Hurley 800 kajuitzeiljacht

Watersportblad ‘Zeilen’ heeft de Hurley 800 een tijdloos archetype van het kajuitzeiljacht genoemd. Een zeilboot zoals dat in gedachte komt wanneer je aan een zeiljacht denkt. Zoals een kind een zeilboot zou tekenen. Een ronde romp met een lichte zeeg. Drie ramen in de kajuitopbouw. Onder water een flinke kiel met gewicht. Een archetype, zo ziet een zeilboot er in beginsel uit. ‘Hurley’ is een Ierse jongens – en meisjesnaam en staat voor ‘zeegetijde’ of ‘getijdebeweging’. In Nederland wordt de naam zelden gegeven aan kinderen, in Engelstalige gebieden wordt de naam ‘Hurley’ vrijwel alleen aan jongens gegeven, maar ook familie- en achternaam komt ‘Hurley’ voor.

Hurley 800

Deens ontwerp

In de Scandinavische landen staat de Hurley 800 bekend als de Junker 26, het oorspronkelijke ontwerp van de Deen Arne Borghegn. Het ontwerp dateert van eind jaren zeventig, maar is decennia lag gebouwd. Ook is het kajuitzeiljacht op de markt gebracht als Naver 27. Naar schatting zijn er ongeveer 400 exemplaren afgeleverd, deels in Denemarken en deels Nederland. Romp, kiel en scheg bestaan vormen één geheel, de rompvorm is die van een S-spant, het voorschip is rond met onder water een lichte V-vorm en het geveegde achterschip loopt uit in een kleine spiegel. De deklijn toont een lichte zeeg, de kajuitopbouw aan de voorzijde rond, evenals het rond staande kajuitdak, de kajuitopbouw loopt uit in de kuipranden rond een ruime kuip. De kajuitramen zijn gevat in aluminium profielen. Het zeilplan en de tuigage oogt modern: een zeven/achtste getuigde mast met gepeilde zalingen, een verstelbare achterstag, door de giek gevoerde reeflijnen, een giekneerhouder en een grootschootoverloop. In de gangboorden zijn er genuarails, op het brugdek en een korte overloop voor de grootschoot. Vallen, reef- en trimlijnen kunnen worden van over het kajuitdak naar de kuip worden geleid.

Verwantschap Engelse Hurley’s

In Engeland zijn decennia lang kleine zeewaardige polyester kajuitzeiljachten gebouwd met de merknaam ‘Hurley’ met de toevoeging ’18, 20, 22, 24 en 30′. Deze in Portsmouth gebouwde Hurley’s werden geleverd als S-spant en als kimkielers; deze laatsten zijn bijzonder geschikt om mee droog te vallen zoals tal van kustplaatsen aan de zuidkust van Engeland met droogvallende havens en stranden langs het Engels Kanaal. De naam ‘Hurley’ past daarbij goed in het vaargebied. Rond Engeland wordt er actief gezeild met de in Portsmouth bij Hurley Marine Ltd gebouwde Hurley’s. De Britse Royal Navy heeft Hurley 22’s in gebruik ter lering en vermaak. Engeland kent daarbij een actieve Hurley-eigenarenvereniging, de Hurley Owners Assosation. Het verhaal gaat dat de firma Jachtbouw Twente’ na het failisement van het Engelse Hurley Marine Ltd in 1974 de mallen van de ’22’ en de merknaam ‘Hurley’ op heeft gekocht om ‘22’ als Hurley 700 te kunnen bouwen en om de merknaam ‘Hurley’ rechtmatig te verbinden aan het ontwerp van de Deen Arne Borghegn.

Nederlandse Hurley’s

Er zijn verschillende bouwers geweest van de Hurley 800 die de boten hebben geleverd in verschillende bouwstadia: van een waterdicht casco tot een compleet kajuitzeiljacht. De oorspronkelijke Hurley 800 herkenbaar aan onder andere het polyester vluchtluik voor de mast en het ‘wafeltjesprofiel’ antislipdek zijn afkomstig van het Deense Holstebro Plastværk A/S en van STB Denmark met de Buck DV10 dieselmotor. Voor Nederland is Holland Yachting BV te Harderwijk tot ongeveer 1990 de importeur geweest. Hier werden veelal de Vetus M2.05 dieselmotor ingebouwd. Van 1990 tot 2003 werden de casco’s van de Hurley 800 afgebouwd en ingetimmerd door Jachtbouw Twente in Hengelo, op basis van casco’s geleverd door Conyplex in Medemblik, Harpol in Harlingen en Flevo Mouldings in Emmeloord. De in Nederland gebouwde Hurley’s zijn witter van kleur dan de Deense boten. De Nederlandse boten zijn voorzien van ramen van het merk Gebo. Jachtbouwer De Eemhof in Zeewolde is in de periode van 2003 tot 2015 de Hurley 830 gaan leveren, waarbij de spiegel is voorzien van een zwemplateau en de toepassing van kleine ramen in de kajuitopbouw en verschillende kajuitindelingen.

