Hurley 800 • Arne Borghegn (1943-2020)

Hurley 800

De Hurley 800 is een polyester S-spant met een vrij lange kiel en het roer aan een scheg, geschikt voor kust- en ruim binnenwater. De Hurley 800 is van oorsprong een Scandinavisch ontwerp, ontstaan aan de tekentafel van de Deen Arne Borghegn (1943-2020). In de Scandinavische staat de Hurley 800 bekend als Junker 26. De Hurley 800 is een polyester S-spant met een vrij lange kiel en het roer aan een scheg, geschikt voor kust- en ruim binnenwater. De naam Hurley is Engels voor ‘zeegetijde’.

Junker 26
De Hurley 800 weegt relatief zwaar, volgens opgave 3200 kg waarvan 50% ballast

Het onderwaterschip, de tuigage, de kajuitindeling en de verhoudingen van de Junker 26 / Hurley 800 zijn vergelijkbaar met dat van de Hallberg-Rassy 29, zij het dat dit Zweedse ontwerp ruim een halve meter langer is. Het ballastaandeel van de Hurley 800 bestaat uit 50 procent leidend tot een groot oprichtend vermogen. In het voorschip bevindt zich een ankerbak onder een ankerluik, de kuip is zelflozend, voor de kajuitingang een brugdek.

Hurley 800 Classic
De Hurley 800 is een S-spant met lange kiel en doorgestoken roer achter een forse scheg

Over Arne Borghegn (1943-2020)

De schepen van Arne Borghegn zijn altijd goed ontvangen: bijboten zoals de Z21, kleine betaalbare zeilboten zoals de Junker 26, strakke raceboten zoals de International 10.06, toerboten zoals de Naver 29, verschillende soorten zeilboten voor de Nordship scheepswerf in Lunderskov.

Hurley 800
Hurley 800 dubbel gereefd grootzeil
Gangboord Hurley 800
Gezicht naar voren langs het gangboord aan lijzijde

Importeur

Casco gebouwd Holstebro Plastværk A/S, Denemarken
Geïmporteerd Holland Yachting BV Harderwijk

Geleverd door Hurley BV
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk

Inbedrijfstelling Vetus dieselmotor
De Korte Scheepstechniek
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk
18 juli 1990

Interieur

Hurley 800 Classic
Hurley 800 Classic
Hurley 800 kombuis
Kombuis Hurley 800 Classic
Hurley 800 voorschip
Bruynzeel vloer in de voorpiek / natte cel
Hurley 800 kajuitvloer
Bruynzeel kajuitvloer en kajuittrap bij de ingang
Hurley 800 Classic
Indeling van de Hurley 800 Classic

Vetus M2.05 dieselmotor

Vetus M2.05
Vetus M2.05 van 11 Pk ofwel 7,7 Kw De voorzijde van de Vetus M2.05 met linksboven het brandstoffijnfilter, linksonder het brandstofgroffilter op de opvoerpomp met daarnaast de carterpomp met zwart glimmende pomp. Aan de voorzijde ook de buitenboord koelwaterpomp en de noodstop (zwart rubberen knop) naast de V-snaar.
Vetus M2.05 dieselmotor
Vetus M2.05 dieselmotor schroefaszijde

Technische gegevens

Ontwerp: Arne Borghegn (1943-2020)
Bouwer: Holstebro Plastværk of STB Denmark
Importeur Nederland: Holland Yachting BV Harderwijk
Bouwjaar / aflevering: 1990

Lengte over alles: 8,30 m
Lengte op de waterlijn: 6,70 m
Breedte over alles: 2,75 m
Breedte op de waterlijn: 2,28 m
Diepgang: 1,40 meter
Waterverplaatsing: 3,2 m³
Ballastgewicht: 1600 kg
Ballastaandeel: 50 %
Hoogte boven waterlijn: 11,50 meter
Zeilvoering: Doorgelat grootzeil, twee reven, rolgenua
Grootzeil: 15,5 m² Miedema Sails
Genua: 17 m² Miedema Sails
Fok: 13,7 m² Niek Goes
Fokroller: Profurl
Voortstuwing: Vetus M2.05 dieselmotor
Motorvermogen: 10,5 Pk / 7,7 Kw
Motordynamo: 40 Ampère
Brandstoftank: 25 Ltr
Drinkwatertank: 100 Ltr
Startaccu: 72 Ah
Serviceaccu’s: 72 Ah, twee stuks
Acculader: Mastervolt Easycharge 10 Ampère
Zonnepaneel: Phaesun Semi Flex 60 Wp
Controller: Epever® VS2025AU
Bilgepomp: Vetus BLP12500 40 Ltr/min
Kooktoestel: Spiritus Origo 3000

Eigenschappen Hurley 800 / Junker 26

Aangroeiwerende verf
S-spant met lange kiel en doorgestoken roer aan scheg

SW-waarde: 112

De SW is de afkorting van Snelheid Watersport. De SW-waarde van de Hurley 800 bedraagt 112. Dit getal is een factor waarmee resultaten worden vergeleken bij zeilwedstrijden van verschillende zeilschepen.

Theoretische Rompsnelheid: 6,34 Knoop

De theoretische rompsnelheid volgt uit de formule √L waterlijn in meters *  factor 4,54. Voor de Hurley 800 geldt in formule √6,7 x 4,54 = 11,75 km/uur omgerekend 6,34 Knopen. Uitgerust met een 7,7 Kw motor dieselmotor wordt deze waarde behaald.

Theoretische rompsnelheid
√6,7 x 4,54 = 11,75 km/uur
11,75 / 1,852 = 6,34 Kn

CSF-waarde: 1,89

De Capsize Screening Factor bedraagt 1,89 Deze formule is tot stand gekomen naar aanleiding van de Fastnetrace van 1979 waarbij tientallen schepen kapseisden. Schepen met een waarde hoger dan 2 zijn uitgesloten van deelname aan de Fastnetrace.

Inzinking-coëfficiënt: 1 cm / 119 kG

De inzinking-coëfficiënt bedraagt  1 cm per 119,3 kG ofwel 1 inch per  668 lbs. Een inch bedraagt 2,52 centimeter. Een lbs bedraagt 0,54 kG.

Inzinking-coëfficiënt

1 inch = 2,52 cm
1 lbs = 0,54 kG

668 lbs * 0,54 = 300,6 kG
300,6 kG / 2,52 cm = 119,28 kG / cm

Favoriete zeiljachten

Zie Hallberg-Rassy 29 en Contessa 32

Hurley 800 folder (1)
Klik op afbeelding en lees de brochure
Hurley 800 folder (2)
Klik op de afbeelding en lees de brochure
Hurley 800
Klik op de afbeelding en lees de brochure

Geef een reactie