Hurley 800 Classic

In de Scandinavische landen staat de Hurley 800 bekend als de Junker 26, het oorspronkelijke ontwerp van de Deen Arne Borghegn. Het ontwerp dateert van eind jaren zeventig, maar is decennia lang gebouwd. Ook is het kajuitzeiljacht op de markt gebracht als Naver 27. Naar schatting zijn er ongeveer 400 exemplaren afgeleverd, deels in Denemarken en deels Nederland.

Algemene beschrijving 

De Hurley 800 is bedoeld voor ruim water en heeft als rompvorm een S-spant met een doorgestoken roer achter een scheg. Het voorschip is vol en rond met een voorboort in een lichte V-vorm, het achterschip loopt uit in een smalle negatief hellende spiegel. De ruime kuip is zelflozend met voor de kajuitingang een brugdek. De luiken van de bakskist en de achterpiek zijn waterdicht afsluitbaar. De deklijn toont een lichte zeeg, de kajuitopbouw met drie ramen aan beide zijden loopt aan de voorzijde rond, aan de achterzijde sluit de kajuitopbouw aan op de kuipranden. uit in de kuipranden. In het voordek bevindt zich een zelflozende en ankerbak onder een Luik. De Hurley 800 is stevig gebouwd: romp, kiel en scheg vormen één geheel, het dek met de opbouw daaraan rondom gelamineerd. De Hurley 800 is voorzien een 7/8 fractionele tuigage met gepeilde zalingen en trimbare achterstag. De vallen en trimlijnen worden vanaf de mastvoet over het kajuitdak naar de kuip geleid. In de gangboorden zijn er genuarails, op het brugdek voor de kajuitingang een korte overloop voor de grootschoot. De kajuitramen zijn gevat in aluminium profielen.

Arne Borghegn, archetype

Watersportblad ‘Zeilen’ heeft de Hurley 800 een tijdloos kajuitzeiljacht genoemd, een archetype. Een zeilboot zoals dat in gedachte komt wanneer je aan een zeiljacht denkt. Zoals een kind een zeilboot zou tekenen. In de Scandinavische landen staat de Hurley 800 bekend als de Junker 26, en is een ontwerp van de Deen Arne Borghegn. Het ontwerp dateert van eind jaren zeventig en is decennia lang gebouwd. De Hurley 800 is ook op de markt gebracht als Naver 27. Naar schatting zijn er ongeveer 400 exemplaren afgeleverd, deels in Denemarken en deels Nederland.

Levensloop Arne Borghegn 1943-2020

Zie ook Jolle & Skur Lauget

Zie hier een NorFisk 21 brochure

Zie ook hier een NorDan 21 website

Hurley 800, foto met dank aan Peter V.

Hurley’s uit Engeland, Portsmouth

In Engeland zijn decennia lang zeewaardige polyester kajuitzeiljachten gebouwd met de merknaam ‘Hurley’ met de toevoeging ’18, 20, 22, 24 en 30′. Deze in Portsmouth gebouwde Hurley’s werden geleverd als S-spant en als kimkielers; deze laatsten zijn bijzonder geschikt om mee droog te vallen zoals tal van kustplaatsen aan de zuidkust van Engeland met droogvallende havens en stranden langs het Engels Kanaal.

De naam ‘Hurley’ (‘Zeegetijde’) is passende bij zo’n vaargebied. Rond Engeland wordt er actief gezeild met de in Portsmouth bij Hurley Marine Ltd gebouwde Hurley’s. De Britse Royal Navy heeft Hurley 22’s in gebruik ter lering en vermaak. Engeland kent daarbij een actieve Hurley-eigenarenvereniging, de Hurley Owners Assosation. Het verhaal gaat dat de firma Jachtbouw Twente’ na het failisement van het Engelse Hurley Marine Ltd in 1974 de mallen van de ’22’ en de merknaam ‘Hurley’ op heeft gekocht om ‘22’ als Hurley 700 te kunnen bouwen, om aansluitend het ontwerp van de Deen Arne Borghegn rechtmatig onder de naam ‘Hurley’ op de Nederlandse markt te kunnen brengen.

