Bootonderhoud • Schroefas-anode en koelwaterslang

Motoronderhoud

In de motorkamer bevinden zich verschillende aansluitingen en slangen van en naar de motor. Slangen voor brandstof, koelwater, smeerolie en uitlaatgassen. Waarbij het van belang is dat deze vloeistof- en gasdicht zijn aangesloten. Tussen de buitenboordafsluiter en het koelwaterfilter, en vandaar naar de koelwaterpomp bevonden zich gedateerde  koelwaterslangen, welke uit voorzorg zijn vervangen. Maar ook aan de buitenzijde van de romp was er te vervangen. Namelijk de zinken schroefas-anode, de oude was hoognodig aan een vervanging toe,

Koelwaterslang

De twee gedateerde koelwaterslangen stonden al een tijd op de nominatie om te worden vervangen: de slang tussen de buitenboordafsluiter en het koelwaterfilter, en de slang van het filter naar de koelwaterpomp van de motor. Hoogstwaarschijnlijk van dezelfde leeftijd als de zeilboot en motor zelf. De te vervangen slangen waren van transparant kunststof met een ingegoten stalen spiraal. Dat kunststof op de lange duur kan verouderen is een gegeven. Waarbij opgemerkt dat de boot in principe drijft op deze slangen, wanneer de buitenboordafsluiter geopend staat. Uit voorzorg, de beide slangen hebben tientallen jaren dienst gedaan, zijn beide koelwaterslangen vervangen.

Oude koelwaterslang

Gedateerde koelwaterslang
Vetus M2.05 7,7 Kw / 11 Pk dieselmotor met goed bereikbare essentiële onderdelen zoals brandstoffilters, koelwaterpomp, smeeroliefilter en de V-snaar voor de aandrijving van de dynamo en de circulatiewater-pomp

Verse koelwaterslang

Verse koelwaterslang
Vetus M2.05 van 11 Pk ofwel 7,7 Kw De voorzijde van de Vetus M2.05 met linksboven het brandstoffijnfilter, linksonder het brandstofgroffilter op de opvoerpomp met daarnaast de carterpomp met zwart glimmende pomp. Aan de voorzijde ook de buitenboord koelwaterpomp en de noodstop (zwart rubberen knop) naast de V-snaar.

Schroefas-anode

Maar ook buiten de romp is er een aandachtspunt: de schroefas-anode was duidelijk aan vervanging toe, na twee jaar meegegaan te zijn op zoet, zout en brak water. Op zich een goed teken, dit betekent dat de zinkanode werkt. Gemiddeld gaan de door ons gebruikte anodes twee a drie jaar mee, afhankelijk van de intensiviteit waarmee er op zout water is gevaren. Deze anode was zo ver heen, op zijn zachtst gezegd brokkelde deze gewoonweg af, breekbaar op de hand. De afbeelding spreekt voor zich, de zink-anode heeft zich behoorlijk ‘opgeofferd’ tot behoud van de andere metalen in het onderwaterschip. Zoals de schroef en de schroefas.

Nevenfunctie schroefas-anode

Op zich kan de schroefas-anode willekeurig worden geplaatst. Bewust is ervoor gekozen om de anode enkele centimeters voor de schroefas-steun te plaatsen om de volgende rede: mocht het gebeuren dat de schroefas los komt van de motor, dan werkt de anode als borg. De schroefas blijft dan hangen tegen de schroefas-steun. Zo wordt voorkomen dat er een grote waterinlaat ontstaat door de schroefaskoker heen.

De schroefas-anode heeft zich behoorlijk opgeofferd
Ingeteerde schroefas-anode
Verse schroefas-anode van zink
Verse zinkanode om de schroefas, 25 mm asdoorsnede

Lees ook hier over de Vetus M2.05 scheepsdiesel

Geef een reactie