LM 81 / Mermaid 270

De LM 81 ook wel aangeduidt als Mermaid 270 is een Deens ontwerp van Bent Juul Andersen. Karakteristiek voor de LM-lijn is de ronde achtersteven die doet denken aan de Scandinavische visserij. De romp heeft nauwelijks rechte vlakken, ook de overgang van de romp naar de ogenschijnlijk aangezette kiel en de scheg voor het roer vertonen rondingingen. De forse en lange kiel maakt onderdeel uit van het polyester casco, de ballast is in de kiel ingelaten en aan de binnen- en bovenzijde vlak afgewerkt. Dat geldt overigens voor het gehele schip: strak afgewerkt polyester en een op vlam gebouwde betimmering.

LM 81, ook bekend onder de naam Mermaid 270.

Verbetering van zeileigenschappen

De eerdere ontwerpen uit de LM-lijn waren langkielers en in feite motorsailers met een halfgesloten stuurhuis en een vrije doorloop van de kuip tot aan de voorpiek. Bij de LM 81 / Mermaid 270 zijn de zeileigenschappen verbeterd door het toepassen van een vinkiel en een balansroer aan een scheg. De kuip is voorzien van een brugdek waarmee meer dan de zetborden bij de LM 27 de kajuit wordt beschermd tegen binnenkomend buitenwater. Opmerkelijk is de vaste ruit met de aansluitende sprayhood over de kajuitingang, een lichte verwijzing naar de LM motorsailers.

Karakteristiek voorde LM 81 is het ronde achterschip, de forse aangezette kiel en het balansroer achter een welgevormde stevige scheg, bijdragend aan rustige zeileigenschappen.

Meubelmaker wordt jachtbouwer

De Deense LM-werf was van oorsprong een meubelmaker, en dat is te zien aan het interieur. Opmerkelijk veel laden zijn er in het jacht aangebracht, zowel in de kombuis als onder de voorpiek. Waarbij de kopse kanten van het houtwerk zorgvuldig zijn afgewerkt met ronde deklatten.

Kajuitinrichting van een LM 81 voorzien van veel bergruimte en handgrepen om ook op zee en golvend water goede houvast te vinden.
Aan stuurboord bij de kajuitingang bevindt zich de kombuis welke toegedekt kan worden met klapluiken waarmee het werkblad wordt vergroot.
Ook achter het gascomfort en de spoelbak bergruimte voor kommaliewant.

Ruime indeling

LM 81 / Mermaid 270 heeft een ruime accomodatie met een dubbel bed in de voorpiek, een hondenkooi aan bakboord onder de kaartentafel en zit en slaapbanken in de kajuit. Aan stuurboord kan de zitbank omgevormd worden tot een dubbel bed dat ruimer is dan de de dubbele kooi in de voorpiek. De kombuis bevindt zich aan stuurboord onder het schuifluik van de kajuit. Een toilet en een hangkast is er te vinden tussen de voorpiek en de kajuit. In het voorschip zijn er een drietal laden boven elkaar aangebracht die de achterste ruimte onder deze slaapplaatsen opmerkelijk toegankelijk maken. De ruimten het verst in de voorpiek zijn toegankelijk door de kussens weg te nemen. Ook onder de kajuitbanken bevinden zich bergruimten, boven de rugleuningingen in de kajuit zijn legplanken met een opstaande rand, daarboven bevinden zich zwaluwnesten, zes in totaal. Sommige LM eigenaren hebben deze zwaluwnesten voorzien van een afdichtend Luik zoals bij de LM op de foto’s. Het kommaliewant in de kombuis kan zeevast worden opgeborgen in daarvoor gemaakte mokken en bordenhouders, ook onder het gascomfort en de spoelbak bevinden zich vier uitschuifbare laden. Een vuilnisbak is ingebouwd onder een scharnierende trede van de kajuitopbouw, daar bevinden zich ook twee luiken waarachter bergruimten.

Voorschip van een LM 81 / Mermaid 270 met drie diepe laden onder de voorkooien.
De kajuitinrichting aan bakboordzijde van de LM 81 / Mermaid 270 met lange legplanken boven de rugleuning en afgesloten zwaluwnesten onder het gangboord om losse spullen zeevast te bergen.
Weggeschoven kaartentafel.
De kuiptent over de kuip geeft aan de LM 81 / Mermaid extra comfort en leefruimte op dit voor zijn lengte toch al ruime en comfortabele zeiljacht.

Motorinstallatie

De Deense Buck DV20 tweecilinder dieselmotor met saildrive is een veel geziene motor in de LM 81 / Mermaid 270. Maar ook de Zweedse Volvo Penta komt voor, waarmee in hart en nieren de LM haar Scandinavische afkomst niet berloochend. De motorruimte is bereikbaar via de kuipvloer in twee delen. De motor zelf staat opgesteld in een polyester motorkist die de motor geheel omsluit. Dit verklaard waarom het motorgeluid opmerkelijk gering is tijdens het varen, dit beperkt zich tot een sonore brom. Nadeel is dat de motorruimte wat moeilijk bereikbaar is. Dit zal merkbaar zijn bij onderhoud zoals oliepeilcontrole, het vervangen van filters, koelwaterimpellor of bij het vervangen bij het dubbele manchet van de saildrive. Maar tegelijk is de motor met directe koeling netjes maar compact ingebouwd.

Het vorstbestendig maken van een Buck DV20 dieselmotor: de koelwateruitlaatslang na de thermostaat voert af naar een vaatje koelvloeistof, de koelwaterpomp laten we in plaats van buitenboordwater koelvloeistof aanzuigen. Zo verdwijnt er niets in het oppervlaktewater, na het warmlopen zodat de thermostaat is geopend bevindt zich in alle koelruimten van de motor koelvloeistof dat pas bevriest bij min 25 graden Celcius …

Water- en brandstoftanks

De water- en brandstoftanks van elk bijna zeventig liter zijn polyester exemplaren, aan stuurboord en bakbord van de motor ingebouwd, en zijn gezien de afmetingen van de boot van een flink formaat. De tanks worden gevuld vanaf vuldoppen op het achterdek. De tanks liggen laag en centraal in het schip waarmee in combinatie met de plaats van de motor, de accu’s en het kielgewicht dit alles bijdraagd aan een rustig bewegend en stabiel schip.

Technische gegevens

Ontwerper: Bent Juul Andersen
Bouwer: LM Glasfiber (DEN)
Bouwperiode: 1980 – 1984
Aantal gebouwde schepen: 53

Lengte over alles: 8.35 m
Lengte tussen de stevens: 8.10 m
Lengte waterlijn: 6.80 m
Breedte over alles: 2.90 m
Diepgang: 1,35 m
Waterverplaatsing: 3400 kg
Ballastgewicht: 1400 kg
Ballastaandeel: 41 %
zeiloppervlak: 26.6 m2
Zeiloppervlak grootzeil: 13,4 m
Zeiloppervlak genua: 13,2 m
Brandstofcpaciteit: 68 ltr
Drinkwatercapaciteit: 68 ltr

Zeilspecificaties

I:9.30m
J:2.80m
P:8.70m
E:3.00m

De ronde vormen van een LM 81 Mermaid 270.

Voor meer informatie: Nederlandse LM-club

Voor meer informatie: Deense LM-club

Voor mooie foto’s en ideeën: Deense LM 81

Voor een reisverslag: Naar nieuwe thuishaven

Klik hier om terug te gaan naar Watersport

Deze post heeft een reactie

  1. Michel schreef: Mooi beschreven

Reacties niet meer mogelijk.

Sluit Menu