Stukje Waddenzee

Van Franeker naar Makkum

Een gemoedelijke verenigingsjachthaven vonden wij in Franeker waar we alles vonden wat we nodig hadden aan voorzieningen zoals water, stroom en een eenvoudig toiletgebouw.

Franeker

Franeker is ons heel goed bevallen. Een bijzonder vriendelijke verenigingshaven, de almanak vertelde het al: verzorgd door de leden zelf. Vrije ligplaatsen worden aangeduid met groene bordjes, we zoeken zelf een passende ligplaats bij onze boot. In een kleine schuur staan leenfietsen die vrij zijn te gebruiken. Wanneer je de havenmeester bent misgelopen kan het havengeld in een enveloppe worden gedaan en gedoneerd worden in een brievenbus. De toilet- en doucheruimte is eenvoudig, het water wordt deels door de zon verwarmd. Regelmatig lopen de leden een rondje langs de ligplaatsen en de boothuizen of alles in orde is, het gras wordt gemaaid en de dienstdoende havenmeester verteld enthousiast over zijn eigen scheepje, zijn grootvader en zijn werkzame leven. Het is ook nog van afrekenen gekomen.

De Frisiabrêge over het Van Harinxmakanaal, met een doorzicht op het balansrekening van het beweegbare gedeelte.
Een draaibrug over het Van Harinxmakanaal, we passeren bruggen in allerlei soorten.
Stoomsleepboot Maarten. Alhoewel deze stoomsleper niet in bedrijf was snoven wij de typische geur van ‘stoom’ en ‘smeervet’ op.
De Koningsbrug over het Van Harinxmakanaal bij Harlingen, ook deze draaide vlot op afroep.

15.45 uur hoogwater Harlingen

Twee redenen om met hoogwater te vertrekken vanuit Harlingen: de ene reden is benodigde waterdiepte om over het vaarwater de Boontjes te varen. De tweede reden is om de stroom mee te hebben. De omstandigheden zijn ons goed gezind: de wind staat uit het noordwesten dus dat wil zeggen naar Kornwerderzand de stroom en de wind mee. Bovendien schijnt de zon. Om 15.45 uur hoogwater in Harlingen, ruim op tijd vertrekken we vanuit Franeker vanwege de nodige bruggen die we zullen passeren. Bruggen in allerlei soorten en maten, die vlot bediend worden na een verzoek via de marifoon.

We schutten van zoet naar zout bij Harlingen door de kleine kolk van de Tjerk Hiddessluis Harlingen.
Vanwege het tijdstip van hoog water gaan we 120 centimeter omhoog.

Tjerk Hiddessluis

In Harlingen schutten we van binnenwater naar zeewater via de kleine kolk van de Tjerk Hiddessluis, tegelijk met een motorjacht en een ander zeiljacht. We gaan 120 centimeter omhoog lezen we af op de dieptemeter, bij laag water zou het wel eens andersom kunnen zijn, maar dat is niet aan de orde. We zijn een beetje vroeg, de vaartocht verliep vlot, om drie uur, drie kwartier voor hoog water, varen we de havenmond van Harlingen binnen waar we in de beschutting van de pieren de zeilen zetten.

Harlingen gezien van tussen de pieren.
Binnen de pieren van Harlingen hebben we de zeilen gezet. We vertrekken bij hoog water, de stroom is nihil, de wind ruimschoots uit het noordwesten. Gaandeweg gaat we de stroom meer en meer mee krijgen richting Kornwerderzand.

Kenteren van het tij

Eenmaal buiten de haven van Harlingen staat er nog nauwelijks stroom. Maar met de wind schuin van achteren zeilen we vlot de Boontjes in. Beetje druk voor de havenmond, twee grote werkschepen komen juist van de Pollendam, een aantal jachten, waarschijnlijk komende van Vlieland of Terschelling lopen Harlingen aan. Na een klein half uur in de Boontjes begint de getijstroom te lopen, we worden ingelopen door een rijkelijk uitgeruste Hurley 800 onder Duitse vlag, die zeilt met de motor bij. De druk in de zeilen wordt minder vanwege de toenemende voorwaartse stroom, maar na de bocht richting Kornwerderzand wordt de koers meer halve wind en zeilt het dat het een lieve lust is. Jammer genoeg zijn we er al, de noord-kardinale boei houden we aan bakboord, waarna we de kom van de Lorentzsluizen binnenlopen waar we de zeilen strijken.

We worden ingelopen door een rijkelijk uitgeruste Hurley 800 onder Duitse vlag.
Zicht over de Waddenzee vlak bij Kornwerderzand.
Schutten in de Lorentzsluis met de Duitse Hurley 800 achter ons.

IJsselmeer

Na een vlotte schutting in de Lorentzsluizen zijn we weer op het zoete water van het IJsselmeer. Meestal lopen we Makkum aan vanuit zuidelijke richting, nu dus vanuit noordelijke, en dat voelt een beetje onwennig. Normaliter is er een ondiepte voor het strand van Makkum die de aandacht vraagt, nu lopen we in een rechte lijn Makkum aan, rode boeien aan bakboord, groene aan stuurboord houdend. Om uiteindelijk af te meren op de ligplaats waar we bijna altijd liggen, achter de scheepsbouwloods van Feadship, voorheen Amels, waar grote schepen werden en nu megajachten worden gebouwd.

Kornwerderzand aan de IJsselmeerzijde met het vertrouwde VHF 1 marifoonkanaal.
Het groenwitte baken van de Lorentzsluizen aan de rechter oever, komende van de IJsselmeerzijde.

Deze post heeft 2 reacties

  1. Toch een stukje wadden-zee gehad.
    Ma

Laat een reactie achter op Gerrie Reactie annuleren

Sluit Menu