Hurley

‘Hurley’ is een Ierse jongens – en meisjesnaam en betekent `zee-getijde`. In Nederland wordt de naam zelden gegeven aan kinderen, in Amerika, Engeland en Wales wordt de naam (vrijwel) alleen aan jongens gegeven, maar als familienaam komt ‘Hurley’ ook voor. Een ander woord voor Hurley kan zijn ‘getijdebeweging’.

Hurley 700

Heeft ons altijd aangetrokken de Hurley 700, in Engeland bekend staande als de Hurley 22. Maar de diepgang van 120 centimeter was voor het vaarwater waar we thuis waren een belemmering. Dus bleef de Hurley 700 een droomschip waar we tijdens zomervakanties naar ruimer water verlekkerd naar bleven kijken. De waardering voor dit scheepje is gebleven, inmiddels een klassieker geworden met een onverwoestbare reputatie.

Hurley 22

De in Engeland gebouwde Hurley 22 een ontwerp van Ian L. Anderson is een kajuitzeiljacht met vanzelfsprekende lijnen en vormen, gebouwd in Plymouth door de werf Hurley Marine Ltd. Het is een goed en degelijk gebouwde S-spant met een vanaf de boeg doorlopende kiel en een doorgestoken roer. De spantvorm is V-vormig met een slank voorschip, het roer hangt vrij van de kiel maar wordt ondersteund door een vrijhangende scheg met koerstabiele zeileigenschappen.  Ook de kimkiel uitvoering van de Hurley 22 komt voor waarmee een dergelijke Hurley rechtopstaand kan droogvallen, maar de meesten zijn gebouwd als langkieler. Het gewicht van de Hurley 22 met de bijbehorende waterverplaatsing van ruim 1800 kilogram bij een lengte over alles van ongeveer 7 meter duidt op een degelijk en stabiel scheepje met een fors balastaandeel. De grootte van de kajuitopbouw is goed in verhouding met de romp, langs de kajuitopbouw goed begaanbare gangboorden, in het voordek is er ruimte voor een luik waaronder de ankerbak. Achter de kuip is er een achterdek met een luik waaronde een bun voor een buitenboordmotor, maar ook een binnenboordmotor is mogelijk waarmee er bergruimte in het achterschip ontstaat wanneer de bun ontbreekt. Zittende in de beschute en zelflozende kuip is er goed uitzicht over het kajuitdak heen, in de kuipbanken luiken om de bakskisten te bereiken. Dat de Hurley bij de Britisch Royal Navy ingezet wordt voor oefening en ontspanning maakt mede dat de Hurley in Engeland een begrip is geworden, waarbij de vaak wit/grijze dekkleur vaak gezien wordt.

Langsdoorsnede en zeilplan van een Hurley 22.

Interieur

De kajuitindeling is zoals kan worden verwacht op een scheepje van de ze lengte: een voorpiek met dubbele kooien met onder de kussens een luik en wanneer ingebouwd een toilet. Voor de mastondersteuning een mastschot met een doorgang, aan bakboord tegen het mastschot een kooktoestel. Bergruimte is te vinden tegen de wanden onder het voordek en onder de gangboorden. De beide zitbanken aan stuurboord en bakboord lopen als hondekooien door tot onder de hoger gelegen kuipbanken. De beide kajuitschotten aan stuurboord en bakboord in de kuip zijn schuin geplaats zodat men er (mits er niet teveel instrumentarium is ingebouwd) buiten geriefelijk tegen kan leunen. Binnen in de kajuit zijn de kajuitschotten recht afgetimmerd zodat er enige bergruimte achter een luikje ontstaat. Een spoelbak wordt gevonden onder een deksel onder de kajuitingang, waaronder of bergruimte of een binnenboordmotor wordt hevonden. Onder de kuajuitvloer de bilge met ruimte voor onder andere accu’s of de watertank.

Nederlandse Hurley’s

De van oorsprong Engelse Hurley 22 staat in Nederland bekend als de Hurley 700. Anders dan de naam doet vermoeden hebben de in Nederland op de markt gebrachte Hurley 800 en de Deense Junker 26 geen oorspronkelijke verwantschap met de Engelse merknaam ‘Hurley’. Het verhaal gaat wel dat na het failisement van Hurley Marine Ltd in 1974 een aantal sets mallen naar Nederland zijn verkocht waarna er een aantal Hurley 700’s zijn gebouwd. Met daarbij het recht om de merknaam ‘Hurley’ te gaan voeren. Dit zou eveneens mogelijkheden bieden om het Deense/Nederlandse product met een al wijd en zijd bekende merknaam in Engeland te introduceren. Immers, in Engeland was Hurley al een begrip. De van oorsprong in Engeland gebouwde Hurley’s staan bekend om hun zeewaardigheid en degelijkheid en zijn aan de overzijde van de Noordzee en Het Kanaal in vele Engelse havens te vinden. Niet alleen in de S-spant uitvoering maar ook uitgerust met kimkielen om mee droog te vallen in de Engelse getijdehavens en -riviermondingen.

Hurley 22 / Hurley 700 zeilplan, langsdoorsnede en bovenaanzicht.

Als illustratie van de zeewaardigheid van een Hurley mag de Hurley 700 van Laura Dekker tot de verbeelding spreken: de dertienjarige Laura zeilde met een Hurley 700 in haar eentje van Nederland naar Engeland en weer terug, waarmee ook Laura zelf haar zeewaardigheid bewees. Maar menig Hurley heeft een rondje Engeland gedaan en de oversteek naar Noorwegen gemaakt. Typen als de Hurley 18, 20, 22 (in Nederland de ‘700’ genoemd), 24 en 30 zijn dan ook talrijk in Nederland te vinden: het zijn goed ogende karakteristieke jachtjes ontworpen en gebouwd voor het ruime water met een zelflozende kuip, waterdicht af te sluiten berg- en leefruimten en een behoorlijk balastaandeel in een diepstekende kiel. ‘Hurley’ betekent overigens: ‘Getijdenbeweging’, passende bij de natuurlijke omgeving van de Hurley. In Engeland is er een actieve Hurley-eigenarenvereniging, die bij het vijftig jarig bestaan van de Hurley 22 in 2016 het evenement Bring your Hurley Home organsiseerde, waarbij tal van Hurley’s naar Plymouth zeilden, de bakermat van de Hurley. Op de website van de Hurley Owners Assosation zijn tal van mooi Hurley’s in allerlei hoedanigheden en dit evenement te bewonderen.

Technische gegevens

Ontwerper Ian L. Anderson
Bouwer Hurley Marine Ltd
Bouwperiode 1966-1975
Aantal gebouwde schepen 1200

Lengte over alles 7,10 meter
Lengte over dek 6,70 meter
Lengte waterlijn 5,90meter
breedte over alles 2,26 meter
Diepgang 1,20 meter
Hoogte boven waterlijn 10.00 meter
Mastlengte 8,70 meter
Watrverplaatsing 1825 kg
balastgewicht 1040 kg
Balastpersentage 57 %
Zeiloppervlak 22,3 m2
Zeiloppervlak grootzeil 11 meter2
Zeiloppervlag genua 17,4 meter2
Zeiloppervlak fok 11,3 meter2
Zeiloppervlak stormfok 3,6 meter2

Klik hier om terug te gaan naar Watersport

Nederlandse Hurley Club

Britse Hurley Club Hurley Owners Assosation

Facebook pagina Hurley Eigenaren

Sluit Menu