Veerdienst Enkhuizen-Urk

Motorschip Prins Claus onderhield jarenlang de veerdienst tussen Enkhuizen en Urk, waarbij op het voordek één of twee auto’s meekonden. Op deze oude aanzichtkaart de Prins Claus met het oorspronkelijke houten stuurhuis dat later vervangen werd voor een moderner, waarbij er ook een passagiersaccommodatie op het bovendek werd aangebracht. Op deze foto is een groot loosgat te zien vlak voor de opbouw.
De Prins Claus kwam oorspronkelijk in de vaart als Frisia X. Aan de hekgolf te zien bevindt de Frisia X zich in een ondiepe geul op de route naar het Duitse Waddeneiland Norderney waarvoor het schip gebouwd was. Op deze foto zijn de originele voor- en achtermast verwijderd, en zijn er kleinere masten teruggeplaatst.
De Frisia X met lading op het voordek voor het stuurhuis een forse voormast en een achtermast op het achterdek.

Topzeilschoener Willem Barentsz

Driemast topzeilschoener Willem Barentsz gemeerd in de Spoorhaven te Enkhuizen
Driemast topzeilschoener Willem Barentsz gemeerd in de Spoorhaven te Enkhuizen
Driemast topzeilschoener Willem Barentsz onder zeil.
Een blik naar boven aan boord van de Willem Barentsz.
Het stuurhuis van Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz vanaf het achterdek gezien.
Stuurwiel en stuurkompas van de Willem Barentsz.
Werfplaat Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.
Waterdichte deur aan boord van Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.
Zithoek aan boord van Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.
Overzicht over het dek van Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.
Vallen belegd aan boord van van Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz.
Reddingsboei aan boord van de driemast topzeilschoener Willem Barentsz. Dit zeilschip onderhoud in de zomermaanden een zeilende veerdienst tussen Enkhuizen en Urk, als passagier wordt men in de gelegenheid gesteld om actief mee te helpen bij het zetten en strijken van de zeilen.
Driemast Topzeilschoener Willem Barentsz op weg naar Urk.

Klik hier voor andere reiservaringen

Sluit Menu