GTL-bevindingen

Motorbrandstof GTL

Een aantal jaar varen wij al op GTL, een alternatief voor de brandstof diesel. GTL staat voor Gas To Liquide en wordt geproduceerd uit vloeibaar (Liguefied Natural Gas) aardgas, van gas naar vloeibaar. Anders dan diesel die wordt gehaald uit aardolie. GTL geurt minder en verbrand schoner dan diesel, en sinds wij ermee varen start de motor vlot en loopt stiller. Prima spul, GTL, maar wij merkten een zwakheid.

Vetus M2.05 11 Pk scheepsdiesel

Warme motor kan stilvallen

Onze dieselmotor is een ‘gewone’ dieselmotor. Geen electronica, geen common rail inspuitsysteem, gewoon een industriële gemariniseerde bootmotor. Die op GTL wat ‘als een zuinig vrouwtje’ ging reageren. Koud ging het allemaal best, flink op toeren ook, maar eenmaal goed warm begon het gedoe. Bij snel ‘toeren terugnemen’ wilde de motor wel eens afslaan om daarna direct weer te starten maar toch … Bij ‘meer toeren geven’ duurde het even voor er wat gebeurde en de boel op gang kwam. Zoals we al zeiden: ‘een zuinig vrouwtje’.

Oorzaak door GTL?

Recent hebben we (het kwam zo gelegen) sinds jaren weer ‘diesel’ getankt. De diesel bij een tankstation langs een autoweg uit de zwarte slang. Tot onze verbazing was daar na een paar minuten varen onze echte ‘scheepsdiesel’ weer terug. Die ook bij langzaam draaien het gewoon bleef doen en direct vermogen afgaf met het motorhandel ‘vooruit of achteruit’.

Oplossing zoeken

We hadden al het nodige gedaan: brandstof groffilters en het fijnfilter vervangen, de brandstofleidingen gecontroleerd op aanzuigen van lucht, het systeem ontlucht. Er is smeerolie ingegaan met een hogere viscositeit, daarna gingen we denken aan de motorkamerventilatie, luiken open gezet, we overwogen ventilatieopeningen naar de motorruimte te zagen, vroegen ons af of het het slijtage van de regulateur kan zijn?

Diesel toevoegen

Al met al, ondanks ons milieubewustzijn en het klein willen houden van onze ecologische voetafdruk heeft ons dieseltje van 11 Pk naast GTL ook een deel diesel nodig om voorbeeldig te lopen. GTL als brandstof heeft tal van voordelen: goed starten, rustig lopen, nauwelijks geur, minder rook, naar het schijnt ook geen algengroei in de brandstoftank. Genoeg redenen om op GTL te varen maar wel in een mengverhouding met gewone diesel. Vanwege het ‘zuinig vrouwtje’ onderin.

Zie ook Vetus M2.05

Geef een reactie

Sluit Menu