Hurley 800 kajuitzeiljacht

Watersportblad ‘Zeilen’ noemt de Hurley 800 een tijdloos archetype van het kajuitzeiljacht genoemd. Een zeilboot zoals dat in gedachte komt wanneer je aan een zeiljacht denkt. Zoals een kind een zeilboot zou tekenen. Een ronde romp met een lichte zeeg. Drie ramen in de kajuitopbouw. Onder water een flinke kiel met gewicht. Een archetype, zo ziet een zeilboot er in beginsel uit.

Naamsbetekenis Hurley

‘Hurley’ is een Ierse jongens – en meisjesnaam en staat voor ‘zee-getijde’ of ‘getijdenbeweging’. In Nederland wordt de naam zelden gegeven aan kinderen, in Engelstalige gebieden wordt de naam ‘Hurley’ vrijwel alleen aan jongens gegeven, maar ook familie- en achternaam komt ‘Hurley’ voor.

Hurley 800, een polyester S-spant met roer aan scheg en 7/8 tuigage

Hurley 800 Classic

In de Scandinavische landen staat de Hurley 800 bekend als de Junker 26, het oorspronkelijke ontwerp van de Deen Arne Borghegn. Ook is het kajuitzeiljacht op de markt gebracht als Naver 27. De schatting is dat er rond de 400 exemplaren in Denemarken en Nederland zijn gebouwd van de eind jaren zeventig getekende S-spant. Romp en kiel bestaande uit één geheel, het roer ondersteund door een gestroomlijnde scheg. De romp boven en onder water vriendelijk gelijnd, het voorschip rond en vol, het achterschip geveegd uitlopend in een kleine spiegel. De deklijn toont een lichte zeeg, de kajuitopbouw aan de voorzijde rond, evenals het rond staande kajuitdak, de kajuitopbouw loopt uit in de kuipranden rond een ruime kuip. De kajuitramen zijn gevat in aluminium profielen. Het zeilplan en de tuigage oogt modern: een zeven/achtste getuigde mast met gepeilde zalingen, een verstelbare achterstag, door de giek gevoerde reeflijnen, een giekneerhouder en een grootschootoverloop. In de gangboorden zijn er genuarails, op het brugdek en een korte overloop voor de grootschoot. Vallen, reef- en trimlijnen kunnen worden van over het kajuitdak naar de kuip worden geleid.

Hurley 800 Classic voorzien van instrumenten in de Kuip: kompas, log en dieptemeter. De achterstag is 1:16 vertraagd, aan de spiegel een opklapbare trap om in en uit het water te gaan.

Verwantschap Engelse Hurley’s

In Engeland zijn decennia lang kleine zeewaardige polyester kajuitzeiljachten gebouwd met de merknaam ‘Hurley’ met de toevoeging ’18, 20, 22, 24 en 30′. Deze in Portsmouth gebouwde Hurley’s werden geleverd als S-spant en als kimkielers; deze laatsten zijn bijzonder geschikt om mee droog te vallen zoals tal van kustplaatsen aan de zuidkust van Engeland met droogvallende havens en stranden langs het Engels Kanaal. De naam ‘Hurley’ past daarbij goed in het vaargebied. Rond Engeland wordt er actief gezeild met de in Portsmouth bij Hurley Marine Ltd gebouwde Hurley’s. De Britse Royal Navy heeft Hurley 22’s in gebruik ter lering en vermaak. Engeland kent daarbij een actieve Hurley-eigenarenvereniging, de Hurley Owners Assosation. Het verhaal gaat dat de firma Jachtbouw Twente’ na het failisement van het Engelse Hurley Marine Ltd in 1974 de mallen van de ’22’ en de merknaam ‘Hurley’ op heeft gekocht om ‘22’ als Hurley 700 te kunnen bouwen en om de merknaam ‘Hurley’ rechtmatig te verbinden aan het ontwerp van de Deen Arne Borghegn.

