Zeilkunde

Over de kunst van het zeilen kan veel worden verteld en is veel over geschreven. Op deze pagina dan ook geen uitleg van de grondbeginselen van het zeilen, maar wel over de creatieve en doelmatige vondsten de kunst van het zeilen op het niveau te brengen van ‘Less is More’. Zoals het volgende gedicht leert:

If I was the richest man in the world,
I’d have a bigger boat and newer sails.
But on a Saturday afternoon with only
God and the wind, I wouldn’t be any
happier than I am right now.

Andrew Evans

Zeilend in de Texelstroom.

‘Sheet to Tiller’ principe

‘Sheet to Tiller’ of in gewoon Nederlands ‘van schoot naar helmstok’. Het concept om een zeilboot zelfsturend te maken, zonder iemand aan het roer, de zeilboot laten corrigeren op basis van toegenomen of afgenomen trekkracht aan de schoten, overgebracht door een hefboom aan de schootslijn verbonden aan de helmstok. Op ruime koersen (wind schuin van achteren) zou het principe moeten werken met de hefboom op de genuaschoot, loeft de boot op, dan komt er meer druk in het voorzeil en neemt de schootspanning toe. Bij aan de windse en halfwindse koersen (wind schuin van voren of opzij) zou het systeem werken op de grootschoot, valt de boot af, neemt de winddruk in het grootzeil toe en daarmee de spanning op de grootschoot.

Zeilen volgens het Sheet to Tiller principe

Montage zonder boren, lijmen en schroeven

Teakhouten kikkers als haakjes voor theedoeken en ovenhandschoenen. Scheeps en creatief.

We lazen eens een blog van een Amerikaanse zeiler die een nieuw polyester zeiljacht had gekocht. Zeilklaar maar verder basic, het hout en het polyester binnen en buiten maagdelijk ongeschonden. Nog geen gaatje geboord, geen gat gezaagd, geen inkeping geveild. In hetzelfde blog beschreef onze zeilvriend hoe hij dat zo graag wilde houden, maar wel zijn scheepje wilde voorzien van benodigdheden zonder zijn scheepje te kwetsen. En daarvoor had hij allerlei vondsten en snufjes. Het kompas in een daarvoor gemaakt zetbord, het originele zetbord bleef bewaard. Klemmende keggen op maat gemaakt voor het interieur waarop de barometer en de telefoonhouder waren gemonteerd. Tassen met lijntjes om deze op te hangen enzovoort. Nu zeilen wij een scheepje waar we niet de eerste eigenaars van zijn. Ons scheepje is ook verrijkt met de nodige uitrustingstukken. Inclusief schroef- en boor- en zaaggaten. Toch willen wij ons laten inspireren. Want neem nu electronica, de ontwikkelingen staan niet stil en steeds weer komt er iets nieuws. Met nieuwe gaten tot gevolg. Daarom kiezen wij waar het kan voor alternatieven. Een touwtje, een elastiek, een plank. Want een gat is eerder gemaakt dan hersteld.

Het elastiek gehaakt achter de houten handgreep houdt de GPS en de bedieningsconsole van de stuurautomaat prima op zijn plaats zonder het boren van gaten en schroeven van haken. Zo blijven polyester en houtwerk gaaf.

Deursluiting

Voor de deur naar de voorpiek is een eenvoudige maar effectieve sluiting bedacht. De goedkoope en kwetsbare plastic grendel is vervangen voor een stevig elastiek en een teakhouten klamp.

Naslagwerk Andrew Evans Solozeilen Gedachten, Tips, Techniek en Tactiek

Reven met één lijn volgens het Pfeiffer reefsysteem

Meer over Zelfsturend zeilen

Zie ook Navik windvaan

Sluit Menu