Zeiljachten van de oceanen

In vele jachthavens liggen zeiljachten waarmee mensen op vakantie gaan, weekeinden weg zijn of waarvan in de avonduren voor een paar uur de zeilen worden gezet. Maar de uitzonderingen daarop zijn de in de basis doorsnee zeiljachten met uitzonderlijke schippers met opmerkelijke reizen die verder gaan dan een tochtje over het meer of misschien net wat verder. Het zijn de zeiljachten die een oceaan hebben overgestoken of de wereld zijn rondgegaan. Waarmee een zeiler de publieke belangstelling heeft behaald door in zijn eentje een uitdaging aan te gaan. En het kan gebeuren dat je zo’n jacht ergens aan de steiger ziet liggen. Doorleefd en voorzien van wat wijst op het verhaal. Oceaanzeilers tussen plassenkruisers. Soms lig je er zomaar even naast.

Zeilend Zeeschip de Eendracht, officieel een TallShip, de aanduiding voor grote zeegaande zeilschepen, maar qua lengte en grootte zou de Eendracht een groot zeiljacht kunnen zijn. Op deze aanzichtkaart zeilt de Eendracht met gereefd grootzeil en midzeil in een woelige zee.
Zeiljacht Olive gefotografeerd in Stavoren. Lex en Judith Reiff maakten met de Olive en hun drie kinderen een rondje Atlantic, en schreven de paperback ’14 Maanden Zomer’.

Wereldomzeilster Laura Dekker

De wereld rond met een Hurley 800, een ontwerp van de Deen Arne Borghegn. Dat was het plan van ‘zeilmeisje’ Laura Dekker. Na eerst als elfjarige een Hurley 700 bij elkaar gespaard te hebben en als dertienjarige daarmee solo naar Engeland heen en weer te zeilen. Het is er uiteindelijk wel van gekomen, van de wereldomzeiling, maar niet met een Hurley 800. Dat kwam omdat de ambities van de veertienjarige Laura nogal wat media-aandacht en commotie hadden gebracht, tot aan de Raad voor de Kinderbescherming en de rechtbank aan toe. Niet over de geschiktheid van een Hurley 800 maar wel over de ambities van Laura: ‘Is het toelaatbaar een veertienjarige in haar (G)uppie de oceaan op te laten gaan?’ Na alle publieke belangstelling en zwemmen door de mazen van de wet heen is er een grotere ‘Guppy’ gekomen in de vorm van een ketch getuigde Jeanneau Gin Fizz waarmee Laura Dekker als jongste tot nu toe de wereld rond is gezeild. Waarmee Laura wel haar eigen oceaanwaardigheid maar niet die van een Hurley 800 heeft kunnen bewijzen. Maar dat er een ‘800’ klaargemaakt werd voor de reis is een feit. Blijft de vraag hoe het daarmee zou zijn gegaan.

De Victoria van Henk Jukkema

De Victoria, een Victoire 933 waarmee Henk Jukkema in 1980 de Solo Transatlantic Race (STAR) zeilde. Later zeilden ontwerper Dick en zijn vrouw Elly Koopmans de Victoria vanuit Newport terug naar Nederland.

Victoire 933 ‘Victoria’ in de Ostar

De Victoria werd in 1979 door de Victoriawerf (later Victoire) gebouwd om in 1980 aan de OSTAR deel te nemen met als schipper Henk Jukkema. Er werd daarbij uitgegaan van een standaard Victoire 933 die slechts op een paar essentiele onderdelen werd aangepast voor extra zekerheid en veiligheid. Maar in grote lijnen was Victoria een standaard schip. Victoria derde in haar klasse en Henk Jukkema werd de eerste Nederlander in deze OSTAR.

‘Victoria’ in ‘Tussen Azoren en Spitsbergen’

Na de Solo Transatlantic Race is de Victoria door haar ontwerper Dick en en zijn vrouw Elly Koopmans vanuit het Amerikaanse Newport terug naar Nederland gezeild. Het verslag van deze zeilreis heeft in de Waterkampioen gestaan en maakt deel uit van hun vele lezenswaardige verhalen over hun reizen. Ook in het boek Tussen Azoren en Spitsbergen zijn twee hoofdstukken aan de terugreis uit Newport naar Lelystad met de Victoria gewijd. Hierna is Victoria nog een aantal jaren in eigendom van de werf gebleven ondermeer om als demonstratieboot te worden ingezet.

In onze boekenkast zijn te vinden ‘Van Azoren tot Spitsbergen’, ‘Van Zuidpolijs tot Noorderlicht’, ‘Zeilend Zuidwaarts’ en ‘Zeilend naar de Wildernis’ van Dick en Elly Kooopmans.

BRON: www.botentekoop.nl

De Avalon van Henk Bezemer

De Avalon waarmee Henk Bezemer de Single Handed Transatlantic Race zeilde.

‘De zee ruist, een breker gromt, de boot schudt de waterdruppels van haar rug onder een stralende zon. Ik sta op het punt een nieuwe era binnen te gaan.’

Uit het voorwoord uit ‘Avalon’ van Henk Bezemer. (1946 – 2016).

Henk Bezemer, redacteur van het maandblad Zeilen en watersportjournalist, is op 6 oktober 2016 op zeventigjarige leeftijd overleden. Hij stond bekend als avontuurlijk zeiler en schrijver. Het boek ‘Vier Zomers Zeilen’ mag wel een inspirerende klassieker genoemd worden, in het bijzonder om de zeilreis met een Waarschip 570 waarin Bezemer zonder kompas, sextant of moderne navigatiemiddelen en electronica naar de Azoren zeilt. Een ander boek van zijn hand is ‘Avalon’ waarin de voorbereiding en de deelname aan de Single Handed Transatlantic Race (STAR), de latere OSTAR wordt beschreven. Beide boeken, zowel ‘Vier Zomers Zeilen’ als ‘Avalon’ maken deel uit van mijn persoonlijke bibliotheek.

Noorderkroon, zusterschip van de Taeke Hadewych van Eerde Beulakker

Noorderkroon, zusterschip van de Taeke Hadewych van schrijver en zeezeiler Eerde Beulakker, die met zijn schip arctische wateren bezeilde. Evenals deze Noorderkroon.

Flyer van Conny van Rietschoten

De Flyer van Conny van Rietschoten. Het eerste Nederlandse schip dat erin slaagde  Round the World Race te winnen met als start en finisch Portsmouth. Later won het jacht onder de sponsornaam Flying Wilma de Nedlloyd Specerijenrace van Jakarta naar Rotterdam.
De Flyer afgemeerd in Stellendam.

Lang houdbaar polyester

Kajuitzeiljacht in de haven van Horta, op het Azoreneiland Faial.

Van welk bouwjaar zal dit klassiek ogende polyester zeiljacht zijn? Aan de kleurstelling te zien, het bleke blauw van het dek en de kajuitopbouw, zullen romp en dek en binnenwerk van dit scheepje ergens in de jaren zestig uit de mal gekomen zijn. In een periode dat ‘kunststof’ als een revolutionair product werd gezien. Dat boten van polyester als uiterst modern werden beschouwd. De mogelijkheden van polyesterbouw werden als onbeperkt gezien. Maar niemand wist nog hoe sterk dat glasvezel versterkte materiaal in combinatie met polyesterhars zou zijn en blijven. En hoe het zich zou gaan houden wanneer het zou worden blootgesteld aan weer en wind. En hoe lang het mee zou kunnen gaan. Vandaar ook dat de eerste polyester schepen gebouwd werden met een dikkere huid en zwaardere constructies dan tegenwoordig. Maar inmiddels zal dit scheepje gezien en liggende in de haven van Horta op de Azoren gelegen in de Atlantische Oceaan zomaar rond de vijftig jaar oud kunnen zijn. En zo te zien heeft de eigenaar er nog altijd plezier van: het scheepje oogt netjes schoon, het grootzeil onder de huik, overige zeilen opgeborgen. Een relingnet zorgt voor net wat meer veiligheid, een ronde reddingboei ligt gereed voor je weet maar nooit. Naar Nederlandse begrippen is dit scheepje gedateerd met nog een bescheiden marktwaarde. De gemiddelde zeiler wil ruimte, gemak en comfort en een knap uiterlijk, compleet gemaakt met electronica en een knappe set zeilen. En je zult maar wonen en werken op Faial en daar zo een scheepje hebben liggen. Om vandaar het wijde water op te kunnen gaan, de Atlantische Oceaan. ’s Morgens de haven uit en later op de dag uitgewaaid weer terug. Of als je een paar vrije dagen of weken hebt overzeilen naar een ander eiland van de Azoren. Of een rondje Faial.

Ver gaande en vergane glorie

Een ‘Colin Archer-achtig’ zeiljacht, in ieder geval een ‘dubbelender’ ofwel een ‘spitsgat’ S-spant met lange doorlopende kiel en een aangehangen roer.

Zeiljachten gefotografeerd op de eilandengroep Azoren in de Atlantische Oceaan: boven een stalen S-spant welke zo te zien zorgvuldig wordt onderhouden om met vertrouwen de wereldzeeëen te bezeilen. Heel anders gesteld is het met de houten S-spant hieronder, alles duidt erop dat deze klassieker in een hoek van de haven tegen een muur is gezet, wachtende op wat er komen gaat. Denkbaar is dat het jachtje jarenlang onbeheerd in de haven van Horta zal hebben gelegen, en dat, toen het langzaam aan begon vol te lopen vanwege lekkage boven en onder de waterlijn, de havenautoriteiten het geborgen hebben om het ‘tot nader order te stallen’ op het haventerrein. Hoogstwaarschijnlijk zal het jachtje vroeg of laat tot kachelhout worden gemaakt. Voorlopig wachtend op de rechtmatige eigenaar. Al zal het in haar glorietijden een pracht zal geweest, deze mooigelijnde klassieker.

Laten we het noemen een achtergelaten houten kajuitzeiljacht met een S-spant met doorgestoken roer. Daarnaast een kimkieler geschikt om droog te vallen op getijdewater of zoals hier neergezet te worden zonder verdere ondersteuning.

Terug naar Watersport

Sluit Menu