ms Bep Glasius

ms Bep Glasius, veerdienst Enkhuizen-Stavoren

ms Bep Glasius

Sinds het jaar 1886 wordt er een veerdienst onderhouden tussen Enkhuizen en Stavoren waarmee deze tot de oudere veerdiensten over de Zuiderzee en later het IJsselmeer behoort. Zo is er ook een veerdienst geweest van Amsterdam naar Lemmer. De Spoorwegveerdienst Enkhuizen-Stavoren startte officieel op 15 juli 1886, destijds geëxploiteerd door de rederij van Cornelis Bosman. Het traject over de Zuiderzee maakt deel uit van de spoorverbinding Amsterdam – Leeuwarden via Enkhuizen. Het treinstation van Enkhuizen dateert van 1885, in de perioden van 1886 tot 1936 werden de spoorwagons in de spoorhaven van Enkhuizen overgezet op de stoomveerpont om de reis over het IJsselmeer te maken. De rails sloten aan op de rails aangebracht op het dek van de stoomveerpont. In Stavoren sloten de rails aan op het spoor met bestemming Leeuwarden.

In de zomermaanden onderhoudt het ms Bep Glasius het toeristische traject over het IJsselmeer van Enkhuizen naar Stavoren, ingericht voor voetgangers, wielrenners en fietsers, aan boord kunnen eenvoudige maaltijden en versnaperingen worden verkregen, al met al een mooie gelegenheid om vanaf Amsterdam via Hoorn en Enkhuizen en daarna langs Stavoren naar Leeuwarden te reizen.

Technische gegevens

Scheepswerf: Peters Scheepswerf in Dedemsvaart, Nederland
Kiellegging: 1965
In de vaart: 1966
Eigenaar: Rederij V&O te Enkhuizen
Lengte over alles bij nieuwbouw: 34,95 meter
Lengte over alles naverlenging (2007): 36,75 meter
Breedteover alles 6,59 meter
Diepgang: 1,80 meter
Passagiers: 300 personen
Voortstuwing 2 x 230 Pk Volvo Penta D7A TA
6 cilinder (7,1 Ltr) viertakt met turbodrukvulling

Van 1966 tot 1972: Rederij Koppe te Zaandam
Vanaf 1972: Rederij Naco
Vanaf 2002: Rederij V&O Enkhuizen.

Voor alle drie deze rederijen ingezet op de veerdienst Enkhuizen-Stavoren.
In 2007 is het schip 1,8 meter verlengd.
In 2009 zijn er nieuwe motoren geplaatst.

Geef een antwoord