NASA Marine Instruments Ltd
Onze Hurley 800 is uitgerust met elektronische navigatie-instrumenten van het Britse merk NASA Marine Instruments Ltd. Respectievelijk een dieptemeter ofwel Echosounder, een elektronisch kompas, een GPS-log en een windmeter, allen in de zogenoemde ‘Clipper’ uitvoering. NASA Marine instrumenten zijn behoudend van uitvoeringen, de producten zoals de ‘Target’, ‘Cruiser’ en ‘Clipper’ uitvoeringen zijn en blijven veelal jarenlang op de markt. In meer of mindere mate in een industrieel aandoende behuizing. Daarbij zijn de instrumenten vooral bedoeld als ‘Stand-Alone’, niet bedoeld om in complexe netwerken opgenomen te worden. Deze benaderingen passen bij onze opvattingen aangaande techniek op onze zeilboot.
Echosounder
Een Echosounder ofwel echolood werkt op basis van geluidsgolven welke door een transducer worden uitgezonden en waarvan de echo wordt ontvangen. De tijdmeting tussen zenden en ontvangen wordt langs elektronische wijze omgezet in een diepte. Een opmerkelijk detail: Het echolood zou een uitvinding zijn van de Duitse natuurkundige Alexander Behm (1880-1952), die na de ramp met de Titanic in 1912 een manier zocht om vroegtijdig obstakels en andere schepen te kunnen signaleren. De bedachte echo-techniek bleek voor het gestelde doel vooralsnog niet geschikt, maar bleek wel toepasbaar te zijn om waterdiepte tot de bodem te bepalen. Behm vroeg in 1913 patent op zijn uitvinding aan.
Alexander Behm (1880-1952)
Alexander Behm was granted German patent No. 282009 for the invention of echo sounding (device for measuring depths of the sea and distances and headings of ships or obstacles by means of reflected sound waves) on 22 July 1913.
Electronisch stuurkompas
Het Elektronisch stuurkompas werkt op het zogenoemde fluxgate-principe. De aarde kent een magnetische noord- en zuidpool. De aardbol is vandaar omgeven met aardmagnetisme, waarvan de magneetvelden zich bevinden tussen deze magnetische noord- en zuidpool. Wanneer er door een spoel een elektrische stroom wordt gevoerd, zal deze spoel, afhankelijk van de stand ten opzichte van het aanwezige magneetveld een hogere of lagere weerstand ondervinden. De weerstandverschillen in de vier spoelen van het fluxgatekompas, door NASA Marine Instruments genoemd is het elektronisch kompas worden omgezet in een weergave inngetallen van de voorliggende koers op het display van het stuurkompas.
Windrichting en -snelheidmeter
Het NASA Clipper V2 windsysteem geeft op het display de windrichting en windsnelheid aan. Het gaat daarbij om de schijnbare windrichting en windsnelheid. Want wanneer de boot vaart loopt door het water, of op stromend water zeilt veranderen de windsnelheid en windhoek. De windmeter bevindt zich aan de top van de mast van onze Hurley 800 op ongeveer 11 meter hoogte boven het wateroppervlak. De windmeter bestaat uit een windvaan waarvan de gemeten waarde elektronisch worden weergegeven op het display. Aan dezelfde mastunit bevindt zich een schoepenwiel waarvan de de draaisnelheid bepalend is voor de weergave op het display.
Handleidingen NASA Marine Instrumenten:
Mooi bedacht
Leuke verhalen Johan