Hurley

‘Hurley’ is een Ierse jongens – en meisjesnaam en betekent `zee-getijde`. In Nederland wordt de naam zelden gegeven aan kinderen, in Amerika, Engeland en Wales wordt de naam (vrijwel) alleen aan jongens gegeven, maar als familienaam komt ‘Hurley’ ook voor. Een ander woord voor Hurley kan zijn ‘getijdebeweging’.

Hurley 800

In het maandblad ‘Zeilen’ wordt de Hurley 800 een tijdloos archetype van het kajuitzeiljacht genoemd. Een zeilboot zoals dat in gedachte komt wanneer je aan een zeiljacht denkt. Zoals een kind een zeilboot zou tekenen. Een ronde romp met een lichte zeeg. Drie ramen in de kajuitopbouw. Onder water een flinke kiel met gewicht. Een archetype, zo ziet een zeilboot er in beginsel uit.

De Hurley 800, een polyester S-spant met een gemoedelijk vaargedrag.
Hurley 800 zeilplan
Hurley 800 Classic in doorsnede, de Deense Junker 26

Ontwerp van Arne Borghegn

Het zeiljacht staat in Nederland bekend als de Hurley 800, maar de oorspronkelijke naam van het ontwerp was ‘Junker 26’ naar een ontwerp van de Deen Arne Borghegn. Het scheepje is ook op de markt gebracht als Naver 27. Borghegn tekende eind jaren zeventig een S-spant met het roer achter een scheg, waarmee de lijnen waren gezet voor een gemoedelijk en degelijk zeiljacht. Romp en kiel bestaande uit één geheel, het roer beschermd ondersteund. De romp boven en onder water vriendelijk gelijnd, het voorschip rond en vol, het achterschip geveegd uitlopend in een slanke spiegel. De deklijn toont een lichte zeeg, de kajuitopbouw aan de voorzijde rond, evenals het rond staande kajuitdak, de kajuitopbouw loopt uit in de kuipranden rond een ruime kuip. Het zeilplan en de tuigage oogt modern: een zeven/achtste getuigde mast met gepeilde zalingen, een verstelbare achterstag. Genuarails in de gangboorden en een wat korte overloop voor de grootschoot bieden mogelijkheid tot trimmen van de zeilen. Alle vallen en de neerhouder worden van de voet van de mast over het kajuitdak naar de kuip toe geleid.

De S-spant van de Hurley 800 waarbij romp en kiel één geheel vormen.
S-spant van de Hurley 800 met het roer achter een stevige scheg.
Grootzeil van een Hurley 800 met vier doorlopende zeillatten en twee reven. Het zeil kan getrimd worden met de giekneerhouder, de grootschootoverloop, de spanning op het voorlijk d.m.v. het grootzeilval en de spanning op de onderlijkstrekker. De spanning op de zeillatten kunnen worden versteld, ook wordt de vorm van het grootzeil beïnvloed door de spanning op het achterstag. Trimmogelijkheden genoeg. Om het zeil vlot te bergen bevinden zich twee lijntjes naar de kraanlijn die de onderste twee zeillatten achterwaarts trekken bij het strijken.

Engelse Hurley’s

Anders dan de naam doet vermoeden heeft de Hurley 800 geen oorspronkelijke verwantschap met het Engelse ontwerp ‘Hurley’. De in Engeland gebouwde Hurley’s met typeaanduidingen als ’18, 20, 22, 24 en 30′ staan bekend om hun zeewaardigheid en degelijkheid en zijn aan de overzijde van de Noordzee in vele Engelse havens te vinden. Het zijn goed ogende karakteristieke en degelijk gebouwde jachtjes met een S-spant, een lichte zeeg, een lage kajuitopbouw, een beschutte kuip en een doorgestoken roer aan een scheg. ‘Hurley’ betekent overigens: ‘Getijdenbeweging’. Het verhaal gaat dat de firma ‘Jachtbouw Twente’ na het failisement van het Engelse Hurley Marine Ltd in 1974 de mallen van de ’22’ en de merknaam ‘Hurley’ op heeft gekocht om de naam te verbinden aan het ontwerp van Arne Borghegn, een jachtje in de geest van de Engelse Hurley’s zoals hierboven beschreven. Alhoewel de Engelse Hurley’s ook uitgevoerd kunnen zijn als kimkieler om droogvallen mogelijk te maken, waren de raakvlakken met het Engelse concept voldoende om de Junker 26 op de markt te brengen als ‘Hurley 800’. In Engeland is er een actieve Hurley-eigenarenvereniging, de Hurley Owners Assosation waar mooie Hurley’s in allerlei hoedanigheden zijn te bewonderen.

