Hollands Glorie (1) ss Furie 1916

Stoomsleepboot Furie, 1916

Stoomsleepboot Furie, 1916

Unieke Stoomzeesleper

Stoomsleepboot Furie is van stapel gelopen in 1916 bij Scheepswerven v.h. G&H Bodewes, Groningen, en daarmee is zij inmiddels meer dan honderd jaar oud. Tot halverwege de jaren zeventig is zij in de vaart geweest als sleepboot van houtvlotten, voor de papierindustrie in Zweden. Nadien is zij aangekocht voor de verfilming van het boek ‘Hollands Glorie’ van schrijver Jan de Hartog. In 1978 is het schip gekocht door de Stichting Hollands Glorie te Maassluis en is ss Furie een varend museumschip, en staat zij te boek als de laatste in Nederland gebouwde stoomzeesleper in Nederland.

ss Bodewes IV, Holmen III, Holmvik

ss Furie is 1916 gebouwd bij de Groningse ‘Scheepswerven v.h. Gebr. G & H. Bodewes’, gevestigd te Martenshoek, als zijnde een ‘open brugsleepboot’ met één mast. ‘Bodewes’ bouwde het schip voor eigen rekening als ‘Bodewes VI’. In 1918 werd de sleepboot uverkocht aan de papierproducent ‘Holmen Bruks & Fabriks AB’ in Norrköping, Zweden.

In Zweden werd de ‘Bodewes VI’ omgedoopt tot ‘Holmen III’ en versleepte ze van 1918 tot 1969 houtvlotten over de Oostzee. Deze vlotten, elk zo’n 300 m³ hout werden aan elkaar gebonden om versleept te worden van Noord-Zweden of Finland naar de papierfabriek in Norrköping of Hallstavik. 20 a 30 van dergelijke houtvlotten tegelijk was eerder regel dan uitzondering. In de jaren zestig begon het vervoer per trein en vrachtwagen terrein te winnen. Vanwege het afnemende sleepwerk voor de ‘Holmen III’ nam de toenmalige kapitein, Gustav Åkerlund de sleper over om tot 1976 sleepdiensten te verrichten in de wateren rondom Stockholm met een nieuwe naam, ‘Holmvik’.

sslb Holmvik
sslb Holmvik, later de Furie

In 1920 zijn op een Poolse werf de open gangboorden van het hoofddek overdekt. Daarmee ontstonden de beschutte walegangen. De tweede mast, de achtermast is in de jaren vijftig toegevoegd. Op 17 februari 1978 arriveerde het schip in Maassluis.

Technische gegevens ss Furie

Lengte over alles: 30,28 meter
Lengte tussen de loodlijnen: 29,49 meter
Breedte over alles: 6,07 meter
Diepgang: 3,10 meter
Tonnenmaat: 158 Brt

In 1957 omgebouwd van kolen- naar oliestook

Stoommachine installatie

3 cilinder Fulton Triple Expansie Stoommachine
Geïndiceerd vermogen: 450 IPK (331 kW)
Toerental: 140 omw/min
Omkeermechanisme: Hackworth

Stoomturbine voor de stroomvoorziening

2-vuurs Fulton ‘Schotse ketel’
Bouwnummer 2077
140 vlam– en 70 steunpijpen
verwarmd oppervlak VO 120 m²
werkdruk 13,5 Bar (13,5 kg/cm²)
Ketelvolume 15 m³

Pompen aangedreven door de stoommachine

Koelwater-circulatiepomp,
pompt koelwater door de condensor.
Vacuümpomp, verpompt voedingwater
van de condensor naar de warmwaterbak.
Voedingpomp, verpompt voedingwater naar de stoomketel.
Lenspomp om de bilge van het schip droog te pompen.

Dekwerktuigen

Stoomaangedreven stuurmachine
Stoomaangedreven sleeplier
Stoomaangedreven ankerlier

Zie ook Varend Erfgoed ss Furie

Dit bericht heeft één reactie

Geef een antwoord