Hurley 800

In de Scandinavische landen staat de Hurley 800 bekend als de Junker 26, het oorspronkelijke ontwerp van de Deen Arne Borghegn. Het ontwerp dateert van eind jaren zeventig, maar is decennia lag gebouwd. Ook is het kajuitzeiljacht op de markt gebracht als Naver 27. Naar schatting zijn er ongeveer 400 exemplaren afgeleverd, deels in Denemarken en deels Nederland.

Degelijk gebouwd

De rompvorm is die van een S-spant met een doorgestoken roer aan een forse scheg. Het voorschip is rond met onder water een lichte V-vorm en het geveegde achterschip loopt uit in een naar huidige maatstaven slanke spiegel. De deklijn toont een lichte zeeg, de kajuitopbouw loopt aan de voorzijde rond, de kajuitopbouw met drie ramen in aluminium profielen loopt uit in de kuipranden rond een ruime kuip. De Hurley 800 is stevig gebouwd, romp, kiel en scheg vormen één geheel, het dek met de opbouw daaraan rondom gelamineerd. Met een relatief modern ogende fractionele tuigage (7/8) met gepeilde zalingen en trimbare achterstag. De vallen en trimlijnen worden van de mastvoet over het kajuitdak naar de kuip geleid. In de praktijk blijkt de Hurley 800 ook geschikt voor het ruime water.

Arne Borghegn, archetype

Watersportblad ‘Zeilen’ heeft de Hurley 800 een tijdloos archetype van het kajuitzeiljacht genoemd. Een zeilboot zoals dat in gedachte komt wanneer je aan een zeiljacht denkt. Zoals een kind een zeilboot zou tekenen. Een archetype, zo ziet een zeilboot er in beginsel uit. Tekenend voor de Deense ontwerper Arne Borghegn.

In de tekenkamer, waar Arne Borghegn constructies tekende en ordent tot het einde, hangt boven de deur een halve meter lang halfmodel in licht hardhout. Een 21-voet, mollige sloep, de Z 21, waarvan er sinds 1963 meer dan tweeduizend exemplaren zijn uitgebracht; aanvankelijk bij Holstebro Plastværk, en daarna op verschillende werven in Noorwegen. De Z 21, later aangeduid als de NorDan 21 en de NorFisk 21. Nog altijd in trek en gebruikt door kustvissers en vissers in heel Scandinavië. Het eerste professionele ontwerp van Borghegn was simpelweg het antwoord van de professionele en recreatieve vissers op het openbaar vervoer. De ontwerpen van Arne Borghegn zijn altijd goed ontvangen en de lijst is lang: begonnen met boten zoals de Z 21 en de kleine betaalbare zeilboten als de Junker 26.

Steen Guttknecht

Levensloop Arne Borghegn 1943-2020

Zie ook Jolle & Skur Lauget

Zie hier een NorFisk 21 brochure

Zie ook hier een NorDan 21 website

Zijaanzicht en zeilplan

Junker 26, Hurley 800
Hurley 800 zijaanzicht en zeilplan

Kajuit- en dekindeling

Hurley 800, Junker 26
Dek- en kajuitindeling

Zitten en slapen aan boord

Slapen aan boord zie hier

Eten en drinken aan boord

Koken en bakken aan boord zie hier

Navigeren en sturen

Voorbeeld van instrumentarium zie hier

Elektriciteit aan boord

Voor stroomvoorziening zie hier

Reddingsvlot

Wanner gebruik gemaakt moet worden van een reddingsvlot zie hier

Dieselmotor

Veelal ingebouwd zijn de Buck DV10, de Vetus M2.06 en de Vetus M2.05

Verwantschap Engelse Hurley’s, Portsmouth

In het Engelse Portsmouth zijn tot 1974 kleine zeewaardige polyester kajuitzeiljachten gebouwd met de merknaam ‘Hurley’ met de toevoeging ’18, 20, 22, 24 en 30′. Deze Hurley’s werden geleverd als S-spant en als kimkielers; deze laatsten zijn bijzonder geschikt om mee droog te vallen zoals tal van kustplaatsen aan de zuidkust van Engeland met droogvallende havens en stranden langs het Engels Kanaal. De naam ‘Hurley’ wat betekent ‘zeegetijde’ is daarbij passend. Rond Engeland wordt er actief gezeild met de in Portsmouth bij Hurley Marine Ltd gebouwde Hurley’s. De Britse Royal Navy heeft Hurley 22’s in gebruik ter lering en vermaak. Engeland kent daarbij een actieve Hurley-eigenarenvereniging, de Hurley Owners Assosation. Het verhaal gaat dat de firma Jachtbouw Twente’ na het failisement van het Engelse Hurley Marine Ltd in 1974 de mallen van de ’22’ en de merknaam ‘Hurley’ op heeft gekocht om ‘22’ als Hurley 700 te kunnen bouwen en om de merknaam ‘Hurley’ rechtmatig te verbinden aan het ontwerp van de Deen Arne Borghegn.

Bouwers, importeurs en leveranciers Hurley 800

Ontwerper: Arne Borhegn
Deense bouwer: Holstebro Plastværk A/S; STB Denmark

Nederlandse bouwers en importeurs

Holland Yachting BV (Kelvinstraat Harderwijk) (importeur tot +/- 1990)
Jachtbouw Twente (Slachthuisweg Hengelo) (afbouwer/leverancier 1990 – 2003)
De Eemhof (Zeewolde)(afbouwer/leverancier 2003-2015)
Conyplex (Overleek, Medemblik) cascobouwer
Harpol (Midlum, Harlingen) cascobouwer
Flevo Mouldings (Productieweg Emmeloord)

Aantal gebouwde schepen +/- 400

Hurley 800

Onderwaterschip
Onderwaterschip

Hurley 800 Classic

Geïmporteerd Holland Yachting BV Harderwijk
Geleverd door Hurley BV
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk

Inbedrijfstelling Vetus dieselmotor
De Korte Scheepstechniek
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk
18 juli 1990

TECHNISCHE GEGEVENS 

Ontwerper: Arne Borghegn
Lengte over alles: 8,30 meter (8.15 volgens ANWB meting)
Lengte over de stevens: 8.00 meter
Lengte op de waterlijn: 6,70 meter
Breedte over alles: 2,75 meter
Breedte op de waterlijn: 2.28 meter
Diepgang: 1,40 meter
Waterverplaatsing: 3200 kg
Ballastgewicht: 1600 kg
Ballastaandeel: 50 %
Hoogte boven waterlijn: 11,50 meter
Stahoogte in de kajuit: 1,83 meter
Stahoogte in de natte cel: 1,65 meter
Zeiloppervlak: 29,2 m2
Zeiloppervlak grootzeil: 15,5 m2
Zeiloppervlak fok: 13,7 m2
Zeiloppervlak genua: 17 m2
Motorvermogen: 10,5 Pk / 7,7 Kw
Brandstoftank: 25 Ltr
Drinkwatertank: 125 Ltr

NAVIGATIEVERLICHTING

Hella Boeglantaarn rood/groen
Hella Heklicht wit
Hella Stoomlicht wit
Hella Driekleur rood/groen/wit
DHR Ankerlicht wit

INTERIEURVERLICHTING

Drie plafonnières in de kajuit
Twee leeslampen in de kajuit
Een plafonnière in de natte cel
Een plafonnière in de voorpiek

Theoretische Rompsnelheid (√L waterlijn in meters *  factor 4,54)  in formule √6,7 x 4,54 = 11,75 km/u omgerekend 6,34 Knopen. Uitgerust met een 7,7 Kw motor dieselmotor wordt deze waarde behaald.

SW-waarde (handicap ratio bij wedstrijden) 112. Scandinavische kajuitzeiljachten met een vergelijkbare SW-waarde van 112 zijn o.a. Hallberg Rassy 26, Marieholm 26l, LM 81 Mermaid 270.

CSF-waarde (Capsize Screening Factor) 1,89 Deze formule is tot stand gekomen naar aanleiding van de Fastnetrace van 1979 waarbij tientallen schepen kapseisden. Schepen met een waarde hoger dan 2 zijn uitgesloten van deelname aan de Fastnetrace.

Onderdompelings coëfficiënt

De mate van onderdompeling wordt gedefinieerd als het gewicht dat nodig is om de boot tot een bepaald niveau te laten zinken. De onderdompelings coëfficiënt voor de Junker 26 / Hurley 800 is ongeveer 119 kg/cm ofwel 668 lbs/inch. Bij 119 kg belading / bemanning zinkt de Hurley 800 gemiddeld 1 cm.

Junker 26

www.yachtdatabase.com Junker 26