Hurley

‘Hurley’ is een Ierse jongens – en meisjesnaam en betekent `zee-getijde`. In Nederland wordt de naam zelden gegeven aan kinderen, in Amerika, Engeland en Wales wordt de naam (vrijwel) alleen aan jongens gegeven, maar als familienaam komt ‘Hurley’ ook voor. Een ander woord voor Hurley kan zijn ‘getijdebeweging’.

Klik op foto. De Hurley 800 kenmerkt zich door een klassiek uiterlijk, mede door de ronde romp met de lichte zeeg. De 7/8 tuigage is vrij modern te noemen.

Hurley 800

In het maandblad ‘Zeilen’ wordt de Hurley 800 een tijdloos archetype van het kajuitzeiljacht genoemd. Een zeilboot zoals dat in gedachte komt wanneer je aan een zeiljacht denkt. Zoals een kind een zeilboot zou tekenen. Een ronde romp met een lichte zeeg. Drie ramen in de kajuitopbouw. Onder water een flinke kiel met gewicht. Een archetype, zo ziet een zeilboot er in beginsel uit.

Verwantschap Hurley 22 / Hurley 700

Anders dan de naam doet vermoeden heeft de Hurley 800 geen oorspronkelijke verwantschap met het Engelse ontwerp ‘Hurley’. De in Engeland gebouwde Hurley’s met typeaanduidingen als ’18, 20, 22, 24 en 30′ staan bekend om hun zeewaardigheid en degelijkheid en zijn aan de overzijde van de Noordzee in vele Engelse havens te vinden. Het zijn goed ogende karakteristieke en degelijk gebouwde jachtjes met een S-spant en een gebogen deklijn, een kajuitopbouw in goede verhouding met de romp, een beschutte kuip en een doorgestoken roer aan een scheg. Het verhaal gaat dat de firma ‘Jachtbouw Twente’ na het failisement van het Engelse Hurley Marine Ltd in 1974 de mallen van de ’22’ en de merknaam ‘Hurley’ op heeft gekocht om de naam te verbinden aan het ontwerp van de Deen Arne Borghegn, een jachtje in de geest van de Engelse Hurley’s zoals hierboven beschreven. In Engeland is er een actieve Hurley-eigenarenvereniging, de Hurley Owners Assosation waar mooie Hurley’s in allerlei hoedanigheden zijn te bewonderen.

Klik op foto. Naar huidige maatstaven heeft de Hurley 800 een slank achterschip met een smalle spiegel.

Hurley 800 folders

Ga naar Hurley 800 Holland Yachting folder

Ga naar Hurley 800 Jachtbouw Twente folder

Ga naar Hurley 800 ANWB test 1984

Hurley 800 Classic

De oorspronkelijke typeaanduiding van de ‘Hurley 800’ is geweest ‘Junker 26’ naar het ontwerp van de Deen Arne Borghegn. Het scheepje is ook op de markt gebracht als ‘Naver 27’. De schatting is dat er rond de 400 exemplaren in Denemarken en Nederland zijn gebouwd van de eind jaren zeventig getekende S-spant. Romp en kiel bestaande uit één geheel, het roer ondersteund door een gestroomlijnde scheg. De romp is opgebouwd uit glasvezel versterkt polyester volgend de hand lay-up methode, het voordek en het kajuitdak volgens een sandwichconstructie met schuim. Rond de wantputtingen en de gehele kuip is geen sandwich toegepast. De ballast is ingelegd en afgedekt in de polyester kiel, de roerkoning loopt door een hennegatkoker die zowel aan de romp en het dek is ingelamineerd. De romp boven en onder water vriendelijk gelijnd, het voorschip rond en vol, het achterschip geveegd uitlopend in een kleine spiegel. De deklijn toont een lichte zeeg, de kajuitopbouw aan de voorzijde rond, evenals het rond staande kajuitdak, de kajuitopbouw loopt uit in de kuipranden rond een ruime kuip. Het zeilplan en de tuigage oogt modern: een zeven/achtste getuigde mast met gepeilde zalingen, een verstelbare achterstag, door de giek gevoerde reeflijnen, een giekneerhouder en een grootschootoverloop. In de gangboorden en een wat korte overloop voor de grootschoot bieden mogelijkheid tot trimmen van de zeilen. Alle vallen en de neerhouder worden van de voet van de mast over het kajuitdak naar de kuip toe geleid.

