Sleepboten van toen (2) • Havensleepboot Maashaven 1915

Authentieke sleepboten (2)

Een aardig plaatje geschoten van drie authentiek ogende sleepboten bij elkaar langszij in de Leuvehaven van Rotterdam. Vooraan een zogenoemde Opduwer met de naam VIOS, daarnaast de havensleepboot Maashaven uit 1915, en daarna de grootste van de drie, de stoomsleepboot Hugo. Het aardige is om wat gegevens van deze sleepboten op te zoeken en deze met elkaar te vergelijken.

Stoomsleepboot Hugo, Havensleepboot Maashaven, Opduwer
Stoom- en motorsleepboten in de Leuvehaven van Rotterdam

Havensleepboot Maashaven (1915)

Bij havensleepboten ging het er anders aan toe. Deze sleepboten assisteerden met name zeeschepen bij het aanleggen en ontmeren, onder andere door de schepen los van de kade te trekken of juist daarnaar toe te drukken. Ook bij het maken van een omkerende beweging, of bij het manoeuvreren richting een scheepsdok bewees de havensleepboot haar nut. Of bij het verhalen van zogenoemde sleepschepen: rijnaken zonder eigen voortstuwing welke de lading van zeeschepen innamen of afgaven. Havensleepboten als de Maashaven dienen dan ook uit te blinken in wendbaarheid en kracht.

Van stoomsleper tot motorsleepboot

De van oorsprong stoomsleepboot Maashaven is in 1936 omgebouwd tot motorsleepboot. Haar huidige uiterlijk als zijnde stoomsleepboot is dus een knipoog naar het verleden, tegenwoordig wordt zij voortgestuwd door een Scania dieselmotor. Zij heeft door de jaren heen de volgende eigenaren gehad en verschillende namen gedragen, maar vaart momenteel weer onder de oorspronkelijke naam ‘Maashaven’.

Havensleepboot Maashaven
De Maashaven gebouwd in 1915 was oorspronkelijk een stoomsleepboot. Nu heeft zij een dieselmotor gecombineerd met een authentiek uiterlijk.
Technische gegevens ‘Maashaven’

Gebouwd als: Stoomsleepboot
Omgebouwd tot : Motorsleepboot
Tegenwoordig: Recreatievaartuig
Bouwjaar: 1915
Bouwwerf: NV Machinefabriek & Scheepswerf
Piet Smit Jr. te Rotterdam
Bouwnummer: 262
Lengte over alles: 12,05 meter
Breedte over alles: 3,31 meter
Holte: 1,45 meter

Voortstuwing 1915: 75 ipk Stoommachine
Voortstuwing 1936: 75 pk Burmeister & Wain dieselmotor
Hedendaagse voortstuwing: 120 pk Scania dieselmotor

Dit bericht heeft één reactie

  1. Michèl

    De man aan dek van de Hugo is mijn collega.
    Op dit moment is hij met schilderwerkzaamheden bezig.

Geef een reactie