Kjønnøya, Kragerø

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Historie
  • Bericht reacties:0 Reacties

Nog een paar plaatjes van Kjønnøya

Eerst nog maar een paar mooie plaatjes van Kjønnøya, het schiereiland waar we onze tent hebben opgezet. Er is een getijdenbeweging met een verval van zo’n halve meter, en voor zover wij het hebben kunnen zien daardoor voortdurend helder schoon water waarin goed gezwommen kan worden. Het water is ook lauw warm, het wemelt van de kleine visjes, en tijdens het zwemmen komen de vissen nieuwsgierig dichtbij, ook de wat grotere. Onze camping is kleinschalig maar direct aan het water, geliefd bij mensen met een camper die één a twee overnachtingen blijven. Wij staan hier goed met onze tent en verkennen de omgeving wandelend of met de auto. Het blijkt goed mogelijk daarbij de grote weg te mijden, door de kustweg te nemen: zuidwaarts steeds links aanhouden, noordwaarts andersom. Je rijdt dan door een bergachtig landschap, regelmatig langs een fjord. Kans dat je herten ziet in het groen.

Kjønnøya
Kjønnøya
Viskottertje in Kjønnøya
Kjønnøya

Kragerø

Aan hetzelfde fjord als Kjønnøya ligt de stad Kragerø, een levendige woonplaats met een Deens consulaat en veerdiensten naar de omgeving. Net als in andere Noorse kustplaatsen overwegend witte houten huizen. Ook de nodige eetgelegenheden aan de haven, met ligplaatsen voor de deur en aan het terras. We hebben ook hier een paar mooie plaatjes gemaakt van de omgeving, om te beginnen van een oude veerboot, de Gamle Kragerø die zo uit de Donald Duck, het vrolijke weekblad lijkt te zijn gevaren. Het scheepje is nu in gebruik voor dagtochten en als drijvend terras, zo aan de lange tafel op het autodek te zien.

Gamle Kragerø

Technische gegevens

Scheepswerf: Werft Kragerø Slipp & Mek. Verksted, Norway
Bouwnummer: 10
In de vaart genomen: 28 mei 1960
Lengte over alles: 24,49 meter
Breedte over alles: 6,55 meter
Maximum diepgang: 2,10 meter
Holte: 2,92 meter
Waterverplaatsing: 43,2 m³
Bruto Register Ton: 80,32 BRT
Maximum aantal passagiers: 80 personen
Hoofdmotor: Bürmeister & Wain Alpha 403 26 VO
Hulpmotor: Volvo Penta 210 HK D70GHC
Speed: 12 Knopen

Bijzonderheden Gamle Kragerø

We vonden de volgende wetenswaardigheden over de ‘Gamle Kragerø’: het is een gelaste stalen veerboot gebouwd op de Kragerø Slipp & Mek. Scheepswerf onder bouwnummer 10, waar het schip in 1960 te water is gelaten als ‘Kragerø’, om vervolgens tot 1987 de veerdienst te onderhouden tussen Kragerø en Kragerøskjærgården. In 1988 is het schip aangekocht door het Ministerie van Justitie/Kriminalomsorgen om ingezet te worden tussen Horten en de Bastøy-gevangenis, varende onder de naam ‘Foldinferga’, tot 2009.

Er gingen stemmen op om de Kragerø aan te merken als ‘Varend Monument’ onder beheer van de lokale Kragerø Coastal Society. Op 28 juli 2009 werd deze status formeel bekrachtigd, vanwege het karakteristieke uiterlijk kenmerkend voor de scheepsbouw in de jaren zestig, en voor de sociale betekenis  van het schip voor de eilanden en het vasteland rondom Kragerø. Het schip maakte deel uit van het dagelijks leven in het vervoer van personen, voertuigen en goederen.

De veerboot is gerestaureerd en het uiterlijk is dat van 1988. De oorspronkelijke motor is vervangen door een gereviseerde Alpha van hetzelfde type, waarmee ook het motorgeluid tijdens het varen is behouden. Het langetermijndoel is het het schip te behouden voor komende generaties als cultureel erfgoed in de omgeving van Kragerø.

Veerboot Gamle Kragerø

Verdedigingswerken Kagerø

Kanonnen van verschillend kaliber om Kragerø te verdedigen
Aanloop van Kragerø vanaf het Skagerak
Voor de haven van Kagerø ligt een verdedigingswerk uit de tijd van Napoleon Bonaparte
Stadsstrand van Kragerø

Geef een antwoord