LM 81 / Mermaid 270

De LM 81 ook wel aangeduidt als Mermaid 270 is een Deens ontwerp van Bent Juul Andersen dat eveneens onder de naam Mermaid 270 op de markt is gebracht. Karakteristiek voor de LM-schepen is de ronde achtersteven dat doet denken aan Scandinavische vissersvaartuigen. De romp heeft nauwelijks rechte vlakken, in lengterichting lopen de lijnen rond evenals de overgang van romp naar kiel. Ook de overgang van de romp naar de ogenschijnlijk aangezette kiel en de scheg voor het roer vertonen rondingingen. De forse en lange kiel maakt onderdeel uit van het polyester casco, de ballast is in de kiel ingelaten en aan de binnen- en bovenzijde vlak afgewerkt. Dat geldt overigens voor het gehele schip: strak afgewerkt polyester en een op vlam gebouwde betimmering.

LM 81, ook bekend onder de naam Mermaid 270.

Verbetering van zeileigenschappen

De eerdere LM schepen zoals de LM 27 waren langkielers en meer te omschrijven als motorsailers met een halfgesloten stuurhuis waarin ook de kombuis met een traditionele uitstraling en een ruime indeling. Bij de LM 27 bevinden kuip en stuurhuis zich gelijkvloers op één niveau, een trede lager worden de kajuit en de voorpiek in één doorloop bereikt. Bij de LM 81 is de nadruk meer gelegd op zeileigenschappen door het jacht uit te rusten met een vinkiel en een balansroer aan een scheg. De kuip is voorzien van een brugdek waarmee meer dan de zetborden bij de LM 27 de kajuit wordt beschermd tegen binnenkomend buitenwater. Opmerkelijk is de vaste ruit met de aansluitende sprayhood over de kajuitingang, een lichte verwijzing naar de LM motorsailers.

Een LM 81 / Mermaid 270 klaar voor een nieuw seizoen, voorzien van verse antifouling. Geen S-spant zoals de langgekielde LM 27 maar meer focus op goede toerzeileigenschappen.
Karakteristiek voorde LM 81 is het ronde achterschip, de forse aangezette kiel en het balansroer achter een welgevormde stevige scheg, bijdragend aan rustige zeileigenschappen.

Meubelmaker wordt jachtbouwer

De Deense LM-werf was van oorsprong een meubelmaker, en dat is te zien aan het interieur. Opmerkelijk veel laden zijn er in het jacht aangebracht, zowel in de kombuis als onder de voorpiek. Waarbij de kopse kanten van het houtwerk zorgvuldig zijn afgewerkt met ronde deklatten.

Kajuitinrichting van een LM 81 voorzien van veel bergruimte en handgrepen om ook op zee en golvend water goede houvast te vinden.
Aan stuurboord bij de kajuitingang bevindt zich de kombuis welke toegedekt kan worden met klapluiken waarmee het werkblad wordt vergroot.

Ruime indeling

LM 81 / Mermaid 270 is een ruim en degelijk zeiljacht met een ruime accomodatie met een dubbel bed in de voorpiek, een twijfelaar slaapplaats in de kajuit en een slaapbank, en een hondekooi onder de kuip. Een kombuis aan stuurboord onder de kajuitingang en een uitschuifbare kaartentafel boven de hondenkooi. Een toilet en een hangkast is er te vinden tussen de voorpiek en de kajuit onder het vluchtluik. In het voorschip zijn er een drietal laden boven elkaar aangebracht die de achterste ruimte onder deze slaapplaatsen opmerkelijk toegankelijk maken. De ruimten het verst in de voorpiek zijn ook ruim en worden bereikt door de kussens weg te nemen. Ditzelfde geldt ook voor de bergruimten onder de kajuitbanken: onder de zittingen bevinden zich op te lichten luiken. Boven de rugleuningingen in de kajuit zijn lange legplanken met een bescheiden opstaande rand, daarboven bevinden zich zeewaardiger zwaluwnesten aan beide zijden van het jacht, zes in totaal. Soms hebben LM eigenaren deze zwaluwnesten voorzien van een deksel met een sluiting. Het kommaliewant in de kombuis kan zeevast worden opgeborgen in daarvoor gemaakte mokken en bordenhouders, ook onder het gascomfort en de spoelbak bevinden zich vier uitschuifbare laden. Een vuilnisbak is functioneel ingebouwd onder een scharnierende trede van de kajuitopbouw, daar bevinden zich ook twee luiken waarachter een ruime bergruimte. De onderste ruimte is een degelijke plaats voor de serviceaccu’s.

