Betere klusser dan een zeiler

‘Je moet een beter klusser zijn dan een zeiler’ zei zeezeiler Henk de Velde tijdens het onderhouden van de trimaran Jupiler in Zuid Amerika halverwege The Never Ending Journey. Dat dacht ik vandaag ook bij het motoronderhoud. De werking van de twee gloeipluggen liet te wensen over en daarmee het starten. Desondanks krijgen wij het karretje met een paardenmiddel aan het draaien, maar beter is het allemaal te laten werken naar behoren.

Gloeipluggen, klik op afbeelding en lees meer

Allereerst twee nieuwe gloeipluggen besteld en gemonteerd. De oude gloeipluggen hebben dertig jaar dienst gedaan, maar gedemonteerd en onder spanning gezet blijken deze het nog altijd te doen. Dat wil dus zeggen dat er ergens anders een reden is waarom ze niet werkten en dat kan van alles zijn: de schakelaar op het bedieningspaneel, de stekkerverbindingen van de kabelboom, het relais, of de bekabeling zelf, inclusief de massakabel. Het relais blijkt inderdaad niet te schakelen en bij doormeten stuk. Maar na het plaatsen van een goed relais niet het gewenste resultaat: het relais schakelt maar geen spanning op de gloeipluggen. De gloeipluggen blijken het wel te doen bij direct aansluiten op de accu met een startkabel. Dat duidt dus op een slechte verbinding in één van de twee kabelbomen. Maar waar?

Vetus M2.05 7,7 Kw / 11 Pk dieselmotor

Om het overzicht te bewaren en een zo storingsvrij mogelijk systeem aan te leggen met zo weinig mogelijk onderbrekingen daarom een nieuwe kabel gelegd van de gloeipluggen in de motor naar een relais  geschikt voor 40 Ampère (de gloeipluggen zelf trekken 10 Ampère) en van het relais naar de hoofdschakelaar van de motor. Door middel van een extra drukknop bij de hoofdschakelaar worden nu via het relais de gloeipluggen bekrachtigd. Waarna de motor en alles daaromheen naar behoren blijkt te werken. Gelijk maar wat overbodige kabelresten verwijderd, nu we toch bezig zijn. Hoe zei Henk de Velde het? Je moet een betere klusser zijn dan een zeiler.

Geef een antwoord