Hurley 800 Classic interieur
Hurley 800 zit- en slaapbank met hondenkooi
Kombuis met Origo 3000 spiritus kooktoestel en RVS spoelbak
Het ‘zwaluwnest’ in het kajuitschot afgesloten met een luikje

Eerlijke boot

Het concept van de Hurley 800 is een eerlijke boot die weinig verborgen houdt. Een enkelschalige romp uit glasvezel versterkt polyester volgens de ‘handlay up’ methode tot een huiddikte van ongeveer een centimeter: volgens metingen van de Waterkampioen 11,7 mm rondom de kiel, 8 mm op de kimmen en 7,7 mm rond het berghout. Zo goed als overal is het polyester van de binnenzijde overal te zien: in het achterschip, in de bakskist, in de motorkamer en onder de kombuis, in de bilge, onder de kajuitbanken en onder de dubbelkooi in het voorschip. Bij de overige huiddelen zoals in het leefgemeenschap is het polyester bekleed met stof welke desnoods weggenomen kan worden.

De romp is samengesteld uit twee aan elkaar gelamineerde romphelften inclusief de spiegel: kiel en roerscheg vormen met de romp een geheel, de ballast is als een vormstuk in de kiel is ingelaten en aan de bovenzijde afgedekt met polyester. Anders dan de romp en de kuip en deels de gangboorden is het voordek en het kajuitdak uitgevoerd in een sandwichconstructie. Tussen de buitenzijde en het plafond van de kajuit en het voordek bevindt zich een schuimvulling, dit is een gegeven waar rekening mee gehouden moet worden bij de montage van beslag aan dek. De preekstoel, de hekstoel en de zeereling, evenals de meerklampen zijn gemonteerd op enkelschalig polyester.

Ook is te zien hoe de schotten en wrangen aan de romp zijn gelamineerd, evenals de stalen balk onder de mastvoet, en hoe elektrische bedrading door het schip worden geleid. Cosmetisch betekent dit dat bedrading van instrumenten en verlichting op sommige plaatsen zichtbaar is wat bij de inrichting van de Hurley 800 vraagt om zorgvuldige aanleg om geen rommelige indruk te maken, maar het voordeel is dat eventuele gebreken eenvoudig worden gezien. Op sommige plaatsen is de bedrading al bij de bouw weggewerkt, zoals bij de plafonnière in de kajuit, de bedrading is weggewerkt in de sandwich opbouw van het kajuitdak.

Mastschot van de Hurley 800
Niet overal is de bekabeling weggewerkt

Onderwaterschip

De S-spant van de Hurley 800 waarbij romp en kiel één geheel vormen.
S-spant van de Hurley 800 met het roer achter een stevige scheg.

Zeewaardige indeling

De ronde romp van de Hurley 800 herbergt een blank gelakt houten interieur. Het hout is zorgvuldig afgewerkt met houten lijst- en fineerwerk op de kopse kanten. Alle zijn voorzien van teak vingerringen. Een kombuis bij de kajuitingang met wasbak en kooktoestel. Een uitschuifbare kaartentafel bij de kajuitingang aan stuurboord, niet geschikt om op te werken, daar is het tafelblad niet degelijk genoeg voor en ook niet echt op werkhoogte, maar een zeekaart kan er op afgelezen worden. In de kajuit twee langsbanken tegenover elkaar waarvan de leuningen kunnen worden opgeklapt zodat er aan beide zijden een slaapbank ontstaat. Onder de kaartentafel aan stuurboord bevindt zich een hondenkooi. Boven de zitbanken en onder de gangboorden ‘zwaluwnesten’ en kastruimte achter klapluiken. Ook onder de kajuitbanken achter luiken bergruimte, evenals in de kielruimte onder de kajuitvloer. Voor het mastschot aan bakboord een hangkast gecombineerd met legplanken en aan stuurboord een toilet met uitschuifbare wasbak. In het voorschip een tweepersoons bed met aan beide zijden legplanken. Het smalle middenpad van de kajuitvloer en de aanwezigheid van handgrepen bij de kajuitingang, een staander tot aan het plafond bij de kombuis en handgrepen aan het kajuitdak maken het interieur zeewaardig. Maaltijden worden bereid op dit spiritus kooktoestel van het type Origo 3000 voorzien van pannenklemmen.