Zeewaardige indeling

De ronde romp van de Hurley 800 herbergt een compleet zorgvuldig in blank gelakt houten interieur. Het hout is zorgvuldig afgewerkt met houten lijst- en fineerwerk op de kopse kanten. Luiken zijn voorzien van teak vingerringen. Een kombuis bij de kajuitingang met wasbak en kooktoestel. Een uitschuifbare kaartentafel bij de kajuitingang aan stuurboord, niet geschikt om op te werken, daar is het tafelblad niet degelijk genoeg voor en ook niet echt op werkhoogte, maar een zeekaart kan er op afgelezen worden. In de kajuit twee langsbanken tegenover elkaar waarvan de leuningen kunnen worden opgeklapt zodat er aan beide zijden een slaapbank ontstaat. Onder de kaartentafel ook een ruime hondekooi. Boven de zitbanken en onder de gangboorden ‘zwaluwnesten’ en kastruimte achter klapluiken. Ook onder de kajuitbanken achter luiken bergruimte, evenals in de kielruimte onder de kajuitvloer. Voor het mastschot aan bakboord een hangkast gecombineerd met legplanken en aan stuurboord een toilet met uitschuifbare wasbak. In het voorschip een tweepersoons bed met aan beide zijden legplanken. Het smalle middenpad van de kajuitvloer en de aanwezigheid van handgrepen bij de kajuitingang, een staander tot aan het plafond bij de kombuis en handgrepen aan het kajuitdak maken het interieur zeewaardig.

De voorpiek van de Hurley 800 Classic biedt een tweepersoons slaapplaats maar ook ruimte als bergplaats.
Kajuitbank aan bakboord van een Hurley 800 Classic in te richten als slaapbank. Aan beide zijden van de kajuit is er een dergelijke zitbank en slaapplaats. Om ook onder helling tijdens het zeilen een goede slaapplaats te realiseren.

De wereld rond met een Hurley 800

De wereld rond met een Hurley 800. Dat was het plan van ‘zeilmeisje’ Laura Dekker. Na eerst als elfjarige een Hurley 700 bij elkaar gespaard te hebben en als dertienjarige daarmee solo naar Engeland heen en weer te zeilen. Het is er uiteindelijk wel van gekomen, van de wereldomzeiling, maar niet met een Hurley 800. Dat kwam omdat de ambities van de veertienjarige Laura nogal wat media-aandacht en commotie hadden gebracht, tot aan de Raad voor de Kinderbescherming en de rechtbank aan toe. Niet over de geschiktheid van een Hurley 800 maar wel over de ambities van Laura: ‘Is het toelaatbaar een veertienjarige in haar (G)uppie de oceaan op te laten gaan?’ Na alle publieke belangstelling en zwemmen door de mazen van de wet heen is er een grotere ‘Guppy’ gekomen in de vorm van een ketch getuigde Jeanneau Gin Fizz waarmee Laura Dekker als jongste tot nu toe de wereld rond is gezeild. Waarmee Laura wel haar eigen oceaanwaardigheid maar niet die van een Hurley 800 heeft kunnen bewijzen. Maar dat er een ‘800’ klaargemaakt werd voor de reis is een feit. Blijft de vraag hoe het daarmee zou zijn gegaan.

Hondenkooi van de Hurley 800 Classic aan stuurboord waarin geslapen kan worden maar ook een ruime bergplaats is.
Kombuis van een Hurley 800 Classic voorzien van bergvakken voor kommaliewant, Origo 3000 spiritus kooktoestel, wasbak met Wahle voetpomp.

Hurley 800 in verschillende uitvoeringen:  Classic, Comfort, Elite

Op basis van hetzelfde casco zeilen er ook Hurley 830 Comfort en – Elite uitvoeringen. De afmetingen van beide jachten komen overeen maar er zijn een aantal verschillen, met name in de kajuitinrichting. De ‘Comfort’ uitvoering is ingericht met een langsscheepse kombuis aan stuurboord en een U-vormige zitbank aan bakboord. Deze uitvoering voldoet vooral stilliggend goed. De kombuis van de Classic uitvoering is meer geschikt voor gebruik tijdens het zeilen met meer houvast ongeacht over welke boeg er wordt gezeild. De natte cel in een Hurley is normaliter aangebracht in het voorschip, maar er zijn ook uitvoeringen met een afgesloten toilet aan bakboord bij de kajuitingang. De Hurley 830 Comfort kan ook uitgevoerd zijn met vier kleinere in plaats van drie langwerpige kajuitramen. De spiegel is bij de jongste exemplaren uitgerust met een ingelaten zwemplatform, waarmee de ‘Comfort’ een luxere uitstraling heeft gekregen. Een bijzondere uitvoering is de de Hurley 830 in Elite uitvoering met dwarsopgestelde kombuis, meer nog dan bij de Classic bruikbaar onder het zeilen. De spoelbak bevindt zich dan niet onder het brugdek maar meer midscheeps met behoud van de twee langsscheepse kajuitbanken of een toiletruimte bij de kajuitingang, waarbij de voorkooien langer zijn. Zo zijn er verschillende indelingen mogelijk aan boord van een Hurley.