Voorschip van een LM 81 / Mermaid 270 met drie diepe laden onder de voorkooien.
De kajuitinrichting aan bakboordzijde van de LM 81 / Mermaid 270 met lange legplanken boven de rugleuning en afgesloten zwaluwnesten onder het gangboord om losse spullen zeevast te bergen.
Weggeschoven kaartentafel.
Via de VHF (marifoon) wordt er gecommuniceerd met bruggen en sluizen, sector Maasmond en de Kustwacht.

Motorinstallatie

De Deense Buck DV20 tweecilinder dieselmotor met saildrive is een veel geziene motor in de LM 81 / Mermaid 270. Maar ook de Zweedse Volvo Penta komt voor, waarmee in hart en nieren de LM haar Scandinavische afkomst niet berloochend. In de LM 27 is gebruikelijk een motor met keerkoppeling en schroefas ingebouwd, bij de LM 81 dus de saildrive uitvoering. De motorruimte is bereikbaar via de kuipvloer in twee delen. Wanneer de kuipvloer is geopend wordt een polyester motordeksel aangetroffen: de motor in het geheel staat opgesteld in een polyester motorkist die de motor geheel omsluit. Dit verklaard waarom het motorgeluid opmerkelijk gering is tijdens het varen, dit beperkt zich tot een sonore brom. Nadeel van deze wijze vorm van inbouw is dat de motorruimte wat moeilijk bereikbaar is. Voor een handeling als oliepeilcontrole dienen minstens twee luiken te worden gelicht en is het werken op de tast. Dit zal nog meer merkbaar zijn bij onderhoud zoals het vervangen van filters, koelwaterimpellor of bij reparaties zoals het vervangen bij het dubbele manchet van de saildrive. Maar tegelijk is de motor met directe koeling netjes maar compact ingebouwd.

Motorluik onder de hier geopende kuipvloer van een LM 81 / Mermaid 270.
Buck DV20
Het vorstbestendig maken van een Buck DV20 dieselmotor: de koelwateruitlaatslang na de thermostaat voert af naar een vaatje koelvloeistof, de koelwaterpomp laten we in plaats van buitenboordwater koelvloeistof aanzuigen. Zo verdwijnt er niets in het oppervlaktewater, na het warmlopen zodat de thermostaat is geopend bevindt zich in alle koelruimten van de motor koelvloeistof dat pas bevriest bij min 25 graden Celcius …

Water- en brandstoftanks

De water- en brandstoftanks van elk bijna zeventig liter zijn polyester exemplaren, aan stuurboord en bakbord van de motor ingebouwd, en zijn gezien de afmetingen van de boot van een flink formaat. De tanks worden gevuld vanaf vuldoppen op het achterdek. De tanks liggen laag en centraal in het schip waarmee in combinatie met de plaats van de motor, de accu’s en het kielgewicht dit alles bijdraagd aan een rustig bewegend en stabiel schip.

Aan de LM 81 / Mermaid 270 is geen spiegel maar een rondgevormde achtersteven gegeven dat onmiskenbaar trekken heeftvan een Deense viskotter.

Technische gegevens

Ontwerper: Bent Juul Andersen
Bouwer: LM Glasfiber (DEN)
Bouwperiode: 1980 – 1984
Aantal gebouwde schepen: 53

Lengte over alles: 8.35 m
Lengte tussen de stevens: 8.10 m
Lengte waterlijn: 6.80 m
Breedte over alles: 2.90 m
Diepgang: 1,35 m
Waterverplaatsing: 3400 kg
Ballastgewicht: 1400 kg
Ballastaandeel: 41 %
zeiloppervlak: 26.6 m2
Zeiloppervlak grootzeil: 13,4 m
Zeiloppervlak genua: 13,2 m
Brandstofcpaciteit: 68 ltr
Drinkwatercapaciteit: 68 ltr

Zeilspecificaties

I:9.30m
J:2.80m
P:8.70m
E:3.00m

Voor meer informatie: Nederlandse LM-club

Voor meer informatie: Deense LM-club

Voor mooie foto’s en ideeën: Deense LM 81

Voor een reisverslag: Naar nieuwe thuishaven

Klik hier om terug te gaan naar Watersport

Deze post heeft een reactie

  1. Michel schreef: Mooi beschreven

Reacties niet meer mogelijk.

Sluit Menu