weggenomen. Het geluidsniveau bij draaiende motor is opvallend laag.

Buck DV20 vierslag dieselmotor Technische gegevens

Dieselmotor Buck DV10 & DV20 Handboek

Dieselmotor Buck DV10 & DV20 Werkplaats Handboek

Boring 85 mm
Slag 85 mm
Compressieverhouding 21,5:1
Compressiedruk bij 2000 omw/min 48 kg/cm2
Compressiedruk bij 3000 omw/min 65 kg/cm2
Cilindervolume 964 m3
Aantal cilinders: 2

Vermogen versus toerental

50 omw/sec (3000 omw/min) 14,7 kW (20 Pk)
40 omw/sec (2400 omw/min) 12,3 kW (16,4 Pk)
33 omw/msec (2000 omw/min) 9,5 kW (12,8 Pk)
Stationair toerental 900-1200 omw/min

Maximum koppel bij 3000 omw/min 4,77 kGm
Maximum koppel bij 2400 omw/min 5,01 kGm
Maximun koppel bij 2000 omw/min 4,85 kGm

Brandstofverbruik versus toerental

Brandstofverbruik vollast 5,8 Ltr/uur
Brandstofverbruik kruissnelheid 3,3 Ltr/uur
Brandstofverbruik bij 3000 omw/min 250 gr/HPh
Brandstofverbruik bij 2400 omw/min 250 gr/HPh
Brandstofverbruik bij 2000 omw/min 245 gr/HP

Water- en brandstoftanks

De water- en brandstoftanks van elk bijna zeventig liter zijn polyester exemplaren, aan stuurboord en bakbord van de motor ingebouwd, en zijn gezien de afmetingen van de boot van een flink formaat. De tanks worden gevuld vanaf vuldoppen op het achterdek. De tanks liggen laag en centraal in het schip waarmee in combinatie met de plaats van de motor, de accu’s en het kielgewicht dit alles bijdraagd aan een rustig bewegend en stabiel schip.

Technische gegevens

Ontwerper: Bent Juul Andersen
Bouwer: LM Glasfiber (DEN)
Bouwperiode: 1980 – 1984
Aantal gebouwde schepen: 53

Lengte over alles: 8.35 meter
Lengte tussen de stevens: 8.10 meter
Lengte waterlijn: 6.80 meter
Breedte over alles: 2.86 meter
Diepgang: 1,25 meter
Hoogte boven waterlijn 11,50 meter
Waterverplaatsing: 3200 kg
Ballastgewicht: 1400 kg
Ballastaandeel: 41 %
zeiloppervlak: 26.6 m2
Zeiloppervlak grootzeil: 13,4 m
Zeiloppervlak genua: 13,2 m
Brandstofcpaciteit: 68 ltr
Drinkwatercapaciteit: 68 ltr

Afmetingen

Mastlengte: 9,70 meter
Voostaglengte: 9,68 meter
Achterstaglengte: 9,67 meter
Topwantlengten: 9,54 meter
Onderwant voor: 4,87 meter
Onderwant achter: 4,83 meter

Zeilspecificaties

I:9.30m
J:2.80m
P:8.70m
E:3.00m

Onderhoud LM 81 Mermaid 270

In het voorjaar van 2020 is het onderwaterschip van deze LM 81 ontdaan van opgebouwde lagen onderwaterverf door het onderwaterschip te schuren tot aan de aanwezige 2 componenten beschermlaag, dit om te voorkomen dat er gaandeweg laagdikte aan antifouling wordt opgebouwd. Na het schuren van het onderwaterschip is ervoor gekozen om het onderwaterschip te beschermen met Primocon Primer fabrikaat International. Dit is een waterdichte onderwaterverf welke geadviseerd wordt als hecht- en tussenlaag bij onbekende soorten onderwaterverven.

LM 81 Mermaid 270 onderwaterschip in de antifouling, maart 2020
De LM 81 Mermaid 270 heeft een vrij lange aangezette kiel bij een diepgang van 1,25 meter
Deze LM 81 Mermaid 270 is uitgerust met een Saildrive, aangedreven door Buck DV20 dieselmotor.

Starbrite Starcoat zelfslijpende antifouling

Als antifouling (aangroeiwerende verf) is een langzaam zelfslijpende en biocidevrije onderwatercoating gebruikt van het fabrikaat Starbrite, deze is op basis van zinkoxide (48%). Starbrite Starcoat is Te gebruiken op polyester (op de gell-coat toplaag), op staal, aluminium en hout en is geschikt voor zoet en brak water, geschikt voor alle typen zeilboten, motorboten en speedboten met een snelheid tot 35 knopen. Door de tijdens het varen langzaam zelfslijpende werking wordt opbouw van laagdikte voorkomen, vanwege de samenstelling kan dit product ook gebruikt worden op aluminium oppervlakken zonder kans galvanische corrosie. Starbrite zou goed hechten op bestaande antifouling maar zeker op Starcoat hechtprimer, althans volgens de productomschrijving.

Reisverslag LM 81 Mermaid 270

Klik op afbeelding, delivery