Staand- en lopend want

Onder het staand – en lopend want worden verstaan het lijnwerk in en aan de mast. Het staand want omvat de verstaging die de mast overeind houdt, bestaande uit de voor- en achterstag en de wanten, bij onze Hurley gemaakt van RVS staaldraad. Met het lopend want worden de vallen en schoten bedoeld waarmee zeilen, bomen en vlaggen worden gehesen en gestreken en bediend. In het verlengde horen daarbij ook reef- en trimlijnen. Vlak voordat de mast gezet wordt aan het begin van het seizoen is het een goede gewoonte om alles op en aan de mast en de tuigage te controleren. Want staat de mast dan kun je er alleen met klim en klauterwerk en hulpmiddelen bij. Wel zo comfortabel om ‘top en takel’ met beide benen op de grond na te lopen.

Het staande want

Het staande want op ons scheepje bestaat uit: (vervangen april 2017)

A) De voorstag
B) De achterstag (verstelbaar)
C) Stuurboord – en bakboord hoofdwant (7/8 tuigage)
D) Stuurboord – en bakboord onderwant achterwaarts (tot de zaling)
E) Stuurboord – en bakboord onderwant voorwaarts (tot de zaling)

Ga naar Seldén Handleiding

Zie hier de Seldén Blocks brochure

Of hier Seldén Kielboot beslag brochure

RVS dubbeldraads zeereling, Dyneema rijglijn (april vervangen 2018)

Het lopende want

Het lopende want op ons scheepje bestaat uit: (vervangen april 2017)

A) De grootzeilval
B) De genua-/fokkeval
C) De spinnaker-/rolfokhoesval
D) De kraanlijn/de dirk
E) De spinnakerboom ophouder
F) De giekneerhouder
G) De grootschoot (vervangen juli 2018)
F) De onderlijkstrekker
G) Het eerste rif
H) Het tweede rif
I) De fokkeschoten
J) De fokroller bedieningslijn

Zie ook Splitsen en knopen

Neutmast

Masttop met driekleur navigatieverlichting, windvaan en marifoonantenne.

Bovenop de 7/8 verstaagde mast van het merk Neutmast staat de driekleuren navigatieverlichting. Daarvan is het glas aan de binnen- en buitenzijde schoongespoeld en is er een nieuwe lamp van 25 Watt geplaatst, ook aansluitingen van de fitting zijn gecontroleerd. Daarnaast de Windex windvaan, welke met de vleugels in de lengterichting van de boot zijn gesteld. Maar het allerbelangrijkste zijn eigenlijk de pennen en borgingen van de achterstagbevestiging.

Voet van de marifoon (VHF) antenne

De VHF antenne vraagt ook aandacht, dat deze stevig bevestigd is om het zwiepen en zwaaien van de antenne en de mast aankunnen. Ook de aansluiting van de antennekabel is een ding, dat deze in weer en wind droog blijft. Ti-rips geleiden de antennekabel vanuit de mast naar de antennevoet. Na het zetten van de mast en het aansluiten van de antennekabel worden de marifoon (VHF) op zenden en ontvangen gocontroleerd.

Een meter lager dan de Masttop vinden we de bevestiging van de voorstag en het topwant met haakterminals met hun borgingen. Essentiële onderdelen die de mast overeind houden, nauwkeurige inspectie waard. Zoals ook de top van het genuaprofiel en de genua- en spinakerval.
Wat geldt voor de driekleuren navigatielantaarn geldt ook voor het stoomlicht. Het glas binnen en buiten schoon, de lamp gecontroleerd.
De bevestiging van de zalingen en de haakterminals van de onderwanten.

Vlak onder de zalingen aan beide zijden van de mast twee haakterminals voor het hoofdwant/het onderwant, evenals de bevestiging van het topwant. Alles ziet er goed uit, alle borgingen op de plaats, geen knieken in het RVS staaldraad, alle borgingen aangebracht, de mast kan overeind.

Profurl C32 genuaroller bedieningslijn

Profurl C32 genuaroller, deze is voorzien van oliebad lagers.
Profurl C32 genuaroller, ook het bovenlagen is oliegesmeerd. Om te voorkomen dat de genuaval bij het in- of uitrollen van het voorzeil om het profiel of de voorstag slaat is er tegen de mast een Seldén geleideoog gemonteerd.
Geleiding van de bedieningslijn van de fok- en genuaroller.
Sluit Menu