Hurley 800 Classic
De Hurley 800 is een polyester S-spant met een vrij lange kiel en het roer aan een scheg, geschikt voor kust- en ruim binnenwater. De Hurley 800 is van oorsprong een Scandinavisch ontwerp, ontstaan aan de tekentafel van de Deen Arne Borghegn (1943-2020). In de Scandinavische staat de Hurley 800 bekend als Junker 26. De naam Hurley is Engels voor ‘zeegetijde’. Aan het destijds in Portsmouth gevestigde Hurley Marine, de botenbouwer van degelijke S-spanten en kimkielers is de merknaam dan ook ontleend. Wij zeilen een Hurley 800 Classic, met de traditionele kajuitindeling.
Engelse Hurley’s
De naam Hurley is vooral de merknaam van de Engelse botenbouwer Hurley Marine, tot 1974 gevestigd in Portsmouth. Daar werden polyester Hurley’s in verschillende afmetingen gebouwd. De Hurley 22 van ontwerper Ian Anderson (1935-2013) is daarvan een treffend voorbeeld De Hurley 22 werd gebouwd vanaf 1964 en is inmiddels een klassieker, in Nederland staat bekend als Hurley 700, geïmporteerd door Triba Edam en later door Holland Yachting in Harderwijk. De merknaam Hurly zou na het opheffen van Hurley Marine rechtmatig in Nederlandse handen zijn gekomen.
Ion Anderson ontwierp onderhandelen de Hurley 22, een S-spant met lange kiel en roer aan scheg, maar daarmee houdt de vergelijking op. De Junker 26 / Hurley 800 is meer te vergelijken met de Zweedse Hallberg-Rassy 29, evenals de Hurley 800 voorzien van een fractionele tuigage (Engelse Hurley’s hebben een toptuigage).
Over Arne Borghegn (1943-2020)
De schepen van Arne Borghegn zijn altijd goed ontvangen: bijboten zoals de Z21, kleine betaalbare zeilboten zoals de Junker 26, strakke raceboten zoals de International 10.06, toerboten zoals de Naver 29, verschillende soorten zeilboten voor de Nordship scheepswerf in Lunderskov.
Indeling
Interieur
Vetus M2.05 dieselmotor
De Vetus M2.05 dieselmotor is een zelfaanzuigende tweecilinder viertakt dieselmotor van 7,7 Kw bij 3600 omw/min gebaseerd op het Mitsubishi K2AS motorblok. Dit motorblok is ontwikkeld voor industriële toepassingen, zoals de aandrijving van kleine tractoren, pompen, compressors en generatoren. Door het weglaten van een koelfan, het aanbouwen van een warmtewisselaar met gekoelde uitlaat, een koelwaterpomp en een keerkoppeling is het blok ‘gemariniseerd’ ofwel omgebouwd tot bootmotor. Ook is er een diepere carterpan De Vetus M2.05 loopt op gewone diesel en wordt elektrisch gestart.
Technische gegevens en uitrusting
Hurley 800 Classic Nr 237 Ontwerp: Arne Borghegn (1943-2020) Casco gebouwd Holstebro Plastværk A/S, Denemarken Geïmporteerd Holland Yachting BV Harderwijk Geleverd in 1990 door Hurley BV Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk Inbedrijfstelling Vetus dieselmotor De Korte Scheepstechniek Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk 18 juli 1990 Maten en gewichten Lengte over alles: 8,30 m Lengte op de waterlijn: 6,70 m Breedte over alles: 2,75 m Breedte op de waterlijn: 2,28 m Diepgang: 1,40 meter Waterverplaatsing: 3,2 m³ Ballastgewicht: 1600 kg Ballastaandeel: 50 % Hoogte boven waterlijn: 11,50 meter Zeilvoering Doorgelat grootzeil met twee reven Rolgenua, radiaal gesneden met luftape Rolfok, radiaal gesneden Mast en giek: Neutmast Grootzeil: 15,5 m² Miedema Sails Genua: 17 m² Miedema Sails Fok: 13,7 m² Niek Goes Fokroller: Selden Furlex 104 S Techniek Voortstuwing: Vetus M2.05 dieselmotor Motorvermogen: 10,5 Pk / 7,7 Kw Motordynamo: 40 Ampère Brandstoftank: 25 Ltr Drinkwatertank: 100 Ltr Startaccu: 72 Ah Serviceaccu’s: 72 Ah, twee stuks Acculader: Mastervolt Easycharge 10 Ampère Zonnepaneel: Phaesun Semi Flex 60 Wp Controller: Epever® VS2025AU Bilgepomp: Vetus BLP12500 40 Ltr/min Handlenspomp: Whale 7-10 ltr/min Kooktoestel: Spiritus Origo 3000
Eigenschappen Hurley 800 / Junker 26
SW-waarde: 112
De SW is de afkorting van Snelheid Watersport. De SW-waarde van de Hurley 800 bedraagt 112. Dit getal is een factor waarmee resultaten worden vergeleken bij zeilwedstrijden van verschillende zeilschepen.
Theoretische Rompsnelheid: 6,34 Knoop
De theoretische rompsnelheid volgt uit de formule √L waterlijn in meters * factor 4,54. Voor de Hurley 800 geldt in formule √6,7 x 4,54 = 11,75 km/uur omgerekend 6,34 Knopen. Uitgerust met een 7,7 Kw motor dieselmotor wordt deze waarde behaald.
Theoretische rompsnelheid
√6,7 x 4,54 = 11,75 km/uur
11,75 / 1,852 = 6,34 Kn
CSF-waarde: 1,89
De Capsize Screening Factor bedraagt 1,89 Deze formule is tot stand gekomen naar aanleiding van de Fastnetrace van 1979 waarbij tientallen schepen kapseisden. Schepen met een waarde hoger dan 2 zijn uitgesloten van deelname aan de Fastnetrace.
Inzinking-coëfficiënt: 1 cm / 119 kG
De inzinking-coëfficiënt bedraagt volgens opgave 1 inch per 668 lbs. Een inch bedraagt 2,52 centimeter. Een lbs bedraagt 0,453592 kG.
Inzinking-coëfficiënt
668 lbs • 0,454= 303,27 kg
303,27 kG / 2,52 cm = 120,36 kg/cm
Over de ontwerper Arne Borghegn (1943-2020)