Schakelkast

Om de electrische bedrading van onze Hurley 800 van extra zekeringen te voorzien was het nodig extra bedieningspanelen aan te brengen als aanvulling op het paneel bij de kajuitingang. Omwille van de eenheid twee ASA schakelpanelen gerealiseerd zodat smeltzekeringen uitgewisseld kunnen worden. LEDs tonen de stand van de schakelaar. In de houten schakelkasten bevinden zich ook de aansluitrails voor navigatieverlichting, navigatieapparatuur en kajuitverlichting.

Schakelpaneel 1 bestemd voor navigatieverlichting en navigatieapparatuur. Iedere groep een eigen smeltzekering.
Schakelpaneel 2 voor de kajuitverlichting, ook hier iedere groep met een eigen smeltzekereing.

Kajuitvloer

Kajuitvloer en kajuittrap.
Teakhouten vloer in de voorpiek.

Meer over de Hurley 800 klik hier

Scheepskast voor thuis

Het teakhouten bovenblad afgewerkt met een mahoniehouten lijst.
Scheeps meubilair met originele details. Van de drie laden is bekend dat deze afkomstig zijn van een zeiljacht gebouwd door Lübbe-Voss, dat de wereld rond is gezeild.

Kist voor Freiberger sextant

Een ander project mogelijk gemaakt door de mahoniehouten laden is het maken van een bergkist voor een Freiberger sextant. De originele kist ontbrak maar met het hout van de Tina III krijgt dit navigatieinstrument een toegevoegde waarde! Straks zal het hout blank gelakt worden en voorzien van sluitingen en een handgreep. Voor het teakhouten ladefront is er ook al een idee, maar dat komt later. De winter is duurt nog lang …

Freiberger sextant

 

Freiberger sextant

Zeiljacht Windrose, voorheen Tina III

Zeiljacht Tina III, een yawl getuigd zeiljacht destijds varende onder Duitse vlag. Gebouwd op de scheepswerf Lübbe Voss naar een ontwerp van Karl Borgwardt en opgeleverd op 15 februari 1972. Het jacht, een stalen S-spant met stuurhuis meet 16 meter na de verlenging van het schip aan de achterzijde met 1.40 meter en heeft een waterverplaatsing van 22 ton. Sinds 2000 staat het schip geregistreerd met de naam Windrose. Volgens de huidige eigenaren zou het schip meermalen oceanen hebben overgestoken en de wereld rond zijn gegaan. En de bedoeling is dat dit zich in de toekomst zal gaan herhalen.

Gevonden op Marktplaats, tien mahoniehouten laden met teak fronten.

Poging tot herstel

In 2011 kreeg het schip Nederlandse eigenaren, nadat het jacht een aantal jaren in Lage Zwaluwe op de wal had gelegen, ontdaan van haar interieur en voorzien van een nieuw stalen dek: het oude dek was vervangen vanwege verzwakking, maar vanwege brandgevaar door het slijp- en laswerk was het houten interieur grootendeels verwijderd. Waarna het herstelwerk stil kwam te liggen, de ingreep bleek te veelomvattend. De interieurdelen van het mooie jacht kwamen verspreid te liggen in verschillende opslagplaatsen, deels op Texel en deels in Lage Zwaluwe.

Totale refit

Maar betere tijden breken aan: huidige eigenaren hebben de aanzienlijke diepgang van 2.35 meter teruggebracht tot 1.90 meter en hebben het jacht laten stralen en schilderen. Alles aan het schip krijgt aandacht, wordt vervangen of vernieuwd, inclusief een geheel nieuw interieur. En zo kwam het dat wij in de gelegenheid waren een aantal mahoniehouten laden met teakhouten fronten over te nemen. Om te beginnen zal minstens één lade geschikt gemaakt worden om in ons eigen scheepje in te bouwen. En daarmee wordt het een lade met een verhaal. Afkomstig van een jacht met oceaanoversteken in het logboek.

Kajuitlade

De meest geschikte lade op maat gemaakt, dat wil zeggen smaller en minder diep.
De aangepaste lade met teak front in de eerst laklaag. De lade komt van zeiljacht ‘Windrose’, een zeiljacht dat de wereld rond is gegaan.

BRON: persoonlijk contact, www.zeilersforum.nl, facebookpagina ‘Windrose’.

Sluit Menu