Het IJsselmeer vanaf de walkant

Langs de IJsselmeerdijk

Terwijl mijn vrouw wandelt van Hindeloopen naar Stavoren zeil ik de boot daar naar toe. Deze foto’s vertellen het verhaal van de wandeltocht van 10 kilometer langs de IJsselmeerdijk. Waar je langs mooie plekken komt.

Op de dijk langs de haven van Hindeloopen.
De groene IJsselmeerdijk bij Hindeloopen.
IJsselmeer met aan de horizon Hindeloopen.
Achter de IJsselmeerdijk liggen sloten en vaarten zoals hier de Westerfaart bij Molkwerum.
IJsselmeer bij Molkwerum

Spoorpont

Een halve eeuw lang heeft er van 1886 tot 1936 stoomspoorponten gevaren tussen Enkhuizen en Stavoren, bestemd voor het vervoer goederenwagons. Op het dek van de spoorpont lagen rails welke aansloten met de rails in Enkhuizen en Stavoren. Er konden tien wagons op een pont worden gerangeerd in twee rijen van vijf wagons met een totaal gewicht van 150 ton: rond 1910 zouden er dagelijks vijf afvaarten zijn geweest van de spoorpont waarmee er een intensief verkeer was: een overtocht van een spoorpont duurde een uur en drie kwartier, afhankelijk van wind en stroming op de Zuiderzee, later het IJsselmeer. Na de aanleg van de Afsluitdijk en de aanleg van een weg daarover nam het vrachtvervoer over het spoor af en werden de spoorponten uit de vaart genomen.

De volgende stoomspoorpunten zijn bekend:

Spoorpont ‘Enkhuizen I’ 1885
Spoorpont ‘Stavoren’ 1899
Spoorpont ‘Enkhuizen II’ 1902
Spoorpont ‘Leeuwarden’ 1909

Vanaf de opening van deze bootdienst op 15 juli 1886 tot 1 april 1936 heeft op deze verbinding een spoorpont gevaren, die goederenwagons kon meenemen. Door de opening van de Afsluitdijk en toenemende concurrentie van het wegverkeer nam het vervoer op deze veerdienst af.

Ooit was er een spoorwegverbinding tussen Enkhuizen en Stavoren. Daartoe voer er meerdere malen per dag stoomspoorponten waar wagons aan dek werden gerangeerd. Hier bij dit monument achterin de Spoorhaven meerde het treinveer af, de rails aan dek van de spoorpont aansluitende op het spoorwegnetwerk van Friesland.
ms Bep Glasius, het schip dat nu de veerdienst onderhoud tussen Enkhuizen en Stavoren voor voetgangers en fietsers.
Het groene en rode lichtopstand van de Buitenhaven van Stavoren, waar in vroeger tijd ook het spoorveer binnenliep om af te meren achterin de Spoorhaven.

Deze post heeft een reactie

  1. Mooi stukje Nederland.
    Ma.

Geef een reactie

Sluit Menu