De wereld rond met een Hurley 800

De wereld rond met een Hurley 800. Dat was het plan van ‘zeilmeisje’ Laura Dekker. Na eerst als elfjarige een Hurley 700 bij elkaar gespaard te hebben en als dertienjarige daarmee solo naar Engeland heen en weer te zeilen. Het is er uiteindelijk wel van gekomen, van de wereldomzeiling, maar niet met een Hurley 800. Dat kwam omdat de ambities van de veertienjarige Laura nogal wat media-aandacht en commotie hadden gebracht, tot aan de Raad voor de Kinderbescherming en de rechtbank aan toe. Niet over de geschiktheid van een Hurley 800 maar wel over de ambities van Laura: ‘Is het toelaatbaar een veertienjarige in haar (G)uppie de oceaan op te laten gaan?’ Na alle publieke belangstelling en zwemmen door de mazen van de wet heen is er een grotere ‘Guppy’ gekomen in de vorm van een ketch getuigde Jeanneau Gin Fizz waarmee Laura Dekker als jongste tot nu toe de wereld rond is gezeild. Waarmee Laura haar eigen oceaanwaardigheid heeft bewezen. Maar een schip is en blijft zo zeewaardig als haar bemanning (M/V).

Vallen en trimlijnen worden over het kajuitdak naar de kuip geleid
De Hurley 800 is met enige oefening ook goed solo te varen, mede doordat vallen en trimlijnen vanuit de mast naar de kuip worden gevoerd

Trimbare tuigage

De tuigage en het zeilplan van de Hurley 800 tonen modern en nodigen uit om de trimmogelijkheden uit te buiten. Met de trimbare achterstag is het goed mogelijk de mast met gepijlde zalingen rond te buigen en daarmee bij meer wind het grootzeil vlakker te maken. De overloop voor de grootzeil is wat kort, dient eigenlijk meer om de kajuitingang in de haven vrij te maken, maar met de neerhouder is de twist in het grootzeil te beïnvloeden. De reeflijnen en de onderlijkstrekker worden door de giek gevoerd, het lummelbeslag van de giek is wat licht uitgevoerd. De genuarails zijn van een meer dan functionele lengte, bij de jongerre Hurleys zijn deze rondgebogen met het model van de kajuitopbouw mee, waarmee het voorzeil vooral aan de wind effectiever kan worden getrimd.

Voortstuwing en techniek

De beschreven Hurley 800 is uitgerust met een Vetus M2.05 binnenboordmotor met een aangebouwde Hurth keerkoppeling die via een Vetus Uniflex flexibele koppeling de schroefas aandrijft. De schroefas wordt door een zwevend lager met vetkoord schroefasafdichting door de romp geleid, aan het uiteinde gedragen door een ingelamineerde schroefassteun. Het boordnet wordt gevoed door een 74 Ah serviceaccu ten behoeve van kajuitverlichting, navigatieverlichting en navigatieapparatuur.Als startaccu voor de dieselmotor is eveneens een 74 Ah accu geïnstalleerd. Beide accu’s opgeladen door een acculader via de walstroom. De serviceaccu wordt tevens opgeladen door middel van een 100 Watt zonnepaneel. De drinkwatertank bevindt zich in de voorpiek, er zijn twee voetpompen in de Hurley, één bij de spoelbak in de kombuis, één bij de wasbak bij het toilet. Een handbediende lenspomp bevindt zich in de kuip.