Nederlandse Hurleybouwers

Er zijn verschillende bouwers geweest van de Hurley 800 die de boten hebben geleverd in verschillende bouwstadia: van een waterdicht casco tot een compleet kajuitzeiljacht. De oorspronkelijke Hurley 800 herkenbaar aan onder andere het polyester vluchtluik voor de mast en het ‘wafeltjesprofiel’ antislipdek zijn afkomstig van het Deense Holstebro Plastværk A/S en van STB Denmark met de Buck DV10 dieselmotor. Voor Nederland is Holland Yachting BV te Harderwijk tot ongeveer 1990 de importeur geweest. Hier werden veelal de Vetus M2.05 dieselmotor ingebouwd. Van 1990 tot 2003 werden de casco’s van de Hurley 800 afgebouwd en ingetimmerd door Jachtbouw Twente in Hengelo, op basis van casco’s geleverd door Conyplex in Medemblik, Harpol in Harlingen en Flevo Mouldings in Emmeloord. De in Nederland gebouwde Hurley’s zijn witter van kleur dan de Deense boten. De Nederlandse boten zijn voorzien van ramen van het merk Gebo. Jachtbouwer De Eemhof in Zeewolde is in de periode van 2003 tot 2015 de Hurley 830 gaan leveren, waarbij de spiegel is voorzien van een zwemplateau en de toepassing van kleine ramen in de kajuitopbouw en verschillende kajuitindelingen.

Hurley 800 Classic kajuitbank aan stuurboord
De omhoog geklapte rugleuningen maken brede slaapbanken

Eerlijke boot

Het concept van de Hurley 800 is een eerlijke boot die weinig verborgen houdt. Een enkelschalige romp uit glasvezel versterkt polyester volgens de ‘handlay up’ methode tot een huiddikte van ongeveer een centimeter: volgens metingen van de Waterkampioen 11,7 mm rondom de kiel, 8 mm op de kimmen en 7,7 mm rond het berghout. Zo goed als overal is het polyester van de binnenzijde overal te zien: in het achterschip, in de bakskist, in de motorkamer en onder de kombuis, in de bilge, onder de kajuitbanken en onder de dubbelkooi in het voorschip. Bij de overige huiddelen zoals in het leefgemeenschap is het polyester bekleed met stof welke desnoods weggenomen kan worden.

De romp is samengesteld uit twee aan elkaar gelamineerde romphelften inclusief de spiegel: kiel en roerscheg vormen met de romp een geheel, de ballast is als een vormstuk in de kiel is ingelaten en aan de bovenzijde afgedekt met polyester. Anders dan de romp en de kuip en deels de gangboorden is het voordek en het kajuitdak uitgevoerd in een sandwichconstructie. Tussen de buitenzijde en het plafond van de kajuit en het voordek bevindt zich een schuimvulling, dit is een gegeven waar rekening mee gehouden moet worden bij de montage van beslag aan dek. De preekstoel, de hekstoel en de zeereling, evenals de meerklampen zijn gemonteerd op enkelschalig polyester.

Ook is te zien hoe de schotten en wrangen aan de romp zijn gelamineerd, evenals de stalen balk onder de mastvoet, en hoe elektrische bedrading door het schip worden geleid. Cosmetisch betekent dit dat bedrading van instrumenten en verlichting op sommige plaatsen zichtbaar is wat bij de inrichting van de Hurley 800 vraagt om zorgvuldige aanleg om geen rommelige indruk te maken, maar het voordeel is dat eventuele gebreken eenvoudig worden gezien. Op sommige plaatsen is de bedrading al bij de bouw weggewerkt, zoals bij de plafonnière in de kajuit, de bedrading is weggewerkt in de sandwich opbouw van het kajuitdak.

