Bedieningslijn rolfok

Om de bedieningslijn van de genua- of fokroller vanaf het voordek naar de kuip te geleiden zijn er verschillende systemen in de handel. In het topsegment vind je de ‘Low Friction Rings’ die de lijn, de naam zegt het al, nagenoeg wrijvingsloos laten doorlopen. In het eenvoudigere segment zijn er de RVS systemen met tufnol schijven. Ook exemplaren volledig van kunststof zijn verkrijgbaar, de meeste systemen zijn bedoeld om te monteren aan de relingscepters. Zo’n methode gebruikten wij ook, maar toen het kunststof verbleekt en verhard was geraakt door zee, zout en zon was het tijd voor vernieuwing. Wij kozen voor deze optie: drie RVS geleideringen van €0,85 stuk, aan de sceptervoet gebinseld met een takeling. Eenvoudig en doeltreffend op het scheepje waar wij mee varen.

Geleiding van de bedieningslijn van de fok- en genuaroller.

RVS beslag kuiptent

De kuiptent was aanvankelijk bevestigd met kunststof voetsteunen waaraan aluminium buiskapbeslag. Op zeker moment begaf dit toch onder invloed van weer en wind. Ter vervanging dit fraaie RVS beslag, gemonteerd met lijmkit voor een waterdichte afdichting. We ontkwamen er niet aan om een extra gat te boren in het polyester, maar we weten nu wel dat het stevig is gemonteerd.

RVS voetsteun voor de kuiptent, stuurboordzijde, ter vervanging van verteerd plastic en aluminium.

Boegbeslag

Op het voordek bevond zich aanvankelijk een RVS voorstagbevestiging gecombineerd met een nylon ankerrol. Een degelijk stuk staal dat uitstak voor de boeg uit. Maar hoe vindingrijk ook geknutseld, wij zagen niet helemaal voor ons hoe dit handzaam zou werken. Het navigatielicht erboven en de fokroller erachter beperkten de ruimte, de borging van de laatste zou kunnen losraken of verbuigen door een langsschampende ankerketting. Bovendien is onze voorkeur om zo weinig mogelijk obstakels aan dek te hebben waaraan iemand zich kan bezeren, waar een lijn achter kan blijven kaken of waar een zeil op kan scheuren. Reden om het boegbeslag te ontdoen van alle uitsteeksels. Om alleen de bevestiging van de voorstag met fokroller over te houden. Overigens nog altijd een slag zwaarder dan het originele beslag dat gemonteerd wordt met vier in plaats van zes bouten door het dek. Op zich een geruststellend gegeven, een stevige voorstagbevestiging.

Aan het voorstagbeslag zat een ankerrol. Anker je vaak wel praktisch maar tegelijk ook een ontsierend uitsteeksel. Ankeren kan ook vanaf de klampen op het voordek. Afgekort en gepolijst het voorstagbeslag weer terug geplaatst aan dek.

Terug naar Watersport

Canvas

Electra

Interieur

Kombuis

Motor

Navigatie

Romp

Stuurautomaat

Tuigage

Veiligheid

Verbeteringen

Sluit Menu