Lijnwerk in de kuip • Touwwerk binnenboord

Lijnen binnenboord

Hoe belangrijk is het de lijnen binnenboord te houden. Overboord hangend touwwerk kan op van alles en nog wat uitlopen, letterlijk en figuurlijk. Een lijn in de schroef maakt de motor onklaar. Een lijn die blijft haken aan remmingswerk of ander vaartuig doet een manoeuvre mislukken. In een schutkolk leidend tot hachelijke situaties. Vele redenen om lijnen binnenboord te houden. En een scherp voorwerp bij de hand voor het geval dat.

Lijn in de schroef

Het overkwam een medezeiler met exact dezelfde boot als ons. Lijnwerk was met overkomend water via de loosgaten naar buitenboord gespoeld. Niet over de kuipranden heen maar door de loodsboten die onderwater uitkomen. Dichtbij de schroef die ook zeilend meedraait door het langsstromende water. Enndaarvwas het mis gegaan. De door de loosgaten gespoelde lijnen vanuit de kuip waren rond de schroef en de schroefas gewikkeld. Waardoor de motor onbruikbaar was geworden, en alleen met snijwerk er nog zeilhandelingen verricht konden worden. Uiteindelijk vond er een stranding plaats van het onfortuinlijke scheepje.

De kuip van de Hurley 800

Lopend want – Lijnwerk waarmee zeilen worden gehesen en gestreken

Hurley 800
Ingekort lijnwerk in de kuip van een Hurley 800

Touwwerk ingekort

Vanuit de mast lopen er een aantal lijnen via de lieren op het kajuitdak naar de kuip. Het gaat om de grootzeilval, de genuaval, de hijslijn van de rolfokhoes, de kraanlijn van de giek en de giekneerhouder. Bij het vervangen van dit lijnwerk hebben we dit ruim bemeten gedaan. Liever te lang dan te kort. Ware het niet dat er behoorlijk wat loze einden van het lopend want zich in de kuip bevinden.

Een goede reden om de lijnen aan boord van onze Hurley 800 ofwel het lopend want kritisch te bekijken. En deze zodanig in te kortende deze ook helemaal uitgelopen nog voldoende lengte hebben om te kunnen behandelen. Maar op zodanige lengte dat deze minder kans lopen om weg te spoelen in de loosgaten. Met gehesen zeilen is die kans nog altijd aanwezig. Maar met gestreken zeilen niet meer. En dat zijn juist de momenten waarop met de motor wordt gevaren.

Hurley 800
Lijnen vanuit de mast ingekort op gelijke lengte

Dit bericht heeft één reactie

Geef een reactie