Stervend Schip

Holland Amerika Lijn

1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)

ss Nieuw Amsterdam

Op het internet vond ik een serie indrukwekkende foto’s van ss Nieuw Amsterdam van de Holland Amerika Lijn. Geen foto’s van volgens velen de lieveling onder de passagiersschepen onder Nederlandse vlag in volle zee of in een machtige haven, maar de Oude Dame in haar laatste dagen, terwijl de slopershamers onverbiddelijk haar te lijf gaan. Zo indrukwekkend vond ik de foto’s dat ik contact heb gelegd met Karsten Petersen, de maker van de fotoserie in 1974, een Deense ‘zeeman, fotograaf, reiziger en avonturier’ zoals hij zichzelf noemt, die de sloop van ss Nieuw Amsterdam heeft vastgelegd in de haven van Kaohslung, Taiwan. De foto’s zijn ook te vinden op zijn website, en met zijn toestemming laat ik dan ook deze foto’s zien van de aftakeling van deze eens zo Grand Lady met haar roemrijke verleden, aanvankelijk op de lijndienst Rotterdam-New York, gedurende de Tweede Wereldoorlog als troepentransportschip en uiteindelijk als luxe cruisschip. Met dank aan Karsten Petersen deze bijzondere foto’s. De foto’s zijn ook te vinden op www.global-mariner.com . Raak met mij onder de indruk van de foto’s uit de serie ‘Als schepen Sterven’. En vraag je af wat de blijvende waarden van het leven zijn.

BRON: klik hier

ss Nieuw Amsterdam, hoe schepen sterven

1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)
1974 Holland – America Line’s “Nieuw Amsterdam”.
Photographed in Kaohsiung, Taiwan in 1974.
(Photography by Karsten Petersen ©)

Technische gegevens ss Nieuw Amsterdam

Scheepswerf: Rotterdamse Droogdok Maatschappij RDM Rotterdam
Machinebouwer: N.V. Koninklijke Maatschappij “de Schelde”, Vlissingen.
Opdrachtgever: Holland Amerika Lijn
Lengte Over Alles: 231,20 meter
Breedte Over Alles: 26,82 meter
Holte: 15,27 meter
Diepgang: 9,62 meter
Tonnage: 36287 brt, 21496 nrt, 10429 dwt, 36235 twvp.
Voortstuwing: 2x 4 Parsons stoomturbines op 2 schroefassen, Vermogen: 19500 apk
Snelheid 19 knopen

Roepletters PGGF, na 1972 PJRS.
IMO nummer 5251719.
694 bemanningleden.

1947 accomodatie voor:
540 eerste klasse passagiers,
344 tweede klasse passagiers,
426 derde klasse passagiers,
374 toeristenklasse passagiers.

1961 accomodatie voor:
552 eerste klasse passagiers
426 kajuitklasse passagiers
209 derde klasse passagiers
of
574 eerste klasse passagiers
en 583 toeristenklasse passagiers.

Deze post heeft 4 reacties

  1. lengte over all SS Nieuw Amsterdam 231,20.

    1. Dank je wel Henk, voor de correctie, we hebben de technische gegevens aangepast. Vriendelijke groet, Johan

  2. Ik krijg toch nog in brok in mijn keel als ik deze laatste foto’s zie. Ik ben in 1932 geboren en kan nog iets herinneren van de terugkomst van haar eerste reis naar New York v.v.. Ik heb een aantal jaren als marconist dienst gedaan met nog zes collega’s. Wij “liepen” twee aan twee volgens de zeewachturen, namelijk als “jongste” met een aantal dienstjaren de hondewacht. Altijd druk met telegram- en telefoonverkeer.

  3. Dag Sjaak, uit je bericht spreekt een warm hart voor een prachtig verloren gegaan schip, dank u wel daarvoor. Een vriendelijke groet, Johan

Laat een reactie achter op Henk van der Leer Reactie annuleren

Sluit Menu