Langs balgstuwen en keersluizen

Langs balgstuwen en keersluizen

De Noordoostpolder gezien vanaf de dijk bij de Ramsgeul. ‘De voerman laat er de paarden draven’ klinkt in de ‘Zuiderzeeballade’. Er worden bieten, aardappelen, peen en uien verbouwd op de harde kleigrond van de zeebodem.

Balgstuw bij Ramspol

Een apart ding, deze Balgstuw. Als het ware een dikke ingezakte slang van de ene zijde naar de andere zijde van de oever. Aan de onderzijde is deze gigantische balg verzwaard en ligt deze over bodem van van vaarwater, en varen schepen er overheen. Maar bij dreigend hoog water wordt de balg volgepompt met lucht en wordt het een opgepompte dam die het hoge water tegenhoudt. Dat dan het scheepvaartverkeer is gestremd is een bijkomstigheid van tijdelijke aard, het achterland met plaatsen als Kampen, Zwartsluis en Genemuiden zijn beschermd tegen wateroverlast. Vindingrijkheid waar Nederland naam mee maakt.

De Balgstuw bij Ramspol waarmee het Reitdiep bij hoge waterstand kan worden afgeslotener het achterland te beschermen tegen overstroming.
Onder de Ramspolbrug door

Keersluis bij Kraggenburg

Keersluis en schutsluis bij Kraggenburg, de toegang tot de Zwolsche Vaart.

We waren niet in de gelegenheid om een foto te maken van de Kadoeler Keersluis, maar wel van deze Keersluis bij Kraggenburg en Marknesse.  Lijkt op het concept dat ook is toegepast bij de waterkeringen bij Urk en Lemmer. Hoort allemaal bij de Noordoostpolder en de bijbehorende waterhuishouding. Even later varen we langs Jachtwerf De Voorst waar dertig, veertig jaar geleden de plezierboten Buckler Islander 17 en de Buckler Paviljoen werden geleverd. Af en toe zie je er nog wel eens. De laatste van had twee masten en zag eruit als een mini piratenschip enwas volgens pa ‘voor ons soort mensen niet te betalen’. Ergens hadden pa en ma een Islander op het oog, een overnaads polyester langkielertje met een boegspriet van net vijf meter, maar zover is het niet gekomen. Het zou wel leuk zijn geweest, maar toch te krap. Het andere uiterste is de Jachtwerf Royal Huisman in Vollenhove waar we ook langs komen. Waar jachten worden gebouwd voor koninklijke families, zakenlieden en andere vermogenden. Waarmee Nederland wereldwijd een klasse visitekaartje afgeeft. Desalnietemin, wij zijn ook dik tevreden met ons bootje. Het brengt ons waar we willen zijn en we hebben alles bij ons, meer dan genoeg en nodig.

Vollenhover Kanaal, aan bakboord de Nooroostpolder, aan stuurboord het oorspronkelijke land van voor de inpoldering.

Vollenhove en Blokzijl

Twee voormalige Zuiderzee vissersplaatsen langsgevaren, Vollenhove waar de platbodem ‘Vollenhovens Bol’ haar naam aan heeft te danken en Blokzijl waar we zullen overnachten. Beide havens hebben een oorspronkelijke havenkom in of bij het centrum van de woonplaats. Morgen gaan we door de schutsluis van Blokzijl, ook gelegen aan de havenkom.

Uitzicht vanaf de aanlegplaats in Blokzijl.

 

Deze post heeft 2 reacties

  1. Ja dat weet ik nog goed van scheepsbouw in Kraggenburg.
    Ging net boven de begroting.
    Ma

  2. Denk wel dat we aan een Islander 17 een leuk bootje hadden gehad.

Laat een reactie achter op admin Reactie annuleren

Sluit Menu