Montage zonder boren, lijmen en schroeven

We lazen eens een blog van een Amerikaanse zeiler die een nieuw polyester zeiljacht had gekocht. Zeilklaar maar verder basic, het hout en het polyester binnen en buiten maagdelijk ongeschonden. Nog geen gaatje geboord, geen gat gezaagd, geen inkeping geveild. In hetzelfde blog beschreef onze zeilvriend hoe hij dat zo graag wilde houden, maar wel zijn scheepje wilde voorzien van benodigdheden zonder zijn scheepje te kwetsen. En daarvoor had hij allerlei vondsten en snufjes. Het kompas in een daarvoor gemaakt zetbord, het originele zetbord bleef bewaard. Klemmende keggen op maat gemaakt voor het interieur waarop de barometer en de telefoonhouder waren gemonteerd. Tassen met lijntjes om deze op te hangen enzovoort. Nu zeilen wij een scheepje waar we niet de eerste eigenaars van zijn. Ons scheepje is ook verrijkt met de nodige uitrustingstukken. Inclusief schroef- en boor- en zaaggaten. Toch willen wij ons laten inspireren. Want neem nu electronica, de ontwikkelingen staan niet stil en steeds weer komt er iets nieuws. Met nieuwe gaten tot gevolg. Daarom kiezen wij waar het kan voor alternatieven. Een touwtje, een elastiek, een plank. Want een gat is eerder gemaakt dan hersteld.

Het elastiek gehaakt achter de houten handgreep houdt de GPS en de bedieningsconsole van de stuurautomaat prima op zijn plaats zonder het boren van gaten en schroeven van haken. Zo blijven polyester en houtwerk gaaf.

Deursluiting

Voor de deur naar de voorpiek is een eenvoudige maar effectieve sluiting bedacht. De goedkoope en kwetsbare plastic grendel is vervangen voor een stevig elastiek en een teakhouten klamp.

Hella navigatieverlichting

Wij hebben de RVS navigatieverlichting fabrikaat Hella altijd mooi gevonden. Glanzend gepolijst en waterdicht stralen ze degelijkheid en een helder licht uit. Vandaar dat we de kunststof navigatieverlichting aan de preekstoel en de hekstoel hebben vervangen voor deze exemplaren. Voorzien van de gebruikelijke gloeilamp, dat nog wel.

Hella tweekleuren (groen/rood) navigatieverlichting in RVS boeglantaarn.
Hella heklicht in RVS behuizing.

Kuiptentbeslag

RVS voetsteun voor de kuiptent, stuurboordzijde, ter vervanging van verteerd plastic en aluminium.

Profurl genuaroller

We hebben de beschikking over twee voorzeilen: een biradiaal gesneden rolgenua met schuimstroken in het voorlijk om wanneer gedeeltelijk ingerold een vlakker voorzeil te creëren, en een biradiaal gesneden rolfok zonder schuim in het voorlijk. De Profurl genuaroller bevalt daarbij zeer goed. De pezen van de voorzeilen lopen soepel door het profiel op en neer, evenals het in en uitrollen van de voorzeilen, mede door de oliegesmeerde lagers van zowel de trommel aan dek als de wartel bovenaan het voorstagprofiel.

Het voorzeil wordt gevoerd op een Profurl genuaroller.
Biradiaalgesneden rolgenua, de voorlijkspanning wordt gereguleerd door de spanning op de genuaval, de hoek van de schoten wordt beïnvloed door de genuarails in de gangboorden. In het achterlijk bevindt zich een reguleerlijn, in het voorlijk telltales om de windstroming langs het zeil zichtbaar te maken.
Profurl C32 genuaroller waarmee onze Hurley 800 Classic is uitgerust.
Geleiding van de bedieningslijn van de fok- en genuaroller.

Selden achterstagspanner

De Hurley 800 is 7/8 getuigd, dat wil zeggen dat boven het voorzeil en het aangrijpingspunt van het voorstag de mast wat langer doorloopt. Door middel van het verstelbare achterstag kan de mast naar voren gebogen worden wat resulteerde in een vlakker grootzeil. Bij meer wind zal een vlakker zeil de wind gemakkelijker laten wegvloeien en daarmee de druk in het zeil afnemen, en zal de boot minder hellen. Bij minder wind zal het achterstag juist losser worden gevaren. De achetrstagspanner is daarmee een effectieve trimmogelijkheid bij het zeilen bij verschillende windsterkten.

Selden voetblok van de achterstagspanner. Hier is het hondsvot nog vrij, later is er boven een vioolblok aangebracht waarmee er een 1 op 4 vertraging is gerealiseerd. Uiteindelijk is de achterstag 1 op 16 vertraagd.

Rutgerson zeillatspanners

Rutgerson zeillatspanner. Niet zichtbaar op de foto, maar de zeillat is met een rolleuver verbonden bevestigd in de mastgroef.
Grootzeil van de Hurley 800 met vier doorlopende zeillatten en twee reven. Het zeil kan getrimd worden met de giekneerhouder, de grootschootoverloop, de spanning op het voorlijk d.m.v. het grootzeilval en de spanning op de onderlijkstrekker. De spanning op de zeillatten kunnen worden versteld, ook wordt de vorm van het grootzeil beïnvloed door de spanning op het achterstag. Trimmogelijkheden genoeg. Om het zeil vlot te bergen bevinden zich twee lijntjes naar de kraanlijn die de onderste twee zeillatten achterwaarts trekken bij het strijken.

Autohelm stuurautomaat

Bij het solozeilen is een stuurautomaat zoals deze Autohelm 1000 een welkome aanvulling op de uitrusting.
Sluit Menu