Hurley 800 Classic onder zeil
Vallen en trimlijnen over het kajuitdak naar de kuip geleid

Onderwaterschip

De S-spant van de Hurley 800 waarbij romp en kiel één geheel vormen.
S-spant van de Hurley 800 met het roer achter een stevige scheg.

Zeewaardige indeling

De ronde romp van de Hurley 800 herbergt een blank gelakt houten interieur. Het hout is zorgvuldig afgewerkt met houten lijst- en fineerwerk op de kopse kanten. Alle zijn voorzien van teak vingerringen. Een kombuis bij de kajuitingang met wasbak en kooktoestel. Een uitschuifbare kaartentafel bij de kajuitingang aan stuurboord, niet geschikt om op te werken, daar is het tafelblad niet degelijk genoeg voor en ook niet echt op werkhoogte, maar een zeekaart kan er op afgelezen worden. In de kajuit twee langsbanken tegenover elkaar waarvan de leuningen kunnen worden opgeklapt zodat er aan beide zijden een slaapbank ontstaat. Onder de kaartentafel aan stuurboord bevindt zich een hondenkooi. Boven de zitbanken en onder de gangboorden ‘zwaluwnesten’ en kastruimte achter klapluiken. Ook onder de kajuitbanken achter luiken bergruimte, evenals in de kielruimte onder de kajuitvloer. Voor het mastschot aan bakboord een hangkast gecombineerd met legplanken en aan stuurboord een toilet met uitschuifbare wasbak. In het voorschip een tweepersoons bed met aan beide zijden legplanken. Het smalle middenpad van de kajuitvloer en de aanwezigheid van handgrepen bij de kajuitingang, een staander tot aan het plafond bij de kombuis en handgrepen aan het kajuitdak maken het interieur zeewaardig. Maaltijden worden bereid op dit spiritus kooktoestel van het type Origo 3000 voorzien van pannenklemmen.

Mastschot Hurley 800 Classic met de doorgang naar het voorschip met bergkasten, legplanken, toiletruimte en spoelbak

De wereld rond met een Hurley 800

De wereld rond met een Hurley 800. Dat was het plan van ‘zeilmeisje’ Laura Dekker. Na eerst als elfjarige een Hurley 700 bij elkaar gespaard te hebben en als dertienjarige daarmee solo naar Engeland heen en weer te zeilen. Het is er uiteindelijk wel van gekomen, van de wereldomzeiling, maar niet met een Hurley 800. Dat kwam omdat de ambities van de veertienjarige Laura nogal wat media-aandacht en commotie hadden gebracht, tot aan de Raad voor de Kinderbescherming en de rechtbank aan toe. Niet over de geschiktheid van een Hurley 800 maar wel over de ambities van Laura: ‘Is het toelaatbaar een veertienjarige in haar (G)uppie de oceaan op te laten gaan?’ Na alle publieke belangstelling en zwemmen door de mazen van de wet heen is er een grotere ‘Guppy’ gekomen in de vorm van een ketch getuigde Jeanneau Gin Fizz waarmee Laura Dekker als jongste tot nu toe de wereld rond is gezeild. Waarmee Laura haar eigen oceaanwaardigheid heeft bewezen. Maar een schip is en blijft zo zeewaardig als haar bemanning (M/V).

Hondenkooi met uitschuifbare kaartentafel
De opengeklapte kajuitbank aan bakboord aan boord van de Hurley 800 Classic. Door de rugleuning op te klappen ontstaat een vrij brede slaapbank. Aan stuurboord werkt het eveneens zo.
Tussen de voorpiek en de kajuit van de Hurley 800 Classic bevindt zich aan bakboord een hang-/legkast en aan stuurboord achter een deur het toilet met wasbak.