Vetus M2.05 Motorpaneel uitgerust met toerenteller, startaccu-voltmeter en controlelampjes. Bij storingen gaat er een akoestisch signaal
Vetus M2.05 7,7 Kw / 11 Pk dieselmotor met goed bereikbare essentiële onderdelen zoals brandstoffilters, koelwaterpomp, smeeroliefilter en de V-snaar voor de aandrijving van de dynamo en de circulatiewater-pomp
Ga naar dieseltechniek

Brandstof en boordnet

De beschreven Hurley 800 heeft een brandstoftank van 25 liter. Afhankelijk van de vaarsnelheid verbruikt de motor 1 a 2 liter diesel per uur. Voor het starten van de Vetus M2.05 dieselmotor is er de 12 Volt startaccu van 74 Ah. Deze staat geheel zelfstandig geschakeld en wordt bij in werking zijnde motor door de motordynamo opgeladen. Voor de navigatie-en communicatieapparatuur en de navigatie- en interieurverlichtingis er een 12 volt serviceaccu van 74 Ah. Beide accu’s, de startaccu en de serviceaccu worden opgeladen wanneer er 220 Volt walstroom aanwezig is. Voor het opladen los van de walstroom en zeilende is er een  100 Watt zonnepaneel om onafhankelijk van walstroom of dieselmotor de serviceaccu te laden.

Technische gegevens Hurley 800

Ontwerper: Arne Borhegn
Bouwer en afbouwen: Holstebro Plastværk A/S; STB Denmark
Holland Yachting BV (Kelvinstraat Harderwijk) (importeur tot +/- 1990)
Jachtbouw Twente (Slachthuisweg Hengelo) (afbouwer/leverancier 1990 – 2003)
De Eemhof (Zeewolde)(afbouwer/leverancier 2003-2015)
Conyplex (Overleek, Medemblik) cascobouwer
Harpol (Midlum, Harlingen) cascobouwer
Flevo Mouldings (Productieweg Emmeloord)

Aantal gebouwde schepen +/- 400

Beschreven Hurley 800 Classic

Geïmporteerd Holland Yachting BV Harderwijk
Geleverd door Hurley BV
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk

Inbedrijfstelling Vetus dieselmotor
De Korte Scheepstechniek
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk
18 juli 1990

Lengte over alles: 8,30 meter (8.15 volgens ANWB meting)
Lengte over de stevens: 8.00 meter
Lengte op de waterlijn: 6,70 meter
Breedte over alles: 2,75 meter
Breedte op de waterlijn: 2.28 meter
Diepgang: 1,40 meter
Waterverplaatsing: 3200 kg
Ballastgewicht: 1600 kg
Ballastaandeel: 50 %
Hoogte boven waterlijn: 11,50 meter
Stahoogte in de kajuit: 1,83 meter
Stahoogte in de natte cel: 1,65 meter
Zeiloppervlak: 29,2 m2
Zeiloppervlak grootzeil: 15,5 m2
Zeiloppervlak fok: 13,7 m2
Zeiloppervlak genua: 17 m2
Motorvermogen: 10,5 Pk / 7,7 Kw
Brandstoftank: 25 Ltr
Drinkwatercapaciteit: 125 Ltr

Navigatie-instrumenten

Vloeistof Kompas
Elektronisch kompas
GPS-Navigator
Stuurautomaat
Marifoon
Log
GPS-log
Echosounder
Windinstrument
Barometer
Klok

Klik op afbeelding en ga naar navigatie-instrumenten

Theoretische Rompsnelheid (Vermenigvuldiging van de wortel van de waterlijn van het schip in meters met factor 4,54)  in formule √6,7 x 4,54 = 11,75 km/u omgerekend 6,34 Knopen Kruissnelheid 5 Knopen. In de praktijk blijkt de Hurley 800 met een 7,7 Kw motor deze snelheden ruim te halen, mits niet te zwaar beladen.

SW-waarde (handicap ratio bij wedstrijden met verschillende  zeiljachten) 112 Scandinavische kajuitzeiljachten met een vergelijkbare SW-waarde van 112 zijn o.a. Hallberg Rassy 26, Marieholm 26l, LM 81 Mermaid 270. De Hurley 800 als zeiljacht is niet uitgesproken snel, eerder ‘gemiddeld’.

CSV-waarde (Capsize Screening Value) 1,89 Deze formule is tot stand gekomen naar aanleiding van de Fastnetrace van 1979 waarbij tientallen schepen kapseisden. Schepen met een waarde hoger dan 2 zijn uitgesloten van deelname aan de Fastnetrace. Zit dus wel goed.

Toelichting Capsize Screening Value

CSV Formule
CSV = Beam / (Displacement/64,2)1/3 
CSV = Breedte / (Waterverplaatsing/64,2)1/3