Hurley 800 kombuis
Kombuis van de Hurley 800 Classic

Nederlandse bouwers en importeurs

Er zijn verschillende bouwers van de Hurley 800 geweest die boten hebben geleverd in verschillende afbouwstadia: van een waterdicht casco tot een compleet kajuitzeiljacht. De oorspronkelijke Hurley 800 herkenbaar aan onder andere het polyester vluchtluik voor de mast en het ‘wafeltjesprofiel’ antislipdek zijn afkomstig van het Deense Holstebro Plastværk A/S en van STB Denmark met de Buck DV10 dieselmotor.

Voor Nederland is Holland Yachting BV te Harderwijk tot ongeveer 1990 de importeur geweest. Hier werden veelal de Vetus M2.05 dieselmotor ingebouwd. Van 1990 tot 2003 werden de casco’s van de Hurley 800 afgebouwd en ingetimmerd door Jachtbouw Twente in Hengelo, op basis van casco’s geleverd door Conyplex in Medemblik, Harpol in Harlingen en Flevo Mouldings in Emmeloord. De in Nederland gebouwde Hurley’s zijn witter van kleur dan de Deense boten. De Nederlandse boten zijn voorzien van ramen van het merk Gebo. In deze periode werd als dieselmotor gekozen voor de Vetus M2.05 en later de Vetus M2.06.

Jachtbouwer De Eemhof in Zeewolde is in de periode van 2003 tot 2015 de Hurley 830 gaan leveren, waarbij de spiegel is voorzien van een zwemplateau en de toepassing van kleine ramen in de kajuitopbouw en verschillende kajuitindelingen.

Eerlijke boot

Het concept van de Hurley 800 is een eerlijke boot die weinig verborgen houdt. Een enkelschalige romp uit glasvezel versterkt polyester volgens de ‘handlay up’ methode tot een huiddikte van ongeveer een centimeter: volgens metingen van de Waterkampioen 11,7 mm rondom de kiel, 8 mm op de kimmen en 7,7 mm rond de overgang van romp naar dek. Rond de aan de binnenzijde gelamineerde romp-dekverbinding is een stevige neopreen stootrand aangebracht. Het ballastgewicht is een vormstuk dat is ingelaten in de kiel. Zo goed als overal is het polyester van de binnenzijde overal te zien: in het achterschip, in de bakskist, in de motorkamer en onder de kombuis, in de bilge, onder de kajuitbanken en onder de dubbelkooi in het voorschip. Bij de overige huiddelen zoals in het leefgedeelte is het polyester bekleed met stof welke desnoods weggenomen kan worden.

Volglas romp en kiel, sandwich opbouw

De romp, kiel en scheg zijn volglas polyester, de gangboorden het voordek en het kajuitdak zijn uitgevoerd in een sandwichconstructie. Tussen de buitenzijde en het plafond van de kajuit en het voordek bevindt zich een schuimvulling, dit is een gegeven waar rekening mee gehouden moet worden bij de montage van beslag aan dek. De preekstoel, de hekstoel en de zeereling, evenals de meerklampen zijn gemonteerd op enkelschalig polyester.

Junker 26
Een Junker 26, in Nederland op de markt gebracht als Hurley 800

Gelamineerde schotten

Ook is te zien hoe de schotten en wrangen aan de romp zijn gelamineerd, evenals de stalen balk onder de mastvoet, en hoe elektrische bedrading door het schip worden geleid. Cosmetisch betekent dit dat bedrading van instrumenten en verlichting op sommige plaatsen zichtbaar is wat bij de inrichting van de Hurley 800 vraagt om zorgvuldige aanleg om geen rommelige indruk te maken, maar het voordeel is dat eventuele gebreken eenvoudig worden gezien. Op sommige plaatsen is de bedrading al bij de bouw weggewerkt, zoals bij de plafonnière in de kajuit, de bedrading is weggewerkt in de sandwich opbouw van het kajuitdak.