Klik op foto. S-spant van de Hurley 800 met het roer achter een stevige scheg.
Klik op foto en ga naar stuurautomaten. Een lichte stuurautomaat zoals deze Autohelm MK1000 kan een Hurley 800 goed aan, zeker onder lichte weersomstandigheden.
Klik op foto en ga naar Seldén blokken. De Hurley 800 is te trimmen met de achterstag, de giekneerhouder, de onderlijkstrekker en genuablokken op lange rails.

Zeewaardige indeling

De ronde romp van de Hurley 800 herbergt een blank gelakt houten interieur. Het hout is zorgvuldig afgewerkt met houten lijst- en fineerwerk op de kopse kanten. Alle zijn voorzien van teak vingerringen. Een kombuis bij de kajuitingang met wasbak en kooktoestel. Een uitschuifbare kaartentafel bij de kajuitingang aan stuurboord, niet geschikt om op te werken, daar is het tafelblad niet degelijk genoeg voor en ook niet echt op werkhoogte, maar een zeekaart kan er op afgelezen worden. In de kajuit twee langsbanken tegenover elkaar waarvan de leuningen kunnen worden opgeklapt zodat er aan beide zijden een slaapbank ontstaat. Onder de kaartentafel aan stuurboord bevindt zich een hondenkooi. Boven de zitbanken en onder de gangboorden ‘zwaluwnesten’ en kastruimte achter klapluiken. Ook onder de kajuitbanken achter luiken bergruimte, evenals in de kielruimte onder de kajuitvloer. Voor het mastschot aan bakboord een hangkast gecombineerd met legplanken en aan stuurboord een toilet met uitschuifbare wasbak. In het voorschip een tweepersoons bed met aan beide zijden legplanken. Het smalle middenpad van de kajuitvloer en de aanwezigheid van handgrepen bij de kajuitingang, een staander tot aan het plafond bij de kombuis en handgrepen aan het kajuitdak maken het interieur zeewaardig.

Klik op foto en ga naar Wempe klokken. Mastschot Hurley 800 Classic met de doorgang naar het voorschip met bergkasten, legplanken, toiletruimte en spoelbak.

De wereld rond met een Hurley 800

De wereld rond met een Hurley 800. Dat was het plan van ‘zeilmeisje’ Laura Dekker. Na eerst als elfjarige een Hurley 700 bij elkaar gespaard te hebben en als dertienjarige daarmee solo naar Engeland heen en weer te zeilen. Het is er uiteindelijk wel van gekomen, van de wereldomzeiling, maar niet met een Hurley 800. Dat kwam omdat de ambities van de veertienjarige Laura nogal wat media-aandacht en commotie hadden gebracht, tot aan de Raad voor de Kinderbescherming en de rechtbank aan toe. Niet over de geschiktheid van een Hurley 800 maar wel over de ambities van Laura: ‘Is het toelaatbaar een veertienjarige in haar (G)uppie de oceaan op te laten gaan?’ Na alle publieke belangstelling en zwemmen door de mazen van de wet heen is er een grotere ‘Guppy’ gekomen in de vorm van een ketch getuigde Jeanneau Gin Fizz waarmee Laura Dekker als jongste tot nu toe de wereld rond is gezeild. Waarmee Laura wel haar eigen oceaanwaardigheid maar niet die van een Hurley 800 heeft kunnen bewijzen. Maar dat er een ‘800’ klaargemaakt werd voor de reis is een feit. Blijft de vraag hoe het daarmee zou zijn gegaan.

Hondenkooi van de Hurley 800 Classic aan stuurboord waarin geslapen kan worden maar ook een ruime bergplaats is.

Maaltijden worden bereid op dit spiritus kooktoestel van het type Origo 3000. Brandspiritus of ethanol is op veel plaatsen verkrijgbaar tegen geringe prijzen, zoals in gewone supermarkten. Daarbij is het vuur van genoemde brandstoffen heter dan dat van bijvoorbeeld campinggas vanwege de hogere calorische waarden waarmee maaltijden eerder op temperatuur zijn. Bovendien zijn er geen gastanks en gasleidingen aan boord, waarbij het risico van gaslekkage wordt uitgesloten. Vanzelfsprekend vraagt de omgang met brandbare vloeistoffen altijd voorzichtigheid. Een blusdeken is dan ook bij de hand.

Klik op de foto en ga naar Origo 3000. Kombuis van een Hurley 800 Classic voorzien van bergvakken voor kommaliewant, Origo 3000 spiritus kooktoestel, wasbak met Wahle voetpomp.

Hurley 800 in verschillende uitvoeringen:  Classic, Comfort, Elite

Op basis van hetzelfde casco zeilen er ook Hurley 830 Comfort en – Elite uitvoeringen. De afmetingen van beide jachten komen overeen maar er zijn een aantal verschillen, met name in de kajuitinrichting. De ‘Comfort’ uitvoering is ingericht met een langsscheepse kombuis aan stuurboord en een U-vormige zitbank aan bakboord. Deze uitvoering voldoet vooral stilliggend goed. De kombuis van de Classic uitvoering is meer geschikt voor gebruik tijdens het zeilen met meer houvast ongeacht over welke boeg er wordt gezeild. De natte cel in een Hurley is normaliter aangebracht in het voorschip, maar er zijn ook uitvoeringen met een afgesloten toilet aan bakboord bij de kajuitingang. De Hurley 830 Comfort kan ook uitgevoerd zijn met vier kleinere in plaats van drie langwerpige kajuitramen. De spiegel is bij de jongste exemplaren uitgerust met een ingelaten zwemplatform, waarmee de ‘Comfort’ een luxere uitstraling heeft gekregen. Een bijzondere uitvoering is de de Hurley 830 in Elite uitvoering met dwarsopgestelde kombuis, meer nog dan bij de Classic bruikbaar onder het zeilen. De spoelbak bevindt zich dan niet onder het brugdek maar meer midscheeps met behoud van de twee langsscheepse kajuitbanken of een toiletruimte bij de kajuitingang, waarbij de voorkooien langer zijn. Zo zijn er verschillende indelingen mogelijk aan boord van een Hurley.

Kajuitvloer en kajuittrap van de Hurley 800 Classic.
Teakhouten vloer in de voorpiek van de Hurley 800 Classic.

Trimbare tuigage

De tuigage en het zeilplan van de Hurley 800 tonen modern en nodigen uit om de trimmogelijkheden uit te buiten. Met de trimbare achterstag is het goed mogelijk de mast met gepijlde zalingen rond te buigen en daarmee bij meer wind het grootzeil vlakker te maken. De overloop voor de grootzeil is wat kort, dient eigenlijk meer om de kajuitingang in de haven vrij te maken, maar met de neerhouder is de twist in het grootzeil te beïnvloeden. De reeflijnen en de onderlijkstrekker worden door de giek gevoerd, het lummelbeslag van de giek is wat licht uitgevoerd. De genuarails zijn van een me dan functionele lengte, bij de jongerre Hurleys zijn deze rondgebogen met het model van de kajuitopbouw mee, waarmee het gangboord vrijer is van opstakels. Wanneer een Hurley 800 is uitgerust met een doorgelat grootzeil en een goedgesneden voorzeil zijn de zeileigenschappen ten goede te beïnvloeden.

Klik op foto en ga naar Seldén blokken. Verstelbare achterstag in 1:16 vertraging.

Techniek

De Hurley 800 is uitgerust met een binnenboordmotor met een door de romp geleide schroefas, welke bij de schroef wordt gedragen door een ingelamineerde schroefassteun met watergesmeerd rubber lager. In de romp bevindt zich een flexibel schroefaslager, soms oliegesmeerd, meestal watergesmeerd. Vroege Hurley’s zijn gemotoriseerd met een Buck DV10 dieselmotor, maar ook Vetus komt veel voor. Het boordnet wordt gevoed door accu’s ten behoeve van kajuitverlichting, navigatieverlichting en navigatieapparatuur. En voor het electrisch starten van de dieselmotor. De drinkwatertank kan ingebouwd zijn in de kielruimte of onder het dubbelbed in de voorpiek, normaliter bevinden zich twee voetpompen in de Hurley, één bij de spoelbak in de kombuis, één bijnde wasbak bij het toilet. Een handbediende lenspomp bevindt zich in de kuip.

Klik op foto en ga naar Vetus M2.05. De Vetus M2.05 tweecilinder dieselmotor op basis van een Mitsubishi motorblok. Alle onderhoudbehoeftige onderdelen bevinden zich op een toegankelijke plaats aan de voorzijde, zoals de koelwaterpompen, de V-snaar en de brandstoffilters. Ook het smeeroliefilter en de keerkoppeling aan de achterzijde zijn via een luik goed bereikbaar.

Technische gegevens Hurley 800

Ontwerper: Arne Borhegn
Bouwer en afbouwen: Holstebro Plastværk A/S; STB Denmark
Holland Yachting BV (Kelvinstraat Harderwijk) (importeur tot +/- 1990)
Jachtbouw Twente (Slachthuisweg Hengelo) (afbouwer/leverancier 1990 – 2003)
De Eemhof (Zeewolde)(afbouwer/leverancier 2003-2015)
Conyplex (Overleek, Medemblik) cascobouwer
Harpol (Midlum, Harlingen) cascobouwer
Flevo Mouldings (Productieweg Emmeloord)

Aantal gebouwde schepen +/- 400

Hurley 800 Classic zeilnummer 237

Geïmporteerd Holland Yachting BV Harderwijk
Geleverd door Hurley BV
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk

Inbedrijfstelling Vetus dieselmotor
De Korte Scheepstechniek
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk
18 juli 1990

Lengte over alles: 8,30 meter
Lengte over de stevens: 8.00 meter
Lengte waterlijn: 6,70 meter
Breedte over alles: 2,75 meter
Diepgang: 1,40 meter
Waterverplaatsing 3200 kg
Ballastgewicht 1600 kg
Ballastaandeel 50 %
Hoogte boven waterlijn 11,50 meter
Stahoogte in de kajuit 1,83 meter
Zeiloppervlak: 29,2 m2
Zeiloppervlak grootzeil: 15,5 m2
Zeiloppervlak fok: 13,7 m2
Zeiloppervlak genua: 17 m2
Motorvermogen: 10,5 Pk / 7,7 Kw
Brandstoftank: 25 Ltr
Drinkwatercapaciteit: 65 Ltr

Hurley 800/Junker 26/Naver 27 calculatie

Sail Area/Displacement Ratio13.21

Toelichting SA/D (Zeiloppervlak/Waterverplaatsing) waarden:
16 to 18 Zwaargebouwde cruisers (oceaan)
18 to 22 Gemiddelde cruisers (zee)
22 to 26 Binnenwater en racers
26 to 30+ Extreme racers

Capsize Screening Formule Hurley 800/Junker 26/Naver 27

Capsize Screening Waarde 1,89

De gehanteerde formule:
CSF = Beam / (Displacement/64,2)1/3
CSF = Breedte / (Waterverplaatsing/64,2)1/3

De ontwikkelde formule is tot stand gekomen
naar aanleiding van de Fastnetrace van 1979
waarbij tientallen schepen kapseisden.

Schepen met een waarde hoger dan 2
zijn uitgesloten van deelname aan de Fastnetrace.

Lees hier een reisverslag met een Hurley 800 over het IJsselmeer

Lees hier een reisverslag met een Hurley 800 over de Waddenzee

Lees hier een reisverslag met een Hurley 800 door Friesland en Overijssel

Sluit Menu