Stoomraderboot Goethe (1913)

Stoomraderboot Goethe van de Duitse rederij Köln-Düsseldorf

Rond 1900 werd de Rijn bevaren door een vloot van luxe uitgeruste stoomboten, bekend als ‘salonschepen’. Stoomraderboot ‘Goethe’ werd gebouwd in 1913 op de scheepswerf Sachsenberg in Köln-Deutz, volgens het concept om passagiers- en vrachtvervoer over de Rijn te combineren. Oorspronkelijk was het schip uitgerust met een tweecilinder stoommachine werkende op oververhitte stoom die via een distributietandwiel de schepraderen aandreef. Het machinevermogen van 700 pk werd overgebracht naar de twee wielen van elk 8 ijzeren schepraderen In 1925 werd de ‘Goethe’ uitgebreid tot een dubbeldeks schip waarbij de passagiers ook op het bovendek in overdekte salons konden verblijven.

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog in 1945, werd de Goethe bij een bombardement nabij Oberwinter tot zinken gebracht. Het had tijdens de oorlog gefungeerd als verblijfplaats voor Russische krijgsgevangenen. Het schip werd in de periode 1951/52 hersteld op scheepswerf Ruthof Mz. Kastel op basis van het originele ontwerp maar verlengt met 5 meter met een lengte van 83 meter waarna het weer in de vaart is genomen, geschikt voor 1600 dagpassagiers.

In 1995/96 is de Goethe in Nederland bij scheepswerf De Biesbosch te Dordrecht wederom verbouwd. Het onderwaterschip is vernieuwd tot 30 centimeter boven de waterlijn, ook de roer installatie, de stoomketel, het stuurhuis, De brug en de schoorsteen zijn daarbij vernieuwd, evenals het interieur van beide dekken. De raderkasten werden verstevigd en de drijfassen voorzien van moderne SKF lagers Door de laatste ombouw bleven helaas alleen de schoepraderen en de stoommachine bewaard van het oorspronkelijke schip. De stoommachine-installatie is in 2009 vervangen door dieselmotor gecombineerd met een hydraulische aandrijving van de schepraderen. De  Goethe is eigendom van de rederij Köln-Düsseldorf (KD) en wordt in de zomermaanden ingezet de route op het traject tussen Keulen en Mainz, een traject van 198 kilometer.

Stoomraderboot Blümlisalp op de Zwitsers Thunersee

Vaderdag

Voor Vaderdag verrast met een mooi bouwpakket van de kinderen, van de Goethe, lijkende op De Majesteit liggende in Rotterdam maar ook op de witte raderboten waarmee we jaren geleden voeren over het Meer van Genève in het grensgebied van Zwitserland en Frankrijk. Een geweldige belevenis, om de machtige tweecilinder Sulzer stoommachine vanaf het dek aan het werk te zien, en het schip te voelen bewegen op de slagen van de dubbelwerkende zuigers. De kleuren van de Goethe zijn rijk en bont, als knipoog naar de Zwitserse schepen blijft de nadruk bij mijn model liggen op wit met hier en daar een accent. Wordt vervolgd …

Bouwpakket van stoomraderboot Goethe, het hoofddek ligt erop inclusief de tafels, stoelen en de ramen
Het bovendek met de raampartijen van Stoomraderboot Goethe, met tafels en stoelen en de kolommen en dekopeningen van de machinekamer en het ketelruim
De salons worden meer en meer afgedekt. Zoals het ook is gegaan met de echte Goethe, van open naar gesloten dekken
Stoomraderboot Goethe
De Duitse Stoomraderboot Goethe in een beginnend alternatief kleurenschema met een knipoog naar de Zwitserse stoomraderboten.