Voorpiek
Slaapplaats in de voorpiek
Slaapbank
Bank met opgeklapte leuning aan stuurboord

S-spant met scheg

Hurley 800
S-spant waarbij romp en kiel één geheel vormen
Hurley 800
S-spant met het roer achter een stevige scheg

‘Classic’ kajuitindeling

De Hurley 800 kan ingericht zijn met verschillende indelingen. De meest voorkomende inrichting is die van de ‘Classic’. Een kombuis aan bakboord bij de kajuitingang met wasbak en kooktoestel. En een uitschuifbare kaartentafel bij de kajuitingang aan stuurboord boven de hondenkooi, waarop een zeekaart gelegd zou kunnen worden.

In de kajuit heeft de Hurley 800 Classic twee langsscheepse zit- en slaapbanken tegenover elkaar, waarvan de leuningen kunnen worden opgeklapt zodat er aan beide zijden een slaapbank ontstaat. Onder de kaartentafel aan stuurboord bevindt zich een hondenkooi. Boven de zitbanken en onder de gangboorden ‘zwaluwnesten’ en kastruimte achter klapluiken. Ook onder de kajuitbanken achter luiken bergruimte, evenals in de kielruimte onder de kajuitvloer.

’Comfort’ kajuitindeling

Een andere kajuitindeling is die van de Hurley 800 Comfort. Dan bevindt zich (meestal) aan stuurboord een langsscheepse kombuis. Met een opklapbare kaartentafel met een zitbank bij de kajuitingang aan stuurboord. Aan bakboord bevindt zich bij de Comfort een dinette, een rondzit rond een neerklapbare tafel om een ru8me slaapplaats te creëren.

Zowel bij de Classic als bij de Comfort bevindt zich de natte cel voor het mastschot, met bij de Classic het toilet en een uitschuifbare wasbak aan stuurboord, en bij de Comfort het toilet en een wegklapbare wasbak aan bakboord. Bij beide uitvoeringen een dubbelbed in de voorpiek, en een hondenkooi stuurboord achter onder de kuipbank.

De wereld rond, Laura Dekker

De wereld rond met een Hurley 800. Dat was het idee van ‘zeilmeisje’ Laura Dekker. Na eerst als elfjarige een Hurley 700 bij elkaar gespaard te hebben en als dertienjarige daarmee solo naar Engeland heen en weer te zeilen. Het is er uiteindelijk wel van gekomen, van de wereldomzeiling, maar niet met een Hurley 800. Dat kwam omdat de ambities van de veertienjarige Laura nogal wat media-aandacht en commotie hadden gebracht, tot aan de Raad voor de Kinderbescherming en de rechtbank aan toe. Niet over de geschiktheid van een Hurley 800 maar wel over de ambities van Laura: ‘Is het toelaatbaar een veertienjarige in haar (G)uppie de oceaan op te laten gaan?’

Zeewaardig

Na alle publieke belangstelling en zwemmen door de mazen van de wet heen is er een grotere ‘Guppy’ gekomen in de vorm van een ketch getuigde Jeanneau Gin Fizz waarmee Laura Dekker als jongste tot nu toe de wereld rond is gezeild. Waarmee Laura niet de zeewaardigheid van de Hurley 800, maar wel haar eigen oceaanwaardigheid heeft bewezen.

Trimbare tuigage

De tuigage en het zeilplan van de Hurley 800 tonen modern. Met de trimbare achterstag is het goed mogelijk de mast met gepijlde zalingen rond te buigen en daarmee bij meer wind het grootzeil vlakker te maken. De overloop voor de grootzeil is wat kort, dient eigenlijk meer om de kajuitingang in de haven vrij te maken, maar met de neerhouder is de twist in het grootzeil te beïnvloeden. De genuarails zijn van functionele lengte, bij de jongere Hurleys zijn deze rondgebogen met de lijn de kajuitopbouw mee, waarmee het voorzeil vooral aan de wind effectiever kan worden getrimd.

Uitrusting

De uitrusting van kajuitzeiljachten als een Hurley 800 kan verschillen, afhankelijk van vaargebied en gedane investeringen. Hierbij voorbeelden van mogelijke uitrusting.

Navigatie-instrumenten zie hier

Stroomvoorziening zie hier

Reddingsmiddel zie hier

Vetus M2.05 dieselmotor

Rond 1990 werd de Vetus M2.05 binnenboordmotor ingebouwd. De schroefas wordt door een zwevend lager met vetkoord schroefasafdichting door de romp geleid, aan het uiteinde gedragen door een ingelamineerde schroefassteun. De accu’s staan veelal naast de motor onder de kombuis opgesteld. De brandstoftank van 25 liter bevindt zich in de achterpiek. Afhankelijk van de vaarsnelheid verbruikt de motor 1 a 2 liter diesel per uur. Voor het starten van de Vetus M2.05 dieselmotor is er de 12 Volt startaccu.

Vetus M2.05
Vetus M2.05 tweecilinder viertakt dieselmotor op basis van een Mitsubishi motorblok. Alle onderhoudbehoeftige onderdelen bevinden zich op een toegankelijke plaats aan de voorzijde, zoals de koelwaterpompen, de V-snaar en de brandstoffilters. Ook het smeeroliefilter en de keerkoppeling aan de achterzijde zijn via een luik goed bereikbaar.

Technische gegevens Hurley 800

Ontwerper: Arne Borhegn
Bouwer en afbouwen: Holstebro Plastværk A/S; STB Denmark
Holland Yachting BV (Kelvinstraat Harderwijk) (importeur tot +/- 1990)
Jachtbouw Twente (Slachthuisweg Hengelo) (afbouwer/leverancier 1990 – 2003)
De Eemhof (Zeewolde)(afbouwer/leverancier 2003-2015)
Conyplex (Overleek, Medemblik) cascobouwer
Harpol (Midlum, Harlingen) cascobouwer
Flevo Mouldings (Productieweg Emmeloord)

Aantal gebouwde schepen +/- 400

Technische gegevens

Lengte over alles: 8,30 meter (8.15 volgens ANWB meting)
Lengte over de stevens: 8.00 meter
Lengte op de waterlijn: 6,70 meter
Breedte over alles: 2,75 meter
Breedte op de waterlijn: 2.28 meter
Diepgang: 1,40 meter
Waterverplaatsing: 3200 kg
Ballastgewicht: 1600 kg
Ballastaandeel: 50 %
Hoogte boven waterlijn: 11,50 meter
Stahoogte in de kajuit: 1,83 meter
Stahoogte in de natte cel: 1,65 meter
Zeiloppervlak: 29,2 m2
Zeiloppervlak grootzeil: 15,5 m2
Zeiloppervlak fok: 13,7 m2
Zeiloppervlak genua: 17 m2
Motorvermogen: 10,5 Pk / 7,7 Kw
Brandstoftank: 25 Ltr
Drinkwatertank: 125 Ltr

Theoretische Rompsnelheid (√L waterlijn in meters *  factor 4,54)  in formule √6,7 x 4,54 = 11,75 km/u omgerekend 6,34 Knopen. Uitgerust met een 7,7 Kw motor dieselmotor wordt deze waarde behaald.

SW-waarde (handicap ratio bij wedstrijden) 112. Scandinavische kajuitzeiljachten met een vergelijkbare SW-waarde van 112 zijn o.a. Hallberg Rassy 26, Marieholm 26l, LM 81 Mermaid 270.

CSF-waarde (Capsize Screening Factor) 1,89 Deze formule is tot stand gekomen naar aanleiding van de Fastnetrace van 1979 waarbij tientallen schepen kapseisden. Zeiljachten met een waarde hoger dan 2 zijn uitgesloten van deelname aan de Fastnetrace.

Onderdompelings coëfficiënt

De mate van onderdompeling wordt gedefinieerd als het gewicht dat nodig is om de boot tot een bepaald niveau te laten zinken. De onderdompelings coëfficiënt voor de Junker 26 / Hurley 800 is ongeveer 119 kg/cm ofwel 668 lbs/inch. Bij 119 kg belading / bemanning zinkt de Hurley 800 gemiddeld 1 cm.

Junker 26

www.yachtdatabase.com Junker 26