Hurley 800 • Arne Borghegn (1943-2020)

Hurley 800 Classic 

De Hurley 800 is een polyester S-spant met een vrij lange kiel en het roer aan een scheg, geschikt voor kust- en ruim binnenwater. De Hurley 800 is van oorsprong een Scandinavisch ontwerp, ontstaan aan de tekentafel van de Deen Arne Borghegn (1943-2020). In de Scandinavische staat de Hurley 800 bekend als Junker 26. De naam Hurley is Engels voor ‘zeegetijde’. Aan het destijds in Portsmouth gevestigde Hurley Marine, de botenbouwer van degelijke S-spanten en kimkielers is de merknaam dan ook ontleend. Wij zeilen een Hurley 800 Classic, met de traditionele kajuitindeling.

Hurley 800 Classic
Hurley 800 Classic

Engelse Hurley’s

De naam Hurley is vooral de merknaam van de Engelse botenbouwer Hurley Marine, tot 1974 gevestigd in Portsmouth. Daar werden polyester Hurley’s in verschillende afmetingen gebouwd. De Hurley 22 van ontwerper Ian Anderson (1935-2013) is daarvan een treffend voorbeeld De Hurley 22 werd gebouwd vanaf 1964 en is inmiddels een klassieker, in Nederland staat bekend als Hurley 700, geïmporteerd door Triba Edam en later door Holland Yachting in Harderwijk. De merknaam Hurly zou na het opheffen van Hurley Marine rechtmatig in Nederlandse handen zijn gekomen.

Zie Hurley Owners Association 

Ion Anderson ontwierp onderhandelen de Hurley 22, een S-spant met lange kiel en roer aan scheg, maar daarmee houdt de vergelijking op. De Junker 26 / Hurley 800 is meer te vergelijken met de Zweedse Hallberg-Rassy 29, evenals de Hurley 800 voorzien van een fractionele tuigage (Engelse Hurley’s hebben een toptuigage).

Over Arne Borghegn (1943-2020)

De schepen van Arne Borghegn zijn altijd goed ontvangen: bijboten zoals de Z21, kleine betaalbare zeilboten zoals de Junker 26, strakke raceboten zoals de International 10.06, toerboten zoals de Naver 29, verschillende soorten zeilboten voor de Nordship scheepswerf in Lunderskov.

Hurley 800
Hurley 800 dubbel gereefd grootzeil
Gangboord Hurley 800
Hurley 800 onder zeil

Indeling

Hurley 800 Classic
Hurley 800 Classic

Interieur 

Aan bakboord bij de kajuitingang de kombuis met tweepits Origo spiritis kooktoestel, een wasbak met voetwaterpomp en schappen voor kommaliewant
Kombuis Hurley 800 Classic
Kombuis Hurley 800 Classic
Wasbak met voetpomp in natte cel

Vetus M2.05 dieselmotor

De Vetus M2.05 dieselmotor is een zelfaanzuigende tweecilinder viertakt dieselmotor van 7,7 Kw bij 3600 omw/min gebaseerd op het Mitsubishi K2AS motorblok. Dit motorblok is ontwikkeld voor industriële toepassingen, zoals de aandrijving van kleine tractoren, pompen, compressors en generatoren. Door het weglaten van een koelfan, het aanbouwen van een warmtewisselaar met gekoelde uitlaat, een koelwaterpomp en een keerkoppeling is het blok ‘gemariniseerd’ ofwel omgebouwd tot bootmotor. Ook is er een diepere carterpan De Vetus M2.05 loopt op gewone diesel en wordt elektrisch gestart.

Versus M2.05
Vetus M2.05 tweecilinder dieselmotor van 11,5 Pk
Vetus M2.05 motorpaneel
Vetus M2.05 Motorpaneel

Technische gegevens en uitrusting 

Hurley 800 Classic Nr 237

Ontwerp: Arne Borghegn (1943-2020)

Casco gebouwd Holstebro Plastværk A/S, Denemarken
Geïmporteerd Holland Yachting BV Harderwijk

Geleverd in 1990 door Hurley BV
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk

Inbedrijfstelling Vetus dieselmotor
De Korte Scheepstechniek
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk
18 juli 1990

Maten en gewichten

Lengte over alles: 8,30 m
Lengte op de waterlijn: 6,70 m
Breedte over alles: 2,75 m
Breedte op de waterlijn: 2,28 m
Diepgang: 1,40 meter
Waterverplaatsing: 3,2 m³
Ballastgewicht: 1600 kg
Ballastaandeel: 50 %
Hoogte boven waterlijn: 11,50 meter

Zeilvoering 

Doorgelat grootzeil met twee reven
Rolgenua, radiaal gesneden met luftape
Rolfok, radiaal gesneden
Mast en giek: Neutmast
Grootzeil: 15,5 m² Miedema Sails
Genua: 17 m² Miedema Sails
Fok: 13,7 m² Niek Goes
Fokroller: Selden Furlex 104 S

Techniek

Voortstuwing: Vetus M2.05 dieselmotor
Motorvermogen: 10,5 Pk / 7,7 Kw
Motordynamo: 40 Ampère
Brandstoftank: 25 Ltr
Drinkwatertank: 100 Ltr
Startaccu: 72 Ah
Serviceaccu’s: 72 Ah, twee stuks
Acculader: Mastervolt Easycharge 10 Ampère
Zonnepaneel: Phaesun Semi Flex 60 Wp
Controller: Epever® VS2025AU
Bilgepomp: Vetus BLP12500 40 Ltr/min
Handlenspomp: Whale 7-10 ltr/min
Kooktoestel: Spiritus Origo 3000

Eigenschappen Hurley 800 / Junker 26

SW-waarde: 112

De SW is de afkorting van Snelheid Watersport. De SW-waarde van de Hurley 800 bedraagt 112. Dit getal is een factor waarmee resultaten worden vergeleken bij zeilwedstrijden van verschillende zeilschepen.

Theoretische Rompsnelheid: 6,34 Knoop

De theoretische rompsnelheid volgt uit de formule √L waterlijn in meters *  factor 4,54. Voor de Hurley 800 geldt in formule √6,7 x 4,54 = 11,75 km/uur omgerekend 6,34 Knopen. Uitgerust met een 7,7 Kw motor dieselmotor wordt deze waarde behaald.

Theoretische rompsnelheid

√6,7 x 4,54 = 11,75 km/uur
11,75 / 1,852 = 6,34 Kn

CSF-waarde: 1,89

De Capsize Screening Factor bedraagt 1,89 Deze formule is tot stand gekomen naar aanleiding van de Fastnetrace van 1979 waarbij tientallen schepen kapseisden. Schepen met een waarde hoger dan 2 zijn uitgesloten van deelname aan de Fastnetrace.

Inzinking-coëfficiënt: 1 cm / 119 kG

De inzinking-coëfficiënt bedraagt  volgens opgave 1 inch per  668 lbs. Een inch bedraagt 2,52 centimeter. Een lbs bedraagt 0,453592 kG.

Inzinking-coëfficiënt

668 lbs • 0,454= 303,27 kg
303,27 kG / 2,52 cm = 120,36 kg/cm

De kuip van de Hurley 800

Over de ontwerper Arne Borghegn (1943-2020)

Onze andere favorieten

Zie Hallberg-Rassy 29, Contessa 32

Geef een reactie