Trimbare tuigage

De tuigage en het zeilplan van de Hurley 800 tonen modern en nodigen uit om de trimmogelijkheden uit te buiten. Met de trimbare achterstag is het goed mogelijk de mast rond te buigen en daarmee bij meer wind het grootzeil vlakker te maken. De overloop voor de grootzeil is wat kort, dient eigenlijk meer om de kajuitingang in de haven vrij te maken, maar met de neerhouder is de twist in het grootzeil te beïnvloeden. De reeflijnen en de onderlijkstrekker worden door de giek gevoerd, het lummelbeslag van de giek is wat licht uitgevoerd. De genuarails zijn van een me dan functionele lengte, bij de jongerre Hurleys zijn deze rondgebogen met het model van de kajuitopbouw mee, waarmee het gangboord vrijer is van opstakels. Wanneer een Hurley 800 is uitgerust met een doorgelat grootzeil en een goedgesneden voorzeil zijn de zeileigenschappen ten goede te beïnvloeden.

De vallen van het grootzeil en de voorzeilen worden over het kajuitdak naar de Kuip geleid, evenals de giekneerhouder en kraanlijn. Optioneel zouden ook de reeflijnen en de onderlijkstrekker naar achteren gevoerd kunnen worden.
In de kuip voor de kajuitingang bevindt zich bij de Hurley 800 een korte overloop. Om het grootzeil goed te trimmen en de giekneerhouder te ontlasten zou deze eigenlijk langer mogen zijn maar voor het comfort van de instap voldoet het goed. De kuip is vanzelfsprekend zelflozend. Op de kajuitvloer een houten vlonder welke goed voldoet als antislip. De luiken naar de bakskist en de achterpiek zijn waterdicht afsluitbaar.

Techniek

De Hurley 800 is uitgerust met een binnenboordmotor met een door de romp geleide schroefas, welke bij de schroef wordt gedragen door een ingelamineerde schroefassteun met watergesmeerd rubber lager. In de romp bevindt zich een flexibel schroefaslager, soms oliegesmeerd, meestal watergesmeerd. Vroege Hurley’s zijn gemotoriseerd met een Buck DV10 dieselmotor, maar ook Vetus komt veel voor. Het boordnet wordt gevoed door accu’s ten behoeve van kajuitverlichting, navigatieverlichting en navigatieapparatuur. En voor het electrisch starten van de dieselmotor. De drinkwatertank kan ingebouwd zijn in de kielruimte of onder het dubbelbed in de voorpiek, normaliter bevinden zich twee voetpompen in de Hurley, één bij de spoelbak in de kombuis, één bijnde wasbak bij het toilet. Een handbediende lenspomp bevindt zich in de kuip.

Hurley 800 Classic

Technische gegevens

Ontwerper: Arne Borhegn
Bouwer en afbouwen: STB Denmark
Conyplex Medemblik
Jachtbouw Twente
Flevo Mouldings
Aantal gebouwde schepen 400

Lengte over alles: 8,30 meter
Lengte over de stevens: 8.00 meter
Lengte waterlijn: 6,70 meter
Breedte over alles: 2,75 meter
Diepgang: 1,40 meter
Waterverplaatsing 3200 kg
Ballastgewicht 1600 kg
Ballastaandeel 50 %
Hoogte boven waterlijn 11,50 meter
Zeiloppervlak: 19,2 m2
Zeiloppervlak grootzeil: 15,5 m2
Zeiloppervlak fok: 13,7 m2
Zeiloppervlak genua: 17 m2
Motorvermogen: 10,5 Pk / 7,7 Kw
Brandstoftank: 25 Ltr
Drinkwatercapaciteit: 65 Ltr

Hurley 800 folder Jachtbouw Twente

Jachtbouw Twente folder Hurley 800.
Jachtbouw Twente folder Hurley 800.

Klik hier om terug te gaan naar Watersport

Nederlandse Hurley Club

Britse Hurley Club Hurley Owners Assosation

Facebook pagina Hurley Eigenaren

Sluit Menu