Stroomverdeling

Schematische voorstelling van 12 Volt installatie met walaansluiting.
Schematische voorstelling van het boordnet (12 Volt)

Gescheiden systemen

Het elektrische schema in een eenvoudige weergave. Wij hebben ervoor gekozen om de serviceaccu’s gescheiden te houden van de startaccu. De serviceaccu’s kunnen afzonderlijk of gezamenlijk aan het boordnet verbonden worden, om de kajuitverlichting, de navigatieverlichting en de navigatieapparatuur (GPS, VHF, log, dieptemeter) en de stuurautomaat te voeden. De startaccu is uitsluitend ingericht voor het voorgloeien, starten en stoppen van de dieselmotor. Al zouden de serviceaccu’s diep ontladen zijn, blijft er altijd de mogelijkheid om de motor te starten. Nadeel van dit systeem is dat alleen de startaccu bij in bedrijf zijnde diesel wordt opgeladen, de serviceaccu’s worden opgeladen door walsstroom via een acculader. De reden van deze inrichting is de kans op een ontladen startaccu door het gebruik van de stuurautomaat, navigatieapparatuur en verlichting te minimaliseren.

Keuzeschakelaar voor met boordnet, met de keuze Accu 1 Accu 2 Beide Accu’s of uit. Tegen het schot de hoofdschakelaar van de motorinstallatie.

Alternatieven voor starten en voeden

In geval van een lege startaccu is met een kleine ingreep de dieselmotor op de serviceaccu’s te starten en vervolgens de serviceaccu’s te laden. Evenzo kan met een vergelijkbare ingreep de startaccu benut kunnen worden om het boordnet te voeden. Het kan maar dit vraagt enig sleutelwerk.

Alternatieven voor laden

Andere opties voor het laden van de serviceaccu’s zijn het installeren van een diodebrug, een laadrelais of het aanleggen van een alternatieve stroombron zoals een zonnepaneel. Een alternatieve optie voor het opladen van de startaccu is het aansluiten van een acculader / gelijkrichter via de walstroom.

De startaccu op de achtergrond ingebouwd in de motorkamer. Het motorcicuit kan onderbroken worden door een hoofdschakelaar. Op de vermogensklem rechtsboven op de foto staan de twee serviceaccu’s aangesloten, vandaar wordt het boordnet en de stuurautomaat gevoed.
Schakelpaneel voor navigatieverlichting en navigatieapparatuur.
Schakelpaneel 2 voor de kajuitverlichting, ook hier iedere groep met een eigen smeltzekereing.

Startaccu gemerkt en geborgd

Op de accu is met stift de datum van ingebruikname gezet. De ‘plus-‘ en de ‘minpool’ zijn gemerkt met een rode en blauwe lik verf. Ook de vleugelmoeren zijn zo gemerkt. Bij deze accu ook aan de zichtzijde omdat de bovenzijde na inbouw minder zichtbaar zal zijn.

Terug naar Watersport

Canvas

Dekbeslag

Interieur

Kombuis

Motor

Navigatie

Romp

Stuurautomaat

Tuigage

Veiligheid

Verbeteringen

Sluit Menu