Hurley 800 in verschillende uitvoeringen:  Classic, Comfort, Elite

Op basis van hetzelfde casco zeilen er ook Hurley 830 Comfort en – Elite uitvoeringen. De afmetingen van beide jachten komen overeen maar er zijn een aantal verschillen, met name in de kajuitinrichting. De ‘Comfort’ uitvoering is ingericht met een langsscheepse kombuis aan stuurboord en een U-vormige zitbank aan bakboord. Deze uitvoering voldoet vooral stilliggend goed. De kombuis van de Classic uitvoering is meer geschikt voor gebruik tijdens het zeilen met meer houvast ongeacht over welke boeg er wordt gezeild. De natte cel in een Hurley is normaliter aangebracht in het voorschip, maar er zijn ook uitvoeringen met een afgesloten toilet aan bakboord bij de kajuitingang. De Hurley 830 Comfort kan ook uitgevoerd zijn met vier kleinere in plaats van drie langwerpige kajuitramen. De spiegel is bij de jongste exemplaren uitgerust met een ingelaten zwemplatform, waarmee de ‘Comfort’ een luxere uitstraling heeft gekregen. Een bijzondere uitvoering is de de Hurley 830 in Elite uitvoering met dwarsopgestelde kombuis, meer nog dan bij de Classic bruikbaar onder het zeilen. De spoelbak bevindt zich dan niet onder het brugdek maar meer midscheeps met behoud van de twee langsscheepse kajuitbanken of een toiletruimte bij de kajuitingang, waarbij de voorkooien langer zijn. Zo zijn er verschillende indelingen mogelijk aan boord van een Hurley.

Kombuis met Origo 3000 spiritus kooktoestel en RVS spoelbak. Inbouw van een koelruimte is mogelijk. Achter het weekblad bergruimte voor kommaliewant
Bruynzeel Decora kajuitvloer en kajuittrap bij de ingang van de Hurley 800 Classic
Bruynzeel Decora vloer in de voorpiek / natte cel van de Hurley 800 Classic.

Trimbare tuigage

De tuigage en het zeilplan van de Hurley 800 tonen modern en nodigen uit om de trimmogelijkheden uit te buiten. Met de trimbare achterstag is het goed mogelijk de mast met gepijlde zalingen rond te buigen en daarmee bij meer wind het grootzeil vlakker te maken. De overloop voor de grootzeil is wat kort, dient eigenlijk meer om de kajuitingang in de haven vrij te maken, maar met de neerhouder is de twist in het grootzeil te beïnvloeden. De reeflijnen en de onderlijkstrekker worden door de giek gevoerd, het lummelbeslag van de giek is wat licht uitgevoerd. De genuarails zijn van een me dan functionele lengte, bij de jongerre Hurleys zijn deze rondgebogen met het model van de kajuitopbouw mee, waarmee het gangboord vrijer is van opstakels. Wanneer een Hurley 800 is uitgerust met een doorgelat grootzeil en een goedgesneden voorzeil zijn de zeileigenschappen ten goede te beïnvloeden.

Profurl rolgenua

Techniek

De Hurley 800 is uitgerust met een binnenboordmotor met een door de romp geleide schroefas, welke bij de schroef wordt gedragen door een ingelamineerde schroefassteun met watergesmeerd rubber lager. In de romp bevindt zich een flexibel schroefaslager, soms oliegesmeerd, meestal watergesmeerd. Vroege Hurley’s zijn gemotoriseerd met een Buck DV10 dieselmotor, maar ook Vetus komt veel voor. Het boordnet wordt gevoed door accu’s ten behoeve van kajuitverlichting, navigatieverlichting en navigatieapparatuur, en voor het electrisch starten van de dieselmotor. Aangesloten op de walstroom worden de accu’s opgeladen door een acculader. De drinkwatertank kan ingebouwd zijn in de kielruimte of onder het dubbelbed in de voorpiek, normaliter bevinden zich twee voetpompen in de Hurley, één bij de spoelbak in de kombuis, één bijnde wasbak bij het toilet. Een handbediende lenspomp bevindt zich in de kuip.

De Vetus M2.05 tweecilinder dieselmotor op basis van een Mitsubishi motorblok. Alle onderhoudbehoeftige onderdelen bevinden zich op een toegankelijke plaats aan de voorzijde, zoals de koelwaterpompen, de V-snaar en de brandstoffilters. Ook het smeeroliefilter en de keerkoppeling aan de achterzijde zijn via een luik goed bereikbaar. Klik op afbeelding en lees toelichting.

Technische gegevens Hurley 800

Klik op foto en ga naar Hurley 800 brochures

Ontwerper: Arne Borhegn
Bouwer en afbouwen: Holstebro Plastværk A/S; STB Denmark
Holland Yachting BV (Kelvinstraat Harderwijk) (importeur tot +/- 1990)
Jachtbouw Twente (Slachthuisweg Hengelo) (afbouwer/leverancier 1990 – 2003)
De Eemhof (Zeewolde)(afbouwer/leverancier 2003-2015)
Conyplex (Overleek, Medemblik) cascobouwer
Harpol (Midlum, Harlingen) cascobouwer
Flevo Mouldings (Productieweg Emmeloord)

Aantal gebouwde schepen +/- 400

Hurley 800 Classic zeilnummer 237

Geïmporteerd Holland Yachting BV Harderwijk
Geleverd door Hurley BV
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk

Inbedrijfstelling Vetus dieselmotor
De Korte Scheepstechniek
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk
18 juli 1990

Lengte over alles: 8,30 meter (8.15 volgens ANWB meting)
Lengte over de stevens: 8.00 meter
Lengte op de waterlijn: 6,70 meter
Breedte over alles: 2,75 meter
Breedte op de waterlijn: 2.28 meter
Diepgang: 1,40 meter
Waterverplaatsing: 3200 kg
Ballastgewicht: 1600 kg
Ballastaandeel: 50 %
Hoogte boven waterlijn: 11,50 meter
Stahoogte in de kajuit: 1,83 meter
Stahoogte in de natte cel: 1,65 meter
Zeiloppervlak: 29,2 m2
Zeiloppervlak grootzeil: 15,5 m2
Zeiloppervlak fok: 13,7 m2
Zeiloppervlak genua: 17 m2
Motorvermogen: 10,5 Pk / 7,7 Kw
Brandstoftank: 25 Ltr
Drinkwatercapaciteit: 125 Ltr

Theoretische Rompsnelheid  (Vermenigvuldiging van de wortel van de waterlijn van het schip in meters met factor 4,54)  in formule √6,7 x 4,54 = 11,75 km/u omgerekend 6,34 Kn. Kruissnelheid 9,26 km/uur ofwel 5 Kn

SW-waarde (handicap ratio bij wedstrijden met verschillende  zeiljachten) 112 Vergelijkbare kajuitzeiljachten met een SW-waarde van 112 zijn o.a. Compromis 777 (0,90m), Defender 27, Hallberg Rassy 26, Kievit 27, Marieholm 26l, LM 81, Neptun 27, Snapdragon 747, Vancouver 27, Wing 720

CSV-waarde (Capsize Screening Value) 1,89 Deze formule is tot stand gekomen naar aanleiding van de Fastnetrace van 1979 waarbij tientallen schepen kapseisden. Schepen met een waarde hoger dan 2 zijn uitgesloten van deelname aan de Fastnetrace.

Toelichting Capsize Screening Value

CSV Formule
CSV = Beam / (Displacement/64,2)1/3 
CSV = Breedte / (Waterverplaatsing/64,2)1/3

Navigatie apparatuur

Silva 102B/H stuurkompas
IncasTec Minilog log
Nasa Clipper dieptemeter
Nasa Clipper windmeter
Philips MK9 GPS navigator
Leica MK9 GPS navigator
SIMRAD TP32 stuurautomaat
Freiberger sextant
Wempe Regatta klok
Wempe Regatta barometer

Folders & Brochures

Hurley 800 diverse brochures klik hier