Urk

Urk

Vuurtoren van Urk

Vandaag van Lemmer naar Urk gezeild bij een noordwesten wind kracht 3 Beaufort. Het eerste rak Lemmer uit stond het grootzeil wel maar ook de motor bij, zoals zo vaak waaide de wind regelrecht richting Lemmer. Opmerkelijk, dit fenomeen troffen we vaker, zowel bij zuidwesten, westen als noordwestenwind, Lemmer verlaten is altijd ‘tegenwind’. Maar eenmaal het Ir. Wouda stoomgemaal en de Prinses Margrietsluis voorbij kan het van zeilen komen, eerst aan de wind, tot aan de Rotterdamse Hoek halve wind en daarna ruimschoots richting het zuiden met soms ruim 4 knopen op het log. Een Bavaria 36 weten we met goed trimmen van de zeilen voorbij te lopen, best knap voor een 26 voet S-spant. Wat we geleerd hebben is dat de wind dicht bij de vijftig windmolens in het IJsselmeer langs de Noordoostpolder drastisch wegvalt. Hoe hoog de rotorbladen zich ook boven ons bevinden, het is eronder geen zeilen. Ook het water is er onrustig, wegwezen daar. Ter hoogte van het Urker Bos valt de wind in tot een 1 Beaufort. Eigenlijk wilden we naar Ketelhaven, maar dat wordt laat, erg laat. Urk lonkt, geeft niets, altijd een beetje thuiskomen. Mijn vrouw besluit haar ronde te lopen, stevig doorstappen langs de haven en de vuurtoren, door het Urker Bos langs de vijver en dan door een woonwijk weer terug het centrum in. Zelf doe ik het rustiger aan, een wandeling langs de Ommelebommele, het Kerkje aan de Zee en de haven. Waar altijd wel wat is te beleven.

Windmolens langs de oever van de Noordoostpolder gezien vanaf Urk.
Scheepswerven van Urk
Keer- en schutsluis bij Urk, vergelijkbaar met de sluizen bij Lemmer en Kraggenburg.

 

Deze post heeft een reactie

  1. Urk blijft altijd trekken.
    Ma

Geef een reactie

Sluit Menu