RAL 1007 Narcissengeel
Het van oorsprong Rotterdamse / Schiedamse bedrijf is in 1964 opgericht door W.H. Den Ouden, de leverancier en producent van technische producten voor de pleziervaart en de kleine beroepsvaart. De merknaam Vetus is opmerkelijk. Want het Latijnse woord vetus betekent ‘oud’ en ‘bejaard’. Niet echt een aanduiding die aanspreekt wanneer het om een scheepsmotor en aanverwante artikelen gaat. Vetus is daarbij ook verwant aan het woord veteraan. ‘Veteranus’, een ervaren oudgediende. Vetus blijkt een vertaling van de naam van de oprichter. Den Ouden, de naam van de oprichter in het Latijn.
De eerste Vetus dieselmotoren in 1974 waren gebaseerd op Peugeot motorblokken, en zijn al sinds jaar en dag gespoten in de kleur geel. Met als kleurcodering RAL 1007, ook wel bekend als Narcissengeel. Op een website voor lakken valt te lezen dat RAL 1007 te omschrijven is als ‘een zeer mooie kleur die kan worden toegepast in hoogglans verf’. Op een andere website dat Narcissengeel staat voor ‘vrolijk, energiek, opvallend en natuurlijk’. Bepaald niet ‘oud en bejaard’ maar een gedecoreerde ‘veteraan’.
Engels: RAL 1007 Daffodil yellow Duits: RAL 1007 Narzissengelb Frans: RAL 1007 Jaune narcisse Italiaans: RAL 1007 Giallo narciso Spaans: RAL 1007 Amarillo narciso
RAL-coderingssysteem
RAL is de afkorting van Reichsausschuss für Lieferbedingungen, een in 1927 ontwikkeld systeem van kleurcodering, voortgekomen uit een Duits keurmerk. Dit keurmerk zou een waarmerk zijn voor leveringsvoorwaarden en kwaliteit. Aanvankelijk bestond de RAL kleurcodering uit 40 kleuren, en is inmiddels uitgebreid tot 270 verschillende kleuren. Zo zijn er 30 verschillende geeltinten opgenomen in de RAL kleurcodering.
Plekken bijwerken
Het staat al een tijdje op de To Do List: het bijwerken van wat kale plekken van de dieselmotor. Want die lakbeschadigingen, daar ontkom je nu eenmaal niet aan. Bij het sleutelen aan de motor beschadig je nu eenmaal de lak, zoals bij het kleppen stellen, het V-snaar verwisselen of het uitnemen van de gloeistiften. Zo is bij onze Vetus inmiddels al de koelwaterpomp en de dynamo vervangen. En dat mag ook wel bij een dieselmotor van 1990. Waarbij de omschrijving van de kleur best kenmerkend is: ‘vrolijk, energiek, opvallend’. Het staat ons levendige dieselmotortje best goed. En komt in bepaalde opzichten ook overeen met de eigenaardigheden van onze tweecilinder diesel.

Cilinderinhoud 451 cm³ Compressieverhouding 23:1 Vermogen 7,7 Kw / 10,5 Pk
Maximum toerental 3600 omw/min
Zie ook Vetus M2.05
Ga naar Vetus M2.05 Handleiding