Splitsen & Knopen

Oogsplits in gevlochten polyester lijn met kern

Een oogsplits gelegd in een polyester gevlochten lijn bestaande uit een kern en een mantel. De maximale sterkte wordt bereikt door de buitenmantel de binnenkern in te leiden en de binnenkern tegen de richting van de buitenmantel in te voeren, en beiden de mantel in te voeren. Hulpmiddelen om dit te bereiken zijn holpijpen van verschillende dikten. Hoe meer trekkracht op de lijn des te sterker de oogsplits wordt aangetrokken. Enkele steken met een borglijn dwars door de splits zijn overbodig maar zekeren de splits.

Oogsplits in een polyester lijn met binnenkern. Inwendig zijn mantel en kern tegenovergesteld in elkaar gestoken waardoor er een bijzonder sterke oogsplits is gemaakt, die zich vaster trekt naar mate er meer spanning op staat. Voor extra zekerheid is de splits met takelgaren doorgestoken.

Oogsplits in Dyneema

Oogsplits in Dyneema, bestemd voor de giekneerhouder. In beginsel overbodig, maar voor de zekerheid is de splits nog geborgd met doorgenaaid takelgaren.

Soft Shackle

In goed Nederlands: een zachte sluiting, bruikbaar om lijnen en blokken aan boord van met name zeiljachten met elkaar te verbinden. Jarenlang was het gewoonlijk om dat te doen met gegalvaniseerde, messing en RVS sluitingen, maar momenteel is de Soft Shackle in opkomst. Kant en klaar gekocht of zelfgemaakt, afhankelijk van de vaardigheid of het gemak van de zeiler. Tegenover de metalen sluitingen hebben Soft Shackles meerdere voordelen. Ze zijn lichter van gewicht, wat wedstrijdzeilers weten te waarderen. Ze rammelen niet waarmee het stiller wordt aan boord. De kans op lichamelijk letsel is geringer, Soft Shackles komen minder hard aan. Ze zijn met vaardigheid en handigheid zelf te maken uit geschikt lijnwerk, wat leuk is om te doen. Ten opzichte van brons en RVS komen de sluitingen ook economisch een stuk voordeliger uit. En wat de sterkte betreft doen ze niet voor hun metalen equivalenten onder. Modern lijnwerk als Dyneema is vergelijkbaar zo sterk. Sommige zeilers rusten hun zeiljacht uit met Dyneema verstaging en doen niet anders dan gebruik maken van Soft Shackles. Zo ver willen wij niet gaan, maar we hebben ze wel aan boord. Soft Shackles. Zelfgemaakt.

Links een Dyneema ‘Softshackle‘, rechts een ‘Snippet’ sluiting fabrikaat ‘Gibb’. In sterkte en houdkracht doen zij niet voor elkaar onder bij een veel lager gewicht. Daarbij vele malen voordeliger qua kostprijs en minder rammelende sluitingen in een tuigage.
Soft Shackle. Het rode lijntje is een stukje takelgaren dat helpt de sluiting gemakkelijker te openen.
Soft Shackles
Soft Shackles gemaakt uit polyester kernen van een dito lijn.

Soft Shackles van Dyneema met ‘kern en mantel’

Een ‘On Board Made’ Dyneema Soft Shackle waarbij de lijn in het hart is teruggestoken als een kern met mantel. Op deze wijze ontstaat er een sterke maar stugge Soft Shackle wanneer deze van Dyneema wordt gemaakt.

Soft Shackles van Dyneema met ‘parallelle parten’

‘On Board Made’ Dyneema Soft Shackle geopend
‘On Board Made’ Dyneema Soft Shackle gesloten
‘On Board Made’ Dyneema Soft Shackle aan Seldén PBB60 grootschootblok

‘On Board Made’ Dyneema Soft Shackle in 10 stappen

Stap 1, neem een Dyneema lijn dubbel.
Stap 2, voer de Dyneema lijn met een splitsen door zichzelf.
Stap 3, vorm een klein oog.
Stap 4, Steek met een splitsen opnieuw de lijn door zichzelf, maar nu het andere part.
Stap 5, strek de beide parten naast elkaar uit.
Stap 6, leg een hielingsteek.
Stap 7, vorm de gelegde hielingsteek rond de twee parten.
Stap 8, bouw de knoop verder op tot een diamantknoop.
Stap 9, snij of smelt de twee losse parten af tot op de diamantknoop.
Stap 10, de Dyneema Soft Shackle is klaar voor gebruik.

Hielingsteek

Hielingsteek

Wordt gebruikt om twee lijnen van gelijke dikte met elkaar te verbinden.

Diamantknoop

Diamantknoop
Sluit Menu