Voorgloeien Vetus M2.05
Het voorgloeien van een dieselmotor zoals een Vetus M2.05 draagt bij aan een vlotte koude start. Het werkingsprincipe van een dieselmotor berust immers op het inspuiten van brandstof in hete lucht. In de wervelkamers welke deel uitmaken van de verbrandingsruimte bevinden zich gloeistiften. Door middel van een elektrische stroom worden deze tot gloeien gebracht, door een drukknop op het motorpaneel. Daarmee wordt een relais ingeschakeld waardoor er contact wordt gemaakt en het voorverwarmen van de wervelkamers begint.

Werking van een relais
Bij het voorgloeien gaat er een elektrische stroom door de gloeistiften die te hoog is voor de schakelaar op het motorpaneel. Zeker op langere termijn zal de drukknop daar gevolgen van gaan ondervinden, zoals ingebrande contacten. Daarom wordt er een relais toegepast. Een relais is een elektrisch bediende schakelaar. In een relais bevindt zich een elektromagnetische spoel waarin een beweegbare kern. Door met een stuurstroom de spoel te bekrachtigen wordt deze magnetisch, en worden de contacten van de hoofdstroom gesloten, geopend of gewisseld.
Arbeidsrelais en minirelais
Een arbeidsrelais is erop berekend piekspanningen en -stromen aan te kunnen, een minirelais is geschikt voor gelijkmatige spanning en stroom. Een ankerlier of boegschroef bijvoorbeeld behoeven een arbeidsrelais. Voor het voorgloeien van onze Vetus M2.05 volstaat een minirelais. De stuurstroom wordt ingeschakeld door de knop op het bedieningspaneel, deze doet het minirelais contact maken, waardoor de gelijkmatige hoofdstroom naar de gloeistiften ingeschakeld wordt.

Verwisselde contacten 30 en 86
Al vanaf dat wij met deze Hurley 800 zijn gaan varen werkte het voorgloeien met de drukknop op het motorpaneel niet. Om te voorgloeien hadden wij daarom een omleiding gemaakt: een secundaire drukknop met een secundair relais met vandaar een aparte aansluiting op de gloeistiften. Min of meer bij toeval ontdekten we waarom het voorgloeien vanaf het motorpaneel niet werkte: er was een verkeerd relais geplaatst, waarbij de contacten 30 en 86 verwisseld waren. Wanneer de hoofdschakelaar werd aangezet, dan werd het relais bekrachtigd, zou je de knop ‘voorgloeien’ indrukken, dan zou de hoofdstroom door de voorgloei-knop stromen. Hoogstwaarschijnlijk de reden waarom op zeker moment een essentiële verbinding los is gemaakt. Waarmee het voorgloeien vanaf het motorpaneel dus buiten werking was gesteld. De oplossing was dus het plaatsen van het goede relais en de ontbrekende verbinding herstellen.
Geschikt relais

Ongeschikt relais

Elektrisch schema Vetus M2.05
Door het indrukken van drukknop E wordt de motor voorgegloeid. Er gaat dan via de blauwe bekabeling in het schema een stroom lopen naar aansluiting 3 in de kabelboom. Via 3 gaat de blauwe kabel verder naar aansluiting 85 op het relais C, om de elektromagneet te bekrachtigen. Aansluiting 86 van het relais is verbonden met de – van de motor en de accu.
Schema motorpaneel


Schema dieselmotor
Vanaf het startrelais R loopt er een rode bekabeling naar de aansluiting 30 op relais C. Doordat de elektromagneet is bekrachtigd gaat er de hoofdstroom lopen vanaf aansluiting 87 naar de gloeistiften Y. Het voorgloeien vindt plaats. Via de bruine kabel gaat er eveneens een stroom lopen naar aansluiting 9. Deze zorgt ervoor dat de controlelamp M op het motorpaneel tijdens het voorgloeien gaat branden, tot teken dat het voorgloeien werkt.
Zie ook Dynamo Vetus M2.05 type STM1655
Meer over de dieselmotor: Vetus M2.05
Relais besteld bij AB-Marineservice
Disclaimer
Deze pagina is geschreven om belangeloos ervaringen te delen zonder winstoogmerk.