Stuurautomaat

Het woord zegt precies wat het is: een automaat die de boot stuurt. Wij hebben twee stuurautomaten aan boord, beiden van het fabrikaat Autohelm. Beiden werken volgens het principe van een fluxgatekompas, een electronisch kompas dat op basis van het aardmagnetisme de boot op een ingestelde koers houdt. Daarbij is de Autohelm 1000 de compactere versie met stuurmechaniek en fluxgatekompas ingebouwd in één apparaat, de Autohelm 2000 is de sterkere variant waarbij stuurmechaniek en bedeiningsconsole met fluxgatekompas afzonderlijke delen zijn. De eerste gebruiken we (solozeilend) vooral bij licht weer en bijvoorbeeld bij het zetten van de zeilen. Bij golvend water, meer wind en lange trajecten wordt de ‘2000’ ingezet. Bovendien is deze voorzien van een afstandbediening en een windvaan waarmee de automaat de koers aanhoud op basis van de schijnbare windrichting. Het fluxgatekompas is dan buitengesloten, de automaat vaart dan de boot ten opzichte van de wind.

Stuurautomaat Autohelm 2000 aan het roer

De tiller van de Autohelm 2000 op de helmstok. De sterkere stuurautomaat waar we mee varen.

Stuurautomaat Autohelm 1000 aan het roer

Bij het solozeilen is een stuurautomaat een welkome aanvulling op de uitrusting. Deze Autohelm 1000 is simpel maar effectief.
De Autohelm 2000 stuurautomaat op basis van fluxgatekompas of een windvaan. Inmiddels gedateerde apparatuur maar nog altijd werkend. Houdt het scheepje op koers op basis van koersinstelling op een kompaskoers of een windrichting ten opzichte van de boot.

 

Terug naar Watersport

Canvas

Dekbeslag

Electra

Interieur

Kombuis

Motor

Navigatie

Romp

Tuigage

Veiligheid

Verbeteringen

Sluit Menu