Zeeslepers van Smit&Co

De Buitenhaven van Maassluis. Links de zeeslepers van Smit&Co, rechts een kunstvaardig van rederij Van der Geest.
Zeesleper Mississippi in de Buitenhaven van Maassluis.
Langsdoorsnede van een Smit International Zeesleper.
Zeeslepers van Smit&Co in de buitenhaven van Maassluis.
De zeeslepers Elbe en Clyde bij elkaar langszij in de haven van Maassluis. De Elbe is inmiddels in haar oorspronkelijke staat hersteld na gevaren te hebben als Amerikaanse loodsboot en actieschip van Greenpeace, de Clyde is omgebouwd tot luxe jacht en vaart nu onder de naam Seawolf.
Zeeslepers Clyde en Elbe
Zeesleper Elbe in de kleuren van Smit Internationale.
De beroemd geworden zeesleper Zwarte Zee, de vooroorlogse derde zeesleper met die naam. Ook de vierde Zwarte Zee tewaterlating gelaten in 1963 heeft naam gemaakt.
Langsdoorsnede en bovenaanzicht van zeesleper Zwarte Zee (III)

Technische gegevens ms Zwarte Zee (III)/Ierse Zee

Ontwerp: L. Smit & Zoon Scheeps- & Werktuigbouw Kinderdijk
Scheepswerf: L. Smit & Zoon Scheeps- & Werktuigbouw Kinderdijk
Bouwnummer: 872
Kiellegging: december 1932
Stapelloop: 2 juni 1933
Proefvaarten 26 en 27 september 1933

Lengte Over Alles: 63,35 meter
Lengte Tussen Loodlijnen 59,70 meter
Breedte Op Spanten: 9,76 meter
Holte: 5,90 meter
Diepgang: 6.00 meter

Voortstuwingsinstalatie:
2 maal 6 cilinder 4-takt met oplading Werkspoor
(verlaagd type) 275 omwentelingen/minuut op één schroefas
gekoppeld door middel van Vulcan koppelingen
Zuigerdiameter D=50 cm, Zuigerslag s=65 cm
Geïndiceerd Machinevermogen: 4000 Pk
Effectief Machinevermogen: 3300 Pk
Maximum snelheid 17,5 Knopen

BRON: De Vier Zwarte Zeeën C. de Haas en D. Pilkes

Zeeslepers in de Buitenhaven van Maassluis, rechts op de achtergrond bij de Spoorbrug een loodsboot, daarvoor een Geest kustvaarder. De stoomscheper Ebro rechtsvoor is vergaan op de Westerschelde, in de jaren negentig is het wrak geborgen, met de intentie het te restaureren tot museumschip. Dat is niet gelukt, het restant van de Ebro bleek te ver heen. Links op de voorgrond de Hudson, na jaren gefungeerd te hebben als drijvende ijsfabriek in Stellendam is dit schip hersteld tot museumschip liggende in Maassluis.
Zeeslepers in de Buitenhaven van Maassluis waarbij ook de Hudson wordt gezien. De Hudson is nu een museumschip met als thuishaven Maassluis.
Motorsleepboot Ebro, voorheen de Hudson, in de haven van Maassluis. In 1962 is de Hudson omgedoopt tot Ebro, na het vergaan van stoomsleepboot Ebro in 1958.
Voormalige zeesleper Hudson met de naam Johan-Dirk ingericht als drijvende ijsfabriek ten dienste aan de visserij. Later zal het schip als de Elisabeth diezelfde taak vervullen, gemeerd liggende in Stellendam.
Stoomsleper Ebro in de haven van Maassluis. Deze is in het jaar 1958 vergaan.
Sluit Menu