Hurley 800
In de Scandinavische landen staat de Hurley 800 bekend als de Junker 26, het oorspronkelijke ontwerp van de Deen Arne Borghegn. Het ontwerp dateert van eind jaren zeventig, maar is decennia lag gebouwd. Ook is het kajuitzeiljacht op de markt gebracht als Naver 27. Naar schatting zijn er ongeveer 400 exemplaren afgeleverd, deels in Denemarken en deels Nederland.
De Hurley 800 is een een S-spant met doorgestoken roer aan een scheg. Het voorschip is vol en rond met een voorboort in een lichte V-vorm, het achterschip loopt uit in een smalle negatief hellende spiegel. De ruime kuip is zelflozend met voor de kajuitingang een brugdek. De luiken van de bakskist en de achterpiek zijn waterdicht afsluitbaar. De deklijn toont een lichte zeeg, de kajuitopbouw met drie ramen aan beide zijden loopt aan de voorzijde rond, aan de achterzijde sluit de kajuitopbouw aan op de kuipranden. uit in de kuipranden. In het voordek bevindt zich een zelflozende en ankerbak onder een luik. De Hurley 800 is stevig gebouwd: romp, kiel en scheg vormen één geheel, het dek met de opbouw daaraan rondom gelamineerd. De Hurley 800 is voorzien een 7/8 fractionele tuigage met gepeilde zalingen en trimbare achterstag. De vallen en trimlijnen worden vanaf de mastvoet over het kajuitdak naar de kuip geleid. In de gangboorden zijn er genuarails, op het brugdek voor de kajuitingang een korte overloop voor de grootschoot. De kajuitramen zijn gevat in aluminium profielen.
Arne Borghegn (1943-2020)
Steen Guttknecht
In de tekenkamer, waar Arne Borghegn constructies tekende en ordent tot het einde, hangt boven de deur een halve meter lang halfmodel in licht hardhout. Een 21-voet, mollige sloep, de Z 21, waarvan er sinds 1963 meer dan tweeduizend exemplaren zijn uitgebracht; aanvankelijk bij Holstebro Plastværk, en daarna op verschillende werven in Noorwegen. De Z 21, later aangeduid als de NorDan 21 en de NorFisk 21. Nog altijd in trek en gebruikt door kustvissers en vissers in heel Scandinavië. Het eerste professionele ontwerp van Borghegn was simpelweg het antwoord van de professionele en recreatieve vissers op het openbaar vervoer.
De ontwerpen van Arne Borghegn zijn altijd goed ontvangen en de lijst is lang: begonnen met boten zoals de Z 21 en de kleine betaalbare zeilboten als de Junker 26.
Levensloop Arne Borghegn 1943-2020
Zie ook Jolle & Skur Lauget
Zie hier een NorFisk 21 brochure
Zie ook hier een NorDan 21 website
Zijaanzicht Hurley 800

Kajuit- en dekindeling

Dieselmotor
Met een motorvermogen van rond de 10 Pk ofwel 7,7 Kw komt de Hurley 800 goed voorruit. Voorkomende dieselmotoren zijn de Buck DV10, de Vetus M2.06 en de Vetus M2.05. De motor is daarbij via een keerkoppeling verbonden aan een schroefas welke ondersteund wordt door een schroefassteun. De schroefasafdichting is water- of oliegesmeerd.
Verwantschap Engelse Hurley’s, Portsmouth
In het Engelse Portsmouth zijn tot 1974 kleine zeewaardige polyester kajuitzeiljachten gebouwd met de merknaam ‘Hurley’ met de toevoeging ’18, 20, 22, 24 en 30′. Deze Hurley’s werden geleverd als S-spant en als kimkielers; deze laatsten zijn bijzonder geschikt om mee droog te vallen zoals tal van kustplaatsen aan de zuidkust van Engeland met droogvallende havens en stranden langs het Engels Kanaal. De naam ‘Hurley’ wat betekent ‘zeegetijde’ is daarbij passend. Rond Engeland wordt er actief gezeild met de in Portsmouth bij Hurley Marine Ltd gebouwde Hurley’s. De Britse Royal Navy heeft Hurley 22’s in gebruik ter lering en vermaak. Engeland kent daarbij een actieve Hurley-eigenarenvereniging, de Hurley Owners Assosation. Het verhaal gaat dat de firma ‘Jachtbouw Twente’ na het failisement van het Engelse Hurley Marine Ltd in 1974 de mallen van de ’22’ en de merknaam ‘Hurley’ op heeft gekocht om ‘22’ als Hurley 700 te kunnen bouwen en om de merknaam ‘Hurley’ rechtmatig te verbinden aan het ontwerp van de Deen Arne Borghegn.
Bouwers, importeurs en leveranciers Hurley 800
Ontwerper: Arne Borhegn
Deense bouwer: Holstebro Plastværk A/S; STB Denmark
Nederlandse bouwers en importeurs
Holland Yachting BV (Kelvinstraat Harderwijk) (importeur tot +/- 1990)
Jachtbouw Twente (Slachthuisweg Hengelo) (afbouwer/leverancier 1990 – 2003)
De Eemhof (Zeewolde)(afbouwer/leverancier 2003-2015)
Conyplex (Overleek, Medemblik) cascobouwer
Harpol (Midlum, Harlingen) cascobouwer
Flevo Mouldings (Productieweg Emmeloord)
Aantal gebouwde schepen +/- 400


Hurley 800 Classic
Geïmporteerd Holland Yachting BV Harderwijk
Geleverd door Hurley BV
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk
Inbedrijfstelling Vetus dieselmotor
De Korte Scheepstechniek
Kelvinstraat 17 3846 BV Harderwijk
18 juli 1990
TECHNISCHE GEGEVENS Ontwerper: Arne Borghegn Lengte over alles: 8,30 meter (8.15 volgens ANWB meting) Lengte over de stevens: 8.00 meter Lengte op de waterlijn: 6,70 meter Breedte over alles: 2,75 meter Breedte op de waterlijn: 2.28 meter Diepgang: 1,40 meter Waterverplaatsing: 3200 kg Ballastgewicht: 1600 kg Ballastaandeel: 50 % Hoogte boven waterlijn: 11,50 meter Stahoogte in de kajuit: 1,83 meter Stahoogte in de natte cel: 1,65 meter Zeiloppervlak: 29,2 m2 Zeiloppervlak grootzeil: 15,5 m2 Zeiloppervlak fok: 13,7 m2 Zeiloppervlak genua: 17 m2 Motorvermogen: 10,5 Pk / 7,7 Kw Brandstoftank: 25 Ltr Drinkwatertank: 125 Ltr NAVIGATIEVERLICHTING Hella Boeglantaarn rood/groen Hella Heklicht wit Hella Stoomlicht wit Hella Driekleur rood/groen/wit DHR Ankerlicht wit INTERIEURVERLICHTING Drie plafonnières in de kajuit Twee leeslampen in de kajuit Een plafonnière in de natte cel Een plafonnière in de voorpiek
Theoretische Rompsnelheid (√L waterlijn in meters * factor 4,54) in formule √6,7 x 4,54 = 11,75 km/u omgerekend 6,34 Knopen. Uitgerust met een 7,7 Kw motor dieselmotor wordt deze waarde behaald.
SW-waarde (handicap ratio bij wedstrijden) 112. Scandinavische kajuitzeiljachten met een vergelijkbare SW-waarde van 112 zijn o.a. Hallberg Rassy 26, Marieholm 26l, LM 81 Mermaid 270.
CSF-waarde (Capsize Screening Factor) 1,89 Deze formule is tot stand gekomen naar aanleiding van de Fastnetrace van 1979 waarbij tientallen schepen kapseisden. Schepen met een waarde hoger dan 2 zijn uitgesloten van deelname aan de Fastnetrace.
Onderdompelings coëfficiënt
De mate van onderdompeling wordt gedefinieerd als het gewicht dat nodig is om de boot tot een bepaald niveau te laten zinken. De onderdompelings coëfficiënt voor de Junker 26 / Hurley 800 is ongeveer 119 kg/cm ofwel 668 lbs/inch. Bij 119 kg belading / bemanning zinkt de Hurley 800 gemiddeld 1 cm.
Junker 26
www.yachtdatabase.com Junker 26