Expeditiereizen • ms Spitsbergen (2009/2016)

Expeditieschip ms Spitsbergen

Één van de expeditieschepen van Hurtigruten Expeditions is ms Spitsbergen. Dit schip is gebouwd in 2009 en van stapel gelopen als ms Atlântide, bestemd om onder Portugese vlag te gaan varen rond Ponta Delgada op het eiland Saõ Miguel behorende tot de Azoren. Maar bij de resultaten van de proefvaarten in 2009 ontstond er een juridisch probleem. De contractsnelheid waaraan het schip zou moeten gaan voldoen was gesteld op minimaal 17 Knopen. Maar in de praktijk bleek 19,93 Knopen het hoogst haalbare. Waarna de nodige juridische procedures tussen rederij en scheepswerf volgden en ms Atlântida 6 jaar werkloos aan de kade bleef liggen.

Magdalenefjorden, Spitsbergen
Magdalenefjorden, Spitsbergen, waar ooit een walvisvangstkolonie is geweest

Aankoop door Hurtigruten

Voor zowel de scheepswerf als de rederij liep het uit op een teleurstelling. De wederzijds geleden schade werd verminderd door verkoop van het schip: de Noorse rederij Hurtigruten toonde belangstelling voor de opgelegde RoRo Ferry. Er volgde verbouw tot expeditieschip, het schip kreeg de naam ms Spitsbergen (aanvankelijk Norway Explorer) en bracht het in de vaart voor reizen naar Arctische – en Antarctische streken. Maar ook tropische oorden doet ms Spitsbergen aan.

Spitsbergen
Magdalenefjorden, Spitsbergen, waar Willem Barentsz in 1596 het gebied de naam Spitsbergen gaf

Over Spitsbergen en Svalbard

Lees meer over de levensloop van ms Spitsbergen

Technische gegevens ms Spitsbergen (2009/2016)

Opdrachtgever: Atlânticoline
Scheepswerf: Estaleiro Navais de Viana do Castelo, Portugal
Bouwnummer: 258
Bouwjaar RoRo Ferry: 2009
Verbouw tot expeditieschip: 2015
Oresund Heavy Industries Landskrona, Zweden 6 juli 2015
Fosen Yard, Rissa, Noorwegen 6 november 2015
Omgedoopt tot Norway Explorer: 25 juni 2015
Gedoopt tot Spitsbergen: 6 juni 2016 (Svolvær)
Lengte over alles: 100,53 meter
Lengte over het hoofddek: 97,53 meter
Lengte tussen de loodlijnen: 89,43 meter
Breedte over alles:  18,00 meter
Breedte inclusief stabilisatoren: 22,27 meter
Diepgang onbeladen: 5,00 tot 5,30 meter
Diepgang maximaal: 7,00 meter
Bunkercapaciteit: 200 m³
Waterverplaatsing: 687 ton
Tonnenmaat: 7344 brutoregisterton
Netto draagvermogen: 2345 ton
Machinevermogen: 11.236 Kw Diesel-elektrisch
ABC 16VDZC dieselgeneratoren, 2 maal
ABC 8VDZC dieselgeneratoren, 2 maal
Twin Azimuth elektromotoren 3000 Kw, 2 maal
Economische snelheid: 14,5 Knopen
Maximum snelheid: 17,3 Knopen
Aantal passagiers: 220 personen

Magdalenefjorden, Spitsbergen
Magdalenefjorden, Spitsbergen, waar Willem Barentsz in 1596 voet aan land heeft gezet

Zie ook: Verbouwing mv Atlântida

Onze reis naar Spitsbergen met ms Nordstjernen

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Fram

    Zo leuk om je reis met de Hurtigruten te volgen. Voor mij ook leuke herinneringen. Dank voor het delen.
    Op onze zeilreis naar o.a. Spitsbergen kwamen we de diverse Hurtigruten schepen wel tegen. Mij viel vooral de goede manouvreerbaarheid van die schepen op. Noodzakelijk ook om in de vaak kleine havens goed en snel te kunnen aanleggen.
    In het Liefdefjord op Spitsbergen kwamen we het Hurtigruten expeditieschip “FRAM” tegen. Naamgenoot van mijn boot en vernoemd naar het beroemde door Colin Archer ontworpen Poolschip van Roald Amundsen. Dit schip uit begin vorige eeuw ligt hoog en droog in het Fram museum in Oslo.
    Plaatje van de Hurtigruten Fram in het Liefdefjord met op de achtergrond de Monacobreen gletsjer
    https://www.fram.nl/ZF/Fram_hurtigruten.jpg

  2. Johan

    Het was een prachtige reis door een overweldigende omgeving. En inderdaad, deze schepen zijn geweldig manoeuvreerbaar, maar ook de kapiteins en bemanningen getuigen van zeemanschap. Hun vakmanschap dwingt respect af. Opvallend ook hoe de kleuren van het zon- en daglicht veranderden. Op de breedten van Trondheim goudkleurig, op hogere breedten een blauwe gloed. Tot kraakhelder in de sneeuw. En dan het noorderlicht! Dank ook voor het delen van de foto van de Fram in het Liefdefjord. Indrukwekkend!

Geef een reactie