Vetus M2.05 dieselmotor

Het controlepaneel van de Vetus M2.05 dieselmotor.
Vetus M2.05 tweecilinder viertact dieselmotor op basis van een Mitsubishi motorblok. Alle onderhoudbehoeftige onderdelen bevinden zich op een toegankelijke plaats aan de voorzijde, zoals de koelwaterpompen, de V-snaar en de brandstoffilters. Ook het smeeroliefilter en de keerkoppeling aan de achterzijde zijn via een luik goed bereikbaar.

Technische gegevens

Type Vetus Mitsubishi M2.05
Indirecte inspuiting
Boring maal slag 65 bij 68 mm
Cilinderinhoud 451 cc
Compressieverhouding 23:1
Vermogen 7,7 Kw / 10,5 Pk
Maximum toerental 3600 omw/min
Gewicht 93 kg

Inhoud smeerolie 2,8 Ltr SAE 10W30
Inhoud koelvloeistof 3 Ltr
Inhoud keerkoppeling 150 cc ATF (Automatic Transmission Fluid)

Thermostaat 71 graden Celcius

V-snaar STM 3669
Impeller STM 8061
Oliefilter STM 0051 of FRAM PH-5317
Brandstoffilter STM 3690 of FRAM P-4508

Klepspeling inlaat (koud) 0,25 mm
Klepspeling uitlaat (koud) 0,25 mm

Vetus M2.05 dieselmotor

Elektrisch systeem

Wisselstroomdynamo 14 Volt 35 Amp
Accucapaciteit minimaal 55 Ah

Schema VETUS M2.05

Kleurenschema electrische bedrading

WIT (1) Voeding vanaf accu/startmotor naar stop-/gloei-/startknop
ROOD (2) Van stopknop naar stoprelais (maakcontact)
BLAUW (3) Van gloeiknop naar gloeirelais
GEEL (4) Van startknop naar startmotor
ZWART (5) Van stopknop naar stoprelais
(verbreekcontact) en gloeicontrole (M)
GRIJS (6) Oliedrukalarm en – gever (J)
BRUIN (7) Temperatuuralarm en – gever (K)
GROEN (8) Dynamoindicatie (L) ‘L’ aansluiting dynamo
ORANJE (9) Gloeicontrole (M)
WIT (10) Toerenteller, ‘W’ aansluiting dynamo
PAARS (11) Thermocontact buitenboordwater (H)
TRANSPARANT (12) Controlelampjes

DISCLAIMER

Deze vermelde gegevens zijn met zorg overgenomen uit het Vetus Instructieboekje. Aan de vermelde gegevens kunnen geen voorwaarden of garanties worden verleend. Gebruik van de verstrekte gegevens is voor eigen risico.

Motorbrandstof Diesel of GTL

Sinds GTL brandstof (Gas To Liquid) als brandstof voor dieselmotoren verkrijgbaar is gebruiken wij dit product aan boord. GTL ruikt minder doordringend en de uitlaatgassen zijn schoner. De motor loopt er prima op. Omwille van schone brandstof aan boord en het voorkomen van onnodige slijtage, verstopte filters en storingen is het belangrijk om al bij het tanken te zorgen dat geen water of stof in de tank komt. Bijvoorbeeld regenwater of water dat zichbaan dek bevindt. Nadrukkelijk dekspoelen bij de ontluchting van de tank vraagt ook voorzichtigheid. Maar ook onderdeks is er het nodige te doen, zoals het jaarlijks vervangen van de brandstoffilters. Bij ons aan boord zijn dat een Delphi groffilter met wateraftap onder het kijkglas en een Vetus fijnfilter eveneens voorzien van wateraftap. Op de opvoerpomp bevindt zich een herbruikbaar gaasfilter, in theorie zal dit schoon moeten blijven vanwege het aanwezige Delphi brandstoffilter.

Delphi brandstoffilter met kijkglas en aftapmogelijkheid, het eerste filter in de brandstofleiding op weg naar de motor.
Vetus fijnfilter aangebouwd aan de Vetus dieselmotor, voorzien van wateraftap aan de onderzijde.

Schroefasafdichting

Misschien wel de meest eenvoudig instaleerbare schroefasafdichting, dit concept van een flexibele afdichting, watergesmeerd met vetkoord en montage met slangklemmen.

Terug naar Watersport

Canvas

Dekbeslag

Electra

Interieur

Kombuis

Navigatie

Romp

Stuurautomaat

Tuigage

Veiligheid

Verbeteringen

Sluit Menu