Black & Decker-WorkMate
Het oorspronkelijke ontwerp van de inklapbare WorkMate zou dateren uit het jaar 1961. Zo oud is deze Black & Decker WorkMate 536 niet, maar hij is al minstens dertig jaar in gebruik. Onverwoestbaar, maar op den duur wel met de nodige gebruikssporen. Zaagsneden en boorgaten in het werkblad, verf- en lijmklodders overal, en wat vliegroest. Ook als bijzettafel gebruikt bij het barbecueën.
Op donderdag 17 februari 2011 is Ron Hickman overleden. Niet veel mensen zullen Ron Hickman van naam kennen maar veel huishoudens hebben één van zijn uitvindingen in huis, de Black & Decker Workmate. Hickman is ook de designer van de sportwagen Lotus Elan, en was directeur van Lotus Engineering.
Refit, Hammerite Coating
Hoogste tijd voor een refit. Om te beginnen demonteren we de twee werkbladen. Met dopsleutel 13 draaien we de vier tapbouten los waarmee de houten delen los komen van het frame. Onder de houten delen bevinden zich kunststof blokken. Deze zijn verschillend van elkaar, twee voor het vaste werkblad, twee voor het bewegende werkblad. We schuren en borstelen het frame en zetten dit in de blauwe hamerslag Hammerite. Dat geeft een mooie industriële uitstraling. Daarna maken we de bewegende delen gangbaar met wat kruipolie.
Werkblad, beukenhouten dorpels
Als nieuw werkblad nemen we twee beukenhouten dorpels. Oorspronkelijk waren de WorkMate werkbladen van multiplex. Maar in de bouwmarkt vonden we geen betaalbaar multiplex zonder al te veel resthout over te laten. De beukenhouten dorpels boden de oplossing, waarbij er aan de onderzijde vier carrosserie-ringen zijn toegevoegd vanwege een sleuf in de dorpel. De lengte hebben we gelijk gehouden aan de oorspronkelijke werkbladen, voor de breedte een paar centimeter extra, maar met dezelfde dikte. De oude werkbladen hebben we als sjabloon gebruikt voor het boren van de nieuwe gaten. De gaten voor de klemblokken zijn nog achterwege gelaten, indien nodig kan dat later nog. Zo kan deze WorkMate naar verwachting nog jaren mee.