Dynamo Vetus M2.05

Laden van de accu

Op het motorpaneel van onze Hurley 800 bevindt zich een toerenteller en een voltmeter. Verder wat drukknoppen en waarschuwingslampen. Het ging opvallen dat de voltmeter continu 12 Volt aan bleef wijzen, zowel bij draaiende als bij stilstaande motor. Ook de toerenteller ging twijfelachtige waarden aanwijzen. Desondanks ging de zoemer en het waarschuwingslampje van het accu-alarm wel naar behoren uit na het starten van de motor. Toen de dieselmotor na verloop van tijd minder enthousiast op gang kwam ging er ‘een ander lampje’ branden.

Dynamo of accu?

We vermoedden dat de dynamo, na 32 trouwe dienstjaren stilzwijgend met pensioen was gegaan. Maar helemaal zeker waren we daarvan niet. Het kon ook de startaccu zijn. We hebben volledig gescheiden van elkaar een startaccu, en twee serviceaccu’s staan. Dus met een kleine ingreep kunnen we de motor ook met de serviceaccu’s starten.

Vetus M2.05 motorpaneel
Vetus M2.05 Motorpaneel. Klik op afbeelding en ga naar Vetus M2.05

Meten is weten

Om er zekerheid te vinden zijn we vergelijkend gaan meten. Want ‘meten is weten’.  Eerst de klemspanningen van de accu’s in koude staat, met andere woorden uitgeschakeld en na een nacht niet in gebruik te zijn geweest. De rustspanningen van respectievelijk de start- en de identieke serviceaccu bedragen 12,4 Volt en 12,6 Volt.

Vervolgens starten we de dieselmotor. Wanneer de dynamo goed zou werken, dan zou de klemspanning op de geactiveerde accu nu richting de 14 Volt moeten gaan. Het tegendeel is waar, op de startaccu meten we 12,3 Volt, 0,1 Volt lager dan met stilstaande motor. Een duidelijke aanwijzing.

We sluiten de dieselmotor aan op de identieke serviceaccu en starten de dieselmotor. We meten nu een klemspanning op de geactiveerde accu van 12,5 Volt, evenals bij de vergelijkbare meting 0,1 Volt lager. En dat terwijl de spanning vanwege de draaiende motor juist hoger zou moeten zijn. We trekken de conclusie dat de dynamo aan reparatie ofwel vervanging toe is.

Klemspanning Startaccu (in rust) 12,4 Volt
Klemspanning Startaccu (geactiveerd) 12,3 Volt *
Klemspanning Serviceaccu (in rust) 12,6 Volt
Klemspanning Serviceaccu (geactiveerd) 12,5 Volt *

* Verder zoeken wees uit dat de spanningsval
veroorzaakt werd door de bekrachtiging 
door de dynamo van een relais

Oorzaak spanningsval

Dynamo vervangen

We vinden een leverancier die een geschikte dynamo kan leveren voor onze Vetus M2.05 dieselmotor. Uiterlijk is er wat verschil, de originele dynamo heeft een externe koelventilator, bij de nieuwe is deze ingebouwd. Verder komen de afmetingen overeen, de stroomopbrengst ligt wat hoger we gaan van 35 Ampère naar 40. In theorie zal de nieuwe dynamo daardoor meer vermogen vragen van de dieselmotor, 5 Ampère maal 14 Volt maakt 70 Watt verschil, we gaan van 0,49 Kw naar 0,56 Kw geleverd vermogen, maar de accu zal naar verwachting in kortere tijd worden geladen.

Vermogen = Spanning x Stroom

P = U x I
P = 14 x 35
P = 490 Watt (0,49 Kw)

P = 14 x 40
P = 560 Watt (0,56 Kw)

Vetus STM1655 dynamo

De nieuwe dynamo vlot afgeleverd: de ene dag besteld, de andere dag in huis. Het uitbouwen van de oude en inbouwen van de nieuwe dynamo kan beginnen.

Dynamo STM1655
Dynamo STM1655 voor Vetus M2.05 dieselmotor aandrijfzijde
Dynamo STM1655 voor Vetus M2.05 dieselmotor achterzijde

Vetus STM3669 V-snaar

Daarnaast bestellen we twee nieuwe V-snaren. Normaliter wanneer we een V-snaar vervangen houden we de oude, wanneer deze uit voorzorg is vervangen in reserve. Voor het geval dat, immers, de V-snaar drijft zowel de koelwaterpomp als de dynamo aan. Nu we toch met ‘nieuw’ bezig zijn vervangen we ook de V-snaar. En houden we ook een nieuwe V-snaar als reserve. Mede omdat de huidige behoorlijke slijtage vertoond.

Demontage en montage

Dynamo’s
Links de nieuwe, rechts de oude dynamo voor de Vetus M2.05 dieselmotor

Proefdraaien

Na het monteren van de dynamo met preventief een nieuwe V-snaar en aansluiten van de bedrading volgens schema draaien we proef. De toerenteller geeft weer betrouwbare waarden aan, de wijzer schommelt niet meer heen en weer zoals voorheen. De wijzer van de Voltmeter doet dat nu wel zoals de bedoeling is. Bij hogere toerentallen van de motor loopt de laadspanning op naar 14,4 Volt, stationair zakt de spanning naar rond de 12,6 volt. De nieuwe dynamo werkt naar behoren.

Dynamo Vetus M2.05
Klik op de afbeelding en lees meer.

Dynamo besteld bij AB-Marineservice

Disclaimer

Deze pagina is geschreven om belangeloos ervaringen te delen zonder winstoogmerk.

